סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בדורא דרעותא [בכפר של רועים] במעשה כגון זה, ואתו לקמיה [ובאו לפני] רב יהודה, ואמר ליה [לו] למוכר: "זיל הב ליה [לך תן לו] קרקע לקונה האילנות, כמלא בקר וכליו", ולא הוה ידענא [הייתי יודע] "כמלא בקר וכליו" כמה הוא, כיון דשמעתה להא דתנן [ששמעתי את זו ששנינו במשנה]: לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אלא אם כן הרחיק ממנה ארבע אמות,

ותני עלה [ושנו עליה] בברייתא: ארבע אמות שאמרוכדי עבודת הכרם, אמינא [אמרתי]: שמע מינה [למד מכאן] ש"כמלא בקר וכליו" הוא ארבע אמות. ועד כאן שמענו כי לרב נחמן יש משנה המסייעתו, ואילו לרב יוסף — מעשה של רב יהודה.

ושואלים: וכרב יוסף מי [האם] לא תנן [האם לא שנינו במשנה]? שהרי באותה משנה נאמר שר' מאיר ור' שמעון אומרים: הנוטע את כרמו שמונה אמות על שמונהמותר להביא זרע לשם, משמע שיש מי שאומר שרווח של שמונה אמות גורם לכך שאין האילנות נחשבים ככרם או כשדה אילן!

ואומרים: אפילו הכי [כך] מעשה עדיף, שהרי לשיטת רב נחמן יש ראיה ממעשה שהיה בצלמון, שנהגו בפועל כשיטתו.

ושואלים: בשלמא [נניח] לרב יוסף שהולך אליבא [לפי שיטתו] של ר' שמעון, שמעינן ליה [שומעים אנו אותו] את ר' שמעון שאומר דין במפוזרין מהו המרחק הגדול מדי, ושמעינן ליה [ושומעים אנו אותו] במה שאמר ברצופין, כלומר, מהו נחשב צפוף מדי; מפוזריןהא דאמרן [זה שאמרנו], רצופין — מה הם? דתנן כן שנינו במשנה]: כרם הנטוע על פחות מארבע אמותאינו כרם, מפני שהאילנות צפופים יותר מדי, אלו דברי ר' שמעון, וחכמים אומרים: גם זה כרם הוא, אבל רואין את האמצעיים כאילו אינן מפני שעתיד לעוקרם לאחר זמן מה.

אלא לרב נחמן אליבא דרבנן [לפי שיטת חכמים], מפוזרין שמעינן ליה [שמענו אותו], ממעשה של צלמון, דהיינו משש עשרה אמות ומעלה. אבל לגבי רצופין מי שמעינן ליה [האם שמענו אותו]? ואומרים: סברא הוא שיש בדבר: מכיון שלדעת ר' שמעון שיעור הצפיפות הוא פלגא [מחצית] משיעור הפיזור, לרבנן נמי פלגא [לחכמים גם כן השיעור הוא מחצית], ואם מפוזרים עד ששה עשר, צפופים הם בשמונה.

אמר רבא, הלכתא [הלכה היא] בענין קונה שלושה אילנות, שיש לו קרקע אם הרווח ביניהם הוא מארבע אמות ועד שש עשרה שמצרפים את שתי השיטות לטובת הקונה. תניא כוותיה [שנויה ברייתא כשיטתו] של רבא: כמה יהו מקורבין? ארבע אמות, וכמה יהו מרוחקין? שש עשרה, אם קנה שלושה אילנות —

הרי זה קנה קרקע ואת האילנות הקטנים שביניהן, לפיכך אם יבש האילן או נקצץיש לו קרקע. היו האילנות שקנה פחות מכאן, שהם צפופים יותר, או יתר על כאן, או שלקחן בזה אחר זה ולא קנה שלושה כאחד — הרי זה לא קנה לא את הקרקע ולא את האילנות שביניהן, לפיכך אם יבש האילן או נקצץאין לו קרקע.

א בעי [שאל] ר' ירמיה: כשהוא מודד את המרחק בין האילנות, האם ממקום קצר (צר) שבגזע האילן הוא מודד, או ממקום רחב הוא מודד? אמר ליה [לו] רב גביהה מבי כתיל לרב אשי: תא שמע [בוא ושמע] ראיה לדבר, ממה דתנן [ששנינו במשנה]: הרכובה (הענף הכפוף) שבגפן — שבא למדוד ממנו לגפן שניה אינו מודד אלא מעיקר השני, מהפקק השני שבגפנים, שהוא לא הרחב ביותר אלא ממוצע.

בעי [שאל] ר' ירמיה: אם מכר לו שלשה בדי אילן, כלומר, שלושה ענפים שצמחו מאילן אחד, וכיסתה הקרקע את הגזע המשותף והריהם נראים כשלושה, מהו? האם נחשבים הם כשלושה אילנות לקנות קרקע שביניהם?

אמר ליה [לו] רב גביהה מבי כתיל לרב אשי: תא שמע [בוא ושמע] פתרון לדבר ממה דתנן [ששנינו במשנה]: המבריך שלש גפנים שמכסה זמורות של הגפנים באדמה על מנת שתשתרשנה שם ותצמחנה מהן גפנים חדשות, ועקריהן, כלומר, החלק העולה מן האדמה נראיןר' אלעזר בר' צדוק אומר: אם יש ביניהן, בין העיקרים והגפנים המוברכות מארבע אמות ועד שמונהמצטרפין כולן להיחשב כרם של שש גפנים, ואם לאואין מצטרפין. משמע שבדים אף שהם מחוברים זה לזה, אם הם מכוסים נחשבים כל אחד לעצמו, ובלבד שיהו במרחק הראוי זה מזה.

בעי [שאל] רב פפא: מכר לו שנים בתוך שדהו ואחד עומד על המצר (הגבול בין השדות), מהו? וכן קנה שנים בתוך שלו ועוד אחד בתוך של חבירו, מאי [מה הדין]? האם מצטרפים אלה לשלושה, או לא? שאלה זו לא נפתרה ולכן תיקו [תעמוד] במקומה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר