סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואי סלקא דעתך בסתמא קני עומקא ורומא [ואם עולה על דעתך לומר שבמוכר בית סתם קונה עומק ורום], כי [כאשר] יש לו מעקה גבוה עשרה טפחים מאי הוי [מה יש בכך], מדוע לא יהא הגג שייך לקונה? ומשיבים: כיון שגבוה עשרה טפחיםחשיב [חשוב הוא] כדבר לעצמו, ואינו נקנה עם הבית מן הסתם.

אמר ליה [לו] רבינא לרב אשי, תא שמע [בוא ושמע] ראיה לענין זה ממה שאמר ריש לקיש לעיל, זאת אומרת: המוכר בית לחבירו, ואמר לו "על מנת שדיוטא העליונה שלי"דיוטא העליונה שלו; ואמרינן [ואמרנו], למאי הלכתא [למה, לאיזו הלכה] נאמר הדבר? רב זביד אמר: שאם רצה להוציא בה זיזיןמוציא, רב פפא אמר: שאם רצה לבנות עלייה על גבה של אותה דיוטא — בונה; ולפי דברי רב פפא תמוה:

ואי סלקא דעתך בסתמא לא קני [ואם עולה על דעתך לומר שבסתם אינו קונה] את האויר שמעל הבית, למה לי לכתוב "על מנת"? הרי האויר שמעל הבית שייך למוכר בכל מקרה! ומשיבים: אהני ליה [הועיל לו] "על מנת", לומר דאי נפיל הדר בני לה [שאם נופלת דיוטא זו חוזר ובונה אותה], שלולא תנאי זה לא היה יכול לחזור ולבנותה, אף אם לא מכר בכלל הבית את העומק והרום.

א משנה המוכר את הבית לא מכר עמו לא את הבור ולא את הדות שיבואר עניינו בגמרא, אף על פי שכתב לו בשטר המכירה שמוכר לו עומקא ורומא [עומק ורום]. שאין הבור והדות בכלל זה, והם נשארים ברשות המוכר. ואולם צריך המוכר ליקח (לקנות) לו דרך בתוך חלקו של הקונה, כדי להגיע לבורו, אלו דברי ר' עקיבא. וחכמים אומרים: אינו צריך ליקח לו דרך, שאף הדרך בכלל מה ששייר.

ומודה ר' עקיבא, בזמן שאמר לו במפורש "חוץ מאלו", כלומר, הבור והדות, שאין צריך ליקח דרך, שמן הסתם שייר לעצמו זכות לדרך.

במקרה אחר, שלא מכר את ביתו, אלא מכרן את הבור והדות לאחרר' עקיבא אומר: הקונה אותם אינו צריך ליקח לו דרך, וחכמים אומרים: צריך ליקח לו דרך.

ב גמרא יתיב [יושב היה] רבינא וקא קשיא ליה [והיה קשה לו]: היינו [זהו] בור היינו [זהו] דות! ומה ההבדל ביניהם? אמר ליה [לו] רבא תוספאה לרבינא: תא שמע [בוא ושמע] פתרון לדבר, ממה דתניא [ששנויה ברייתא]: אחד הבור ואחד הדות בנויים בקרקע, אלא שהבור בחפירה בלבד והדות בבנין. כיוצא בזה מסופר, יתיב [יושב היה] רב אשי וקא קשיא ליה [והיה קשה לו]: היינו [זהו] בור היינו [זהו] דות! אמר ליה [לו] מר קשישא בריה [בנו] של רב חסדא לרב אשי: תא שמע [בוא ושמע] פתרון לדבר ממה דתניא [ששנינו בברייתא]: אחד הבור ואחד הדות בקרקע, אלא שהבור בחפירה והדות בבנין.

ג שנינו במשנה שצריך הקונה ליקח לו דרך, אלו דברי ר' עקיבא; וחכמים אומרים: אינו צריך ליקח לו דרך. ומציעים: מאי לאו בהא קא מפלגי [האם לא בנושא זה הם חלוקים],

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר