סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

הַאי פָּסוּל לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הַאי נָמֵי רָאוּי לַאֲכִילָה הוּא
רַב יוֹסֵף אָמַר כִּי הַאי גַוְונָא דְּכוּלֵּי עָלְמָא אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם דְּרַבִּי לְאַקּוֹלֵי קָא אָתֵי וְהַאי הָא פָּסוּל הוּא
אֶלָּא הָיְתָה לוֹ שְׁעַת הַכּוֹשֶׁר וְנִפְסַל אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ לְמַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הָא הַשְׁתָּא לָאו רָאוּי לַאֲכִילָה הוּא
אַבָּיֵי אָמַר כּוּלֵּי עָלְמָא כָּל כִּי הַאי גַוְונָא אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם מַאי טַעְמָא הַשְׁתָּא מִיהַת הָא פָּסוּל הוּא אֶלָּא שְׁבִירַת הָעֶצֶם מִבְּעוֹד יוֹם אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ לְמַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הַשְׁתָּא לָאו בַּר אֲכִילָה הוּא
מֵיתִיבִי רַבִּי אוֹמֵר נִמְנִין עַל מוֹחַ שֶׁבָּרֹאשׁ וְאֵין נִמְנִין עַל מוֹחַ שֶׁבַּקּוּלִית עַל מוֹחַ שֶׁבָּרֹאשׁ מַאי טַעְמָא הוֹאִיל וְיָכוֹל לְגוֹרְרוֹ וּלְהוֹצִיאוֹ וְאִי סָלְקָא דַעְתָּךְ שְׁבִירַת הָעֶצֶם מִבְּעוֹד יוֹם שַׁפִּיר דָּמֵי קוּלִית נָמֵי נִתְבְּרֵיהּ מִבְּעוֹד יוֹם וְנַפְּקוּהּ לְמוֹחַ דִּידֵיהּ וְנִמְנוֹ עֲלֵיהּ
אָמַר לָךְ אַבָּיֵי וּלְטַעְמָיךְ מִשֶּׁחָשֵׁיכָה נָמֵי נַיְיתֵי גּוּמַרְתָּא וְנַיחֵות עֲלֵיהּ וְנִקְלֵהּ וְנַפְּקֵהּ לְמוֹחַ דִּידֵיהּ וְנִימְּנֵי עֲלֵיהּ דְּהָא תַּנְיָא אֲבָל הַשּׂוֹרֵף בַּעֲצָמוֹת וְהַמְחַתֵּךְ בְּגִידִין אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם
אֶלָּא מַאי אִית לָךְ לְמֵימַר אַבָּיֵי אָמַר מִשּׁוּם פֶּקַע רָבָא אָמַר מִשּׁוּם הֶפְסֵד קָדָשִׁים דְּקָא מַפְסֵיד לֵיהּ בְּיָדַיִם דִּילְמָא אָכֵיל נוּרָא מִמּוֹחַ דִּידֵיהּ מִבְּעוֹד יוֹם נָמֵי גְּזֵירָה מִבְּעוֹד יוֹם אַטּוּ מִשֶּׁחָשֵׁיכָה
רַב פָּפָּא אָמַר כָּל כִּי הַאי גַוְנָא כּוּלֵּי עָלְמָא יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם מַאי טַעְמָא לְאוּרְתָּא מִיחֲזֵי לַאֲכִילָה אֶלָּא בְּאֵבֶר שֶׁיָּצָא מִקְצָתוֹ קָמִיפַּלְגִי מַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא וּמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הַאי לָאו בַּר אֲכִילָה הוּא
כִּדְתַנְיָא רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָה אוֹמֵר אֵבֶר שֶׁיָּצָא מִקְצָתוֹ וּשְׁבָרוֹ אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם
רַב שֵׁשֶׁת בְּרֵיהּ דְּרַב אִידִי אָמַר כָּל כִּי הַאי גַוְונָא דְּכוּלֵּי עָלְמָא אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם דְּהַאי אֵבֶר הָא פָּסוּל הוּא אֶלָּא שְׁבִירַת הָעֶצֶם בְּנָא אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ מַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא וּמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הַשְׁתָּא אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה
רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר כָּל כִּי הַאי גַוְונָא יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם מַאי טַעְמָא דְּהָא חֲזֵי לַאֲכִילָה דְּמַטְוֵי לֵיהּ וְאָכֵיל לֵיהּ אֶלָּא שְׁבִירַת הָאַלְיָה אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ לְמַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה הַאי אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה דְּאַלְיָה לְגָבוֹהַּ סָלְקָא
רַב אָשֵׁי אָמַר כָּל כִּי הַאי גַוְונָא וַדַּאי אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם דְּהָא וַדַּאי אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה כְּלָל אֶלָּא אֵבֶר שֶׁאֵין עָלָיו כַּזַּיִת בָּשָׂר אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ לְמַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה בָּעֵינַן שִׁיעוּר אֲכִילָה וְלֵיכָּא
רָבִינָא אָמַר כׇּל כִּי הַאי גַוְונָא לֵית בֵּיהּ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם דְּבָעֵינַן שִׁיעוּר אֲכִילָה אֶלָּא אֵבֶר שֶׁאֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בְּמָקוֹם זֶה וְיֵשׁ עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בִּמְקוֹם אַחֵר אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ לְמַאן דְּאָמַר כָּשֵׁר הָא כָּשֵׁר הוּא לְמַאן דְּאָמַר רָאוּי לַאֲכִילָה בָּעֵינַן שִׁיעוּר אֲכִילָה בִּמְקוֹם שְׁבִירָה וְהָא לֵיכָּא
תַּנְיָא כְּאַרְבְּעָה מִינַּיְיהוּ דְּתַנְיָא רַבִּי אוֹמֵר בְּבַיִת אֶחָד יֵאָכֵל וְעֶצֶם לֹא תִשְׁבְּרוּ בּוֹ עַל הַכָּשֵׁר הוּא חַיָּיב וְאֵינוֹ חַיָּיב עַל הַפָּסוּל
הָיְתָה לוֹ שְׁעַת הַכּוֹשֶׁר וְנִפְסַל בִּשְׁעַת אֲכִילָה אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם
יֵשׁ בּוֹ שִׁיעוּר אֲכִילָה יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם אֵין בּוֹ שִׁיעוּר אֲכִילָה אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם
הָרָאוּי לַמִּזְבֵּחַ אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם
בִּשְׁעַת אֲכִילָה יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת אֲכִילָה אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם
אִיתְּמַר אֵבֶר שֶׁאֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בִּמְקוֹם זֶה וְיֵשׁ עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בִּמְקוֹם אַחֵר רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אָמַר אֵין בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת עֶצֶם
אֵיתִיבֵיהּ רַבִּי יוֹחָנָן לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ וְעֶצֶם לֹא תִשְׁבְּרוּ בּוֹ אֶחָד עֶצֶם שֶׁיֵּשׁ עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר וְאֶחָד עֶצֶם שֶׁאֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר מַאי אֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר אִילֵּימָא דְּאֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר כְּלָל אַמַּאי יֵשׁ בּוֹ מִשּׁוּם שְׁבִירַת הָעֶצֶם אֶלָּא לָאו הָכִי קָאָמַר אֶחָד עֶצֶם שֶׁיֵּשׁ עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בְּמָקוֹם זֶה וְאֶחָד שֶׁאֵין עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בְּמָקוֹם זֶה וְיֵשׁ עָלָיו כְּזַיִת בָּשָׂר בְּמָקוֹם אַחֵר (קַשְׁיָא לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ)
אֲמַר לֵיהּ

רש"י

האי פסול הוא. שנעשה בפסול דטומאה דחויה היא בציבור אלא שכאן גזירת הכתוב לפוטרן בו: האי בר אכילה הוא. כדתנן (לעיל דף עו:) הפסח שבא בטומאה נאכל בטומאה: הא כשר. שנעשו עבודותיו בהכשר: מבעוד יום. שאינו שעת אכילה: נמנין על מוח שבראש. אפילו לא נמנה אלא על המוח יצא: ואין נמנין על מוח הקולית. מפני שאסור לשוברה ולהוציאו אבל מוח הראש יכול להוציא ולגוררו בקיסם דרך האף: ניתי גומרתא. גחלת וננחי עליה עד שינקב ויוציא מוחו: אלא מאי אית לך למימר. אמאי אין נמנין ויוציאו בגחלת: אביי אמר משום פקע. שמא מחמת הגחלת יפקע במקום אחר ואין זו שריפה אלא שבירה: ורבא אמר משום הפסד קדשים. שמפסיד המוח ושורפו בידים ומוטב שיפסל מאליו הכא נמי לענין שבירה מבעוד יום אע''ג דמדאורייתא שרי רבנן גזרו אטו משחשיכה: אבר שיצא מקצתו. חוץ לחומת ירושלים וצריך לחתוך את היוצא איכא בינייהו: האי נמי כשר. שהרי הפנימי כשר והרי הוא שוברו ועובר משום לא תשברו בו אלא חותך עד שמגיע לעצם וקולף עד שמגיע לפרק וחותך כדתנן במתניתין (לקמן דף פה:): האי לאו בר אכילה הוא. במקום שבירה אינו ראוי לאכילה אבל אבר שיצא כולו דהיינו היתה לו שעת הכושר ונפסל דכ''ע אין בו משום שבירה דהשתא מיהא פסול הוא: אליית השה קריבה עם האימורין מה שאין כן בשור ועז כדכתיב (ויקרא ג) חלבו האליה תמימה: רבינא אמר. אי ליכא כזית בשר דכולי עלמא אין בו משום שבירה אלא באין בו כזית במקום שבירה ויש בו כזית במקום אחר איכא בינייהו: ואינו חייב על הפסול. והשתא מפרש ואזיל הי פסול קא ממעט היתה לו שעת הכושר ונפסל אין בו משום שבירת העצם גרסינן ורבי אומר גרסינן ברישא והיינו כרב יוסף למזבח למעוטי אליה כדרב נחמן בר יצחק שלא בשעת אכילה מבעוד יום כדאביי דאמר מבעוד יום אתא רבי למעוטי שיעור אכילה במקום שבירה כרבינא אי נמי למעוטי אין עליה כזית כרב אשי: אין בו משום שבירת העצם. דבעינן שיעור אכילה במקום שבירה: אמאי יש בו משום שבירת עצם. בין לר' יוחנן בין לריש לקיש כזית בעינן: במקום זה. במקום שבירה:

תוספות

היתה לו שעת הכושר ונפסל איכא בינייהו מאן דאמר כשר הא כשר הוא. לא משום דדריש בו בכשר ולא בפסול משמע ליה הכי דהא ר' שמעון מפרש לעיל מילתיה דת''ק דקתני נמי בו בכשר ולא בפסול וקאמר אחד זה ואחד זה אין בו משום שבירת עצם אלא דרב יוסף לא מצי למישכח מידי דאיכא בינייהו אלא היתה לו שעת הכושר. ונפסל: אבר שיצא מקצתו איכא בינייהו מאן דאמר כשר כשר. תימה אמאי חשיב ליה כשר טפי מבר אכילה הא מה שאינו ראוי לאכילה לאו כשר הוא: ה''ג היתה לו שעת הכושר ונפסל אין בו משום שבירת העצם. ול''ג יש בו דאי גר' תיקשי לרב יוסף ולא משכחינן כארבעה מינייהו ואית דגרס לעיל במילתיה דרב יוסף למ''ד כשר לאו כשר הוא למ''ד יאכל בר אכילה הוא ולפי זה מיתוקמא גירסת הספרים דגר' יש בו ואין נראה דבכולה שמעתין טפי נפיק מאכילה מדנפיק מתורת כשרות כי ההיא דאבר שיצא מקצתו דכשר קרי ליה ולא בר אכילה הוא: איתמר אבר שאין עליו כזית בשר במקום זה כו'. נראה לר''י ולריב''א דאליבא דרבי קמיפלגי דקתני בברייתא סתמא יש בו שיעור אכילה יש בו משום שבירת העצם ובפלוגתא דרבינא ורב אשי קמיפלגי אבל לרבנן לכ''ע יש בו משום שבירת עצם והא דמסיק אילימא דאין עליו כזית בשר כלל אמאי יש בו משום שבירת עצם אע''ג דמצי לאוקומ' כרבנן הואיל ואליבא דרבי קמיפלגי וסבירא להו כרבי מוקמי למתני' כוותיה:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר