סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

כותבין שטר מכר למוכר ואף על פי שאין לוקח (קונה) עמו, כי השטר אינו מחייב אלא את המוכר בלבד. ובמקרה זה, כשנכתב השטר, כיון שהחזיק זה הקונה בקרקענקנה השטר בכל מקום שהוא. וזו היא ששנינו: נכסים שאין להן אחריות (ובכלל זה, השטר) נקנין עם הנכסים שיש להן אחריות, כשאלו נקנים בקנין כסף ובשטר ובחזקה. ומכאן אנו לומדים שהשטר נקרא "נכסים".

בהמה איקרי "נכסי" [נקראת "נכסים"], דתנן כן שנינו במשנה]: המקדיש נכסיו והיתה בהן בהמה ראויה לגבי מזבח, זכרים שהיו בנכסיו — יהיו לעולות, ונקבותימכרו לצרכי זבחי שלמים. הרי שאף בהמה בכלל נכסים. עופות איקרי "נכסי" [נקראו "נכסים"], דתנן כן שנינו במשנה]: המקדיש נכסיו והיו בהן דברים הראויין לגבי מזבח, יינות, שמנים ועופות וכו'.

הרי שעופות בכלל "נכסים". תפלין איקרי "נכסי" [נקראו "נכסים"], דתנן כן שנינו במשנה]: המקדיש נכסיומעלין (מחשבים) לו גם תפלין שלו. הרי שתפילין הם בכלל הנכסים. עד כאן רשימת הדברים שפשוט היה שהם קרויים "נכסים". ואולם איבעיא להו [נשאלה להם ללומדים]: ספר תורה מאי [מה] דינו? האם הוא בכלל נכסים או לא? והצדדים בשאלה: כיון שהוא לא מזדבן [נמכר], שהרי אסור לזבוניה [למכור אותו]לאו [לא] בכלל "נכסי" ["נכסים"] הוא. או דלמא [שמא] כיון דמזדבן הוא נמכר] לצרכים מסויימים, כגון ללמוד תורה ולישא אשה — בכלל "נכסי" ["נכסים"] הוא? שאלה זו לא נפתרה ועל כן תיקו [תעמוד] במקומה.

א סימן למעשים הבאים: זוטרא אימיה דעמרם מתרתי אחוותא רב טובי ורב דימי ורב יוסף.

בענין אשה מברחת שהוזכר לעיל, מסופר: אימיה [אימו] של רב זוטרא בר טוביא כתבינהו לנכסה [כתבה את כל נכסיה] לרב זוטרא בר טוביא בנה, והסבירה שהיא עושה זאת משום דבעיא לאנסובי ליה [שרצתה להינשא לו] לרב זביד, ולא רצתה שנכסיו יעברו אליו. אינסיבא [נישאה] לרב זביד ואחר כך גרשה, אתיא לקמיה [באה לפני] רב ביבי בר אביי לתבוע את נכסיה מבנה, אמר רב ביבי: הרי את הנכסים העבירה משום אנסובי [נישואין], והא אינסיבא [והרי נישאה], וכיון שהתקיימה כוונתה, למרות שאחר כך התגרשה — הנכסים שניתנו ניתנו.

אמר ליה [לו] רב הונא בריה [בנו] של רב יהושע: משום דאתו ממולאי אמריתו מילי מולייתא [שבאתם מאנשים כרותים, מבני עלי, אומרים אתם דברים כרותים]? אפילו למאן דאמר דעת מי שאומר] ששטר מברחת קני [קונה] המקבל, ואינו מחזיר לה, הני מילי היכא [דברים אלו אמורים במקום] שלא גליא [גילתה] דעתה משום מה היא נותנת את הנכסים, אבל הכא גליא [כאן גילתה] דעתה שמשום אינסובי [נישואין] הוא, והא אינסיבא ואיגרשה [והרי נישאה והתגרשה], וכיון שאינה נשואה עוד — הנכסים שייכים לה.

ב ועוד בענין אשה שכתבה את נכסיה לבנה, מסופר: אימיה [אימו] של רמי בר חמא, באורתא כתבתינהו לנכסה [בערב כתבה את נכסיה] לרמי בר חמא, בצפרא כתבתינהו [בבוקר כתבה אותם] לאחיו רב עוקבא בר חמא. אתא [בא] רמי בר חמא לקמיה [לפני] רב ששת, אוקמיה בנכסי [והעמידו בנכסים], שמתנתו קדמה. אזל [הלך] רב עוקבא בר חמא קמיה [לפני] רב נחמן, אוקמיה בנכסי [העמידו בנכסים].

אתא [בא] רב ששת לקמיה [לפני] רב נחמן לדון איתו בדבר זה, אמר ליה [לו]: מאי טעמא אוקמיה מר [מה טעם העמידו אדוני] לרב עוקבא בר חמא בנכסים? אי [אם] משום דהדרא [שחזרה] בה, והא שכיבא [והרי מתה], ומתנת שכיב מרע הריהי ככתובה ומסורה, ונמצא שהנכסים כבר ניקנו לרמי בר חמא! אמר ליה [לו] רב נחמן, הכי [כך] אמר שמואל: כל מתנת שכיב מרע שאילו עמד מחוליו היה חוזר בה, כגון שנתן את כל נכסיו, אף במקרה שלא עמד מחוליו חוזר הוא במתנתו.

אמר לו רב ששת: אימור [אמור] שאמר שמואל שחוזר בו — אם מתחרט ורוצה להשאיר את הנכס לעצמו, ואולם לחזור בו כדי לתת לאחר מי [האם] גם כן אמר? אמר ליה [לו], בפירוש אמר שמואל: בין לעצמו בין לאחר יכול לחזור.

ג ועוד מסופר: אימיה [אימו] של רב עמרם חסידא [החסיד] הוה [היה] לה מלוגא דשטראי [צרור שטרות], כי קא שכבא [כאשר מתה] אמרה: ליהוי [שיהיו] לעמרם ברי [בני]. אתי אחוה לקמיה [באו אחיו לפני] רב נחמן, אמרו ליה [לו]: והא [והרי] לא משך את החבילה הזו, ולא עשה בה קנין! אמר להו [להם]: אין צורך בכך, דברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין דמו [נחשבים].

ד ועוד מסופר: אחתיה [אחותו] של רב טובי בר רב מתנה כתבתינהו לנכסה [כתבה את נכסיה] לרב טובי בר רב מתנה אחיה בצפרא [בבוקר]. לפניא אתא [בערב בא] אח אחר שלה רב אחדבוי בר רב מתנה בכה לה, אמר לה, השתא אמרי [עכשיו יאמרו האנשים]: מר צורבא מרבנן ומר לאו צורבא מרבנן [זה, רב טובי, תלמיד חכם, וזה, אני, אינו תלמיד חכם], שהרי נתת דווקא לו את הנכסים! כתבתינהו ניהליה [כתבה לו את הנכסים]. אתא לקמיה [בא רב טובי לפני] רב נחמן. אמר ליה [לו], הכי [כך] אמר שמואל: כל שאילו עמד חוזר, אף חוזר במתנתו, ואם כן הנכסים הם של רב אחדבוי.

ה ועוד מסופר, אחתיה [אחותו] של רב דימי בר יוסף הוה [היתה] לה פיסקתא דפרדיסא [חלקה של פרדס], כל אימת דהות חלשא הוה מקניא ליה ניהליה [כל פעם שהיתה חולה וסבורה היתה שהיא עומדת למות, היתה מקנה לו את החלק שלה],

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר