סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ולא היא (ואינו כן), שאמר רב יימר בר שלמיה: לדידי מפרשא לי מיניה [לי נתפרש הדבר ממנו] מאביי עצמו: בין שאמר לו "מצר ארעא דמינה פלגא" [גבולות הקרקע שממנה נחצית קרקע זו] ובין "מצר ארעא דמינה פסיקא" [גבולות הקרקע שממנו היא נחתכת], אי [אם] אמר ליה [לו]: "אלין מצרנהא" [אלה גבולותיה] — מכר לו פלגא [מחצית], לא אמר ליה [לו]: "אלין מצרנהא" [אלה גבולותיה] — מכר לו רק תשעה קבין.

א ובענין דומה נאמר: פשיטא [פשוט הדבר] שאם אמר "יחלוק פלוני בנכסי" — כוונתו שנותן לו פלגא [חצי], אבל אם אמר "תנו חלק לפלוני בנכסי", מאי [מה הכוונה], איזה חלק מן הנכסים צריך לתת לו?

אמר רבינא בר קיסי: תא שמע [בוא ושמע] ממה דתניא [ששנינו בברייתא]: האומר "תנו חלק לפלוני בבור"סומכוס אומר: אין נותנים לאותו פלוני פחות מרביע [מרבע] המים שבבור. אם אמר "תנו חלק לפלוני לחבית"אין נותנים לאותו פלוני פחות משמינית מן המים שבבור. אם אמר כן "לקדרה"אין נותנים לאותו פלוני פחות מאחד משנים עשר, אם אמר כן "לטפיח" (כלי לשתיה) — אין נותנים לאותו פלוני פחות מאחד מששה עשר.

ב ועוד במי שמכר ושייר חלק ממה שמכר, תנו רבנן [שנו חכמים]: בן לוי שמכר שדה לישראל, ואמר לו "על מנת שמעשר ראשון מן הפירות שיגדלו בשדה זו שלי הוא ", שאתה מתחייב לתת רק לי את המעשר הראשון (הניתן ללויים) משדה זה — מעשר ראשון שלו. ואם אמר "על מנת שמעשר זה יהיה לי ולבניי", הרי אם מת המוכר יתן לבניו;

ואם אמר לו שתנאי זה קיים כל זמן שהשדה זו בידך, הרי אם מכרה הקונה וחזר ולקחה (קנה אותה) — אין לו עליו כלום, אין המוכר הראשון יכול לדרוש ממנו עוד את הזכות למעשר הראשון, שהשדה כבר יצא מתחת ידו.

על גוף הענין, שהמעשר הראשון שלו, שואלים: אמאי [מדוע] יהא כך הדין? הלא אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם, וכיצד יכול לקנות לו חלק מן התבואה שאיננה קיימת כלל! ומשיבים: כיון דאמר ליה הוא אומר לו] "על מנת שמעשר ראשון שלי", ממילא אפשר לומר ששיורי שייריה [שיור שייר] לעצמו את מקום המעשר, כאילו לא מכר אותו כלל, ומקום זה הרי הוא דבר שנמצא בעולם, ולכן פירותיו שייכים למוכר.

אמר ריש לקיש, זאת אומרת: המוכר בית לחבירו, ואמר לו על מנת שדיוטא (קומה) העליונה שלי — הרי דיוטא העליונה שלו.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר