סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

כיון שמסר לו, לקונה, את מפתח הבית — קנה הקונה את הבית.

ושואלים אף כאן: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר], כיצד היה אופן המכירה? אי בכספא [אם קנה בקנין כסף]ליקני בכספא [שיקנה בנתינת הכסף]! אי [אם] בחזקה קנה — ליקני [שיקנה] בחזקה ומה עניינה של מסירת המפתח? ומפרשים: לעולם יש לומר שקנה בחזקה, ובעי למימר ליה [וצריך היה המוכר לומר לו לקונה] "לך חזק וקני" [החזק וקנה], וכיון שמסר לו מפתח, כמאן [כמי] שאמר ליה [לו] "לך חזק וקני" דמי [נחשב].

ועוד בענין זה, אמר ריש לקיש משום [בשם] ר' ינאי: המוכר עדר צאן לחבירו, כיון שמסר לו המוכר לקונה את המשכוכיתקנה.

ושאלו אף שם: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר] דרך הקנין? אי [אם] במשיכה קנה — ליקני [שיקנה] במשיכה, אי [אם] בדרך מסירה קנה — ליקני [שיקנה] במסירה! ומשיבים: לעולם מדובר שהקנה לו במשיכה, ובעי למימר ליה [וצריך היה המוכר לומר לו לקונה]: "לך משוך וקני" [וקנה], וכיון שמסר לו משכוכית, כמאן [כמי] שאמר ליה [לו] "לך משוך וקני" דמי [נחשב].

ושואלים: מאי [מה היא] משכוכית זו? ומשיבים: הכא [כאן, בבבל] תרגמו: קרקשתא [פעמון] שהרועה מקשקש בו והעדר הולך אחריו. ר' יעקב אומר: עיזא דאזלא בריש עדרא [העז שהולכת בראש העדר] והעדר רגיל ללכת אחריה. ומעירים, שפירושו זה של ר' יעקב הוא כדדרש ההוא גלילאה עליה [כפי שדרש גלילי אחד לפני] רב חסדא: כד רגיז רעיא על ענא, עביד לנגדא סמותא [כאשר כועס הרועה על הצאן, הוא עושה את העז המנהיגה, המשכוכית עיוורת] וכך כאשר כועס הקדוש ברוך הוא על ישראל הרי הוא ממנה להם מנהיגים שאינם ראויים.

א משנה ומונה המשנה כמה מהלכות בור: בור שכסהו הראשון לאחר שהשתמש בו, ובא השני להשתמש בו ומצאו שהוא מגולה שנפל או התקלקל הכיסוי, ולא כסהו השני — הרי השני חייב בנזקי אותו הבור. בעל הבור שכסהו כראוי, ונפל לתוכו שור או חמור ומתפטור. לא כסהו כראוי, ונפל לתוכו שור או חמור ומתחייב.

היה אדם כורה או מרחיב בור, ועבר שם שור ונבהל ונפל, אם נפל לפניו מפני קול הכרייה — הרי הוא חייב, אם נרתע לאחריו ונפל לתוך הבור מפני קול הכרייהפטור.

ועוד הלכה: נפל לתוכו שור וכליו (הכלים שהוא נושא עליו), כגון עול וכיוצא בהן ונשתברו הכלים, או נפלו החמור וכליו שעליו ונתקרעו הכלים — הרי זה חייב על הבהמה ופטור על הכלים, שכן הוא דין הבור מן התורה.

נפל לתוכו שור שהוא חרש או שוטה וכן שור קטןחייב. נפלו לתוך הבור בן או בת (ילדים קטנים) או עבד או אמהפטור שגזירת הכתוב היא שאין חייב אלא על נזקי בהמה.

ב גמרא שנינו במשנה שבור שכיסהו הראשון ובא שני ומצאו שהוא מגולה ולא כיסהו — חייב השני. ושואלים: וראשון עד אימת מיפטר [מתי הוא פטור] כאשר נתגלה בור שכיסהו? אמר רב: בשיעור זמן כזה כדי שידע, שיכול לדעת ולראות שהוא מגולה, ואז מוטלת עליו אחריות לכסותו, ואם לא עשה כן — יתחייב. ושמואל אמר: בכדי הזמן שיראו אנשים את הבור מגולה וילכו ויודיעוהו. ור' יוחנן אמר: בכדי שיודיעוהו שנפל הכיסוי, וישכור פועלים, ויכרות ארזים לעשות כיסוי יפה ויכסנו. ואם חלף שיעור זמן כזה — חייב הראשון.

ג שנינו במשנה שאם כסהו את הבור כראוי ונפל לתוכו שור או חמור ומתפטור. ושואלים: וכיון שכסהו כראוי היכי [כיצד] נפל? אמר ר' יצחק בר בר חנה: שהתליע הכיסוי מתוכו, ולא יכול היה לדעת שהכיסוי הזה נפגם, שבמקרה זה אנוס הוא, ואין אחריות הנזקים מוטלת עליו.

איבעיא להו [נשאלה להם ללומדים] שאלה זו: כסהו את הבור כסוי שיכול לעמוד לפני שוורים, שהוא חזק למדי כדי שיעברו עליו שוורים ולא יפול, ואולם אין הוא יכול לעמוד בפני גמלים שהם כבדים יותר, ואתו [ובאו] גמלים והלכו על הבור וארעוה [וערערוהו] את כיסויו, ואחר כך אתו [באו] שוורים ושברו בהליכתם את המכסה הרעוע ונפלי ביה [ונפלו בו], מאי [מה הדין]? אמרי [אומרים]: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אי דשכיחי [אם שמצויים] גמלים באותו מקום — אם כן פושע (רשלן) הוא, שהרי היה צריך לעשות כיסוי שראוי גם לגמלים, שהרי גם גמל יכול ליפול שם. ואי דלא שכיחי [ואם שאין מצויים] גמלים באותו מקום, הרי אם הגיעו ועברו שם במקרה — אנוס הוא!

ומשיבים: לא צריכא [נצרכה] אלא לכגון דאתו [שבאים] גמלים שם לפרקים מפעם לפעם, ובמקרה זה עולה השאלה: מי אמרינן [האם אנו אומרים] כיון דאתיין [שבאים] לפרקיםפושע הוא, כיון דאיבעי ליה אסוקי אדעתיה [שהיה צריך לו להעלות על דעתו] שיעברו גמלים, או דלמא [שמא] כיון דהשתא מיהת ליכא [שעכשיו על כל פנים אין] גמלים — אנוס הוא?

ומנסים להביא ראייה, תא שמע [בוא ושמע] ממה ששנינו במשנתנו: כסהו כראוי, ונפל לתוכו שור או חמור ומתפטור. ויש לשאול: היכי דמי [כיצד היה הדבר בדיוק]? אילימא [אם תאמר] שכיסהו כראוי לשוורים וכראוי לגמלים — אם כן היכי נפול [כיצד נפלו] לתוכו? אלא לאו [האם לא] מדובר כאן שכיסהו כיסוי כראוי לשוורים

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר