סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ודלמא [ושמא] לא עייל [נכנס] כלל, אפילו אם לא הבשילה התבואה כלל בשביעית, בכל זאת וקאמר רחמנא [ואמרה התורה] תשמט ותיזיל [ותלך] שנת השמיטה עד חג הסוכות, שכל חיובי השמיטה נמשכים עד לסוכות!

ומשיבים: לא סלקא דעתך [יעלה על דעתך לומר כן], דכתיב [שנאמר]: "וחג האסף בצאת השנה באספך את מעשיך מן השדה" (שמות כג, טז), מאי [מה] פירושו של "אסיף"? אילימא [אם תאמר] שמשמעו: חג הבא בזמן אסיפההכתיב [הלא כבר נאמר] פעם אחת: "באספך" ואין צורך לאמר זאת שנית.

אלא מאי [מה] פירוש "אסיף" כאן — קציר. וקים להו לרבנן [ומוחזק להם לחכמים] שכל תבואה שנקצרה בחג שזה היה גמר בישולה בידוע שכבר הביאה שליש בישולה לפני ראש השנה, וקא קרי לה [והוא קורא אותה] את עונת השנה עד חג הסוכות "בצאת השנה".

אמר ליה [לו] ר' ירמיה לר' זירא לאחר ששמע דברים אלה: וקים להו לרבנן [וכי מוחזק להם לחכמים] וידוע להם ההבדל המדוייק בין שליש לפחות משליש? אמר ליה [לו] רב זירא: לאו אמינא לך [וכי לא אמרתי לך] לא תפיק נפשך לבר מהלכתא [אל תוציא את עצמך מחוץ לגדרי ההלכה]? שהרי כל מדות חכמים כן הוא, שיש להם שיעורים וגבולות מדוייקים,

כגון בארבעים סאה של מים הוא טובל ונטהר, אולם בארבעים סאה חסר קורטוב (משהו)אינו יכול לטבול בהן. וכן מאכל ששיעורו כביצה מטמא טומאת אוכלין, כביצה חסר מידה קטנה ואפילו רק כשומשוםאינו מטמא טומאת אוכלין, וכן בגד שיש כו

שלשה על שלשה טפחים — מטמא טומאת מדרס אם ישב עליו הזב, ואילו בגד של שלשה על שלשה חסר נימא (חוט) אחתאינו מטמא מדרס.

הדר [חזר] ואמר ר' ירמיה עצמו: לאו מילתא היא דאמרי [אין זה דבר מה שאמרתי] כלומר, השאלה ששאלתי אין לה בסיס שהרי אפשר להוכיח שיודעים חכמים את ההבדל. דבעו מיניה חבריא [ששאלו בני החבורה, החכמים ממנו] מרב כהנא: עומר שהקריבו ישראל בכניסתן לארץ בשנה הראשונה שבאו עם יהושע, מהיכן הקריבוהו, מהיכן מצאו עומר זה לקצור? אם תאמר שעומר זה הוא מתבואה שגדלה דעייל [שהביאה, שגדלה] ביד גוי, הלא "קצירכם" אמר רחמנא [אמרה התורה] ולא קציר גוי.

ותוהים קודם כל על עצם הדברים: ממאי דאקריבו [מניין לך שהקריבו] עומר בשנה זו, דלמא [שמא] לא אקריבו [הקריבו]! ודוחים: לא סלקא דעתך [יעלה על דעתך לומר כן], דכתיב [שנאמר] שם: "ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח" (יהושע ה, יא), ללמדנו: רק ממחרת הפסחאכול [אכלו] מתבואת הארץ, אולם מעיקרא [מקודם, מתחילה] לא אכול [אכלו]. ומדוע — דאקריבו [שהקריבו] עומר בשישה עשר כדינו והדר אכלי [ואחר כך אכלו] שאם לא הקריבו עומר כלל ולא חל חיוב זה עליהם — לא היה להם לחלק בין קודם הפסח ואחר הפסח, ויש איפוא לשאול: מהיכן הקריבו?

אמר להן רב כהנא: כל שלא הביא שליש ביד גוי, ונמסר ביד ישראל ונגמר בישולו — הרי הוא ראוי לקצירה לשם עומר.

ואמר ר' ירמיה: הרי גם שם אפשר היה לשאול: ודלמא עייל ולא קים להו [ושמא כבר הביא שליש ולא מוחזק להם לחכמים] ואינם יודעים את ההבדל המדוייק? אלא על כרחך עליך לומר כי קים להו [מוחזק להם] בדיוק — הכא נמי קים להו [כאן גם כן מוחזק בידם].

ומקשים: אף זו אינה ראיה גמורה ודלמא [ושמא] אז לא עייל [הביאה, צמחה התבואה] כלל לפני שכבשו את הארץ, וניכר ההבדל לכל, אבל היכא דעייל ריבעא [במקום שהביאה, שהגיעה, לכלל רבע] בישולה — בין שליש לפחות משליש לא קים להו [מוחזק להם] ואין הם יודעים את ההבדל!

ומשיבים: לא סלקא דעתך [יעלה על דעתך לומר כן], דכתיב [שנאמר]: "והעם עלו מן הירדן בעשור לחדש הראשון" (יהושע ד, יט), ואי סלקא דעתך [ואם יעלה על דעתך לומר] שלא עייל [הביאה] כללבחמשה יומי [ימים] מי קא מליא [האם היא מתמלאה] ממצב בו היא כבוסר גמור עד להבשלה מלאה?

את ההוכחה הזאת דוחים: אלא מאי [מה] אומר אתה דעייל רבעא [שנכנס מתחילה כדי רבע] או דנקא [שישית] אכתי [עדיין] יכול אתה לומר בחמשה יומי מי קא מליא [האם היא מתמלאה]? אלא מאי אית לך למימר [מה יש לך לומר] להשיב — כי "ארץ צבי" (דניאל יא, טו) כתיב [נאמר] בה בארץ ישראל, ששבח הארץ הוא שפירותיה מתבשלים במהירות רבה כמרוץ הצבי, הכא נמי [כאן גם כן] יכול אתה לומר כי "ארץ צבי" כתיב [נאמר] בה, שיכולה התבואה להבשיל מראשיתה עד גמרה במשך ימים אלה.

מצד אחר מתקיף לה [מקשה על כך] ר' חנינא על עצם ההוכחה מן הכתוב "באספך" לענין שנת השמיטה: ומי מצית אמרת [והאם יכול אתה לומר] דהאי [שזה] "אסיף" האמור בסוכות קציר הוא? והכתיב [והרי נאמר]: "באספך מגרנך ומיקבך" (דברים טז, יג) ואמר מר [החכם]: בפסולת גורן ויקב הכתוב מדבר שבהם מסככים את הסוכה. ואם כן "אסיף" זה האמור בחג הסוכות אינו שייך לקציר אלא לאיסוף הקש מן הגורן!

אמר ר' זירא על כך: הא מילתא הואי בידן [דבר זה היה בידינו] כלומר, היה נראה לי שיש לנו ראיה טובה, ואתא [ובא] ר' חנינא שדא ביה נרגא [הטיל בו גרזן] וקצצו. שקושייתו של ר' חנינא ביטלה לגמרי הוכחה זו.

ושואלים: אלא לאחר הדחיה הזו מנלן [מניין לנו] מקור ההלכה שזמן מעשרות התבואה נחשב משעה שהביאה שליש? ומשיבים: כדתניא [כפי ששנינו בברייתא], ר' יונתן בן יוסף אומר: נאמר "ועשת את התבואה לשלש השנים" (ויקרא כה, כא),

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר