סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

הַיְינוּ דַּאֲמַר לֵיהּ רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אֲפִילּוּ עַד עֲשָׂרָה דּוֹרוֹת פְּטוּרִין אֶלָּא לְרַב הוּנָא דְּאָמַר לָא נָחֵית תַּנָּא קַמָּא לְדָרֵי מַאי אֲפִילּוּ עַד עֲשָׂרָה דּוֹרוֹת אָמַר לְךָ רַב הוּנָא רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אַהֶעֱמִיד קָאֵי דְּנָחֵית לְדָרֵי
תָּא שְׁמַע הַמְקַבֵּל צֹאן בַּרְזֶל מִן הַגּוֹי וְלָדוֹת פְּטוּרִין וַולְדֵי וְלָדוֹת לֹא תְּיוּבְתָּא דְרַב יְהוּדָה אָמַר לָךְ רַב יְהוּדָה אֵימָא הֵן וּוַלְדוֹתֵיהֶן
אִיכָּא דְּאָמְרִי הֵן וּוַלְדוֹתֵיהֶן פְּטוּרִין תְּיוּבְתָּא דְּרַב הוּנָא אָמַר לְךָ רַב הוּנָא אֵימָא הֵן וְולָדוֹת פָּטוּר וַולְדֵי וְלָדוֹת חַיָּיב
רָחֵל שֶׁיָּלְדָה מִין עֵז כּוּ' אֲתָא רַב אוֹשַׁעְיָא מִנְּהַרְדְּעָא וְאַיְיתִי מַתְנִיתָא בִּידֵיהּ רָחֵל בַּת עֵז וְעֵז בַּת רָחֵל רַבִּי מֵאִיר מְחַיֵּיב וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין
אֲמַר לֵיהּ רַב הוֹשַׁעְיָא לְרַבָּה כִּי עָיְילַתְּ לְקַמֵּיהּ דְּרַב הוּנָא בְּעִי מִינֵּיהּ רַבִּי מֵאִיר מְחַיֵּיב לְמַאי אִילֵימָא לִבְכוֹרָה וְלֵית לֵיהּ לְרַבִּי מֵאִיר אַךְ בְּכוֹר שׁוֹר עַד שֶׁיְּהֵא הוּא שׁוֹר וּבְכוֹרוֹ שׁוֹר
אֶלָּא לְרֵאשִׁית הַגֵּז וְלֵית לֵיהּ הָא דְּתָנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל כְּבָשִׂים שֶׁצַּמְרָן קָשֶׁה פְּטוּרִין מֵרֵאשִׁית הַגֵּז שֶׁנֶּאֱמַר וּמִגֵּז כְּבָשַׂי יִתְחַמָּם
אֲמַר לֵיהּ נִיחְזֵי אֲנַן הָכָא בְּמַאי עָסְקִינַן בְּרָחֵל שֶׁיָּלְדָה מִין עֵז וְאָבִיו תַּיִישׁ וּבְחוֹשְׁשִׁין לְזֶרַע הָאָב לְעִנְיַן אוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ קָמִיפַּלְגִי דְּרַבִּי מֵאִיר סָבַר חוֹשְׁשִׁין לְזֶרַע הָאָב וְרַבָּנַן סָבְרִי אֵין חוֹשְׁשִׁין לְזֶרַע הָאָב
אִי הָכִי לִיפַּלְגוּ בְּחוֹשְׁשִׁין לְזֶרַע הָאָב בְּעָלְמָא בִּפְלוּגְתָּא דַּחֲנַנְיָה וְרַבָּנַן
אֶלָּא לְעוֹלָם לִבְכוֹרָה וְהָכָא בְּמַאי עָסְקִינַן בְּרָחֵל בַּת רָחֵל בַּת עֵז מָר סָבַר זִיל בָּתַר אִימֵּיהּ וְהַאי לָאו נִדְמֶה הוּא
וּמָר סָבַר זִיל בָּתַר אִימַּיהּ דְּאִימֵּיהּ וְהַאי נִדְמֶה הוּא
וְאִיבָּעֵית אֵימָא בְּרָחֵל בַּת עֵז בַּת רָחֵל מָר סָבַר חָזְרוּ שֵׂיֻיוֹת לִמְקוֹמָן וּמָר סָבַר לֹא חָזְרוּ שֵׂיֻיוֹת לִמְקוֹמָן
רַב אָשֵׁי אָמַר כְּגוֹן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִקְצָת סִימָנִין וּמַאן חֲכָמִים רַבִּי שִׁמְעוֹן דְּאָמַר עַד שֶׁיְּהֵא רֹאשׁוֹ וְרוּבּוֹ דּוֹמֶה לְאִמּוֹ
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מוֹדֶה רַבִּי מֵאִיר בְּשָׂעִיר שֶׁל רֹאשׁ חֹדֶשׁ דְּבָעֵינַן בֶּן שְׂעִירָה מַאי טַעְמָא אָמַר קְרָא אֶחָד הַמְיוּחָד וּבָא מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית
וְהָא מֵהָכָא נָפְקָא מֵהָתָם נָפְקָא שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב פְּרָט לְכִלְאַיִם אוֹ עֵז פְּרָט לְנִדְמֶה
צְרִיכָא דְּאִי מֵהָתָם הֲוָה אָמֵינָא הָנֵי מִילֵּי הֵיכָא דְּלָא נְחַת לְדָרֵי אֲבָל הֵיכָא דִּנְחַת אֵימָא לָא וְאִי מֵהָכָא הֲוָה אָמֵינָא הָנֵי מִילֵּי לְגַבֵּי קׇרְבַּן חוֹבָה אֲבָל נְדָבָה לָא צְרִיכָא
אָמַר רַבִּי אַחָא בַּר יַעֲקֹב הַכֹּל מוֹדִים דְּאֵין לוֹקִין עַל צַמְרוֹ מִשּׁוּם כִּלְאַיִם שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז מָה פִּשְׁתָּן שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה אַף צֶמֶר שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה
אָמַר רַב פָּפָּא הַכֹּל מוֹדִים שֶׁצַּמְרוֹ פָּסוּל לִתְכֵלֶת שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז גְּדִילִים תַּעֲשֶׂה לָךְ מָה פִּשְׁתָּן שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה אַף צֶמֶר שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה
אָמַר רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק הַכֹּל מוֹדִים שֶׁאֵין צַמְרוֹ מִטַּמֵּא בִּנְגָעִים שֶׁנֶּאֱמַר בְּבֶגֶד צֶמֶר אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים מָה פִּשְׁתִּים שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה אַף צֶמֶר שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה
אָמַר רַב אָשֵׁי אַף אָנוּ נֹאמַר הִדְלָה הַגֶּפֶן עַל גַּבֵּי תְּאֵינָה יֵינוֹ פָּסוּל לִנְסָכִים מַאי טַעְמָא זֶבַח וּנְסָכִים מָה זֶבַח שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה אַף נְסָכִים שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנּוּ
מַתְקֵיף לַהּ רָבִינָא הִדְלָה פִּשְׁתָּן עַל גַּבֵּי הִיגָא הָכִי נָמֵי דְּלִישְׁתַּנֵּי אִם כֵּן לָא מָצֵית אָמְרַתְּ מָה פִּשְׁתָּן שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּה דְּהָא פִּשְׁתָּן נָמֵי מִשְׁתַּנֵּי אֲמַר לֵיהּ זֶה נִשְׁתַּנָּה רֵיחוֹ וְזֶה לֹא נִשְׁתַּנָּה רֵיחוֹ
מַתְנִי' רָחֵל שֶׁלֹּא בִּיכְּרָה וְיָלְדָה שְׁנֵי זְכָרִים וְיָצְאוּ שְׁנֵי רָאשֵׁיהֶן כְּאַחַת רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר שְׁנֵיהֶן לַכֹּהֵן שֶׁנֶּאֱמַר הַזְּכָרִים לַה' וַחֲכָמִים אוֹמְרִים אִי אֶפְשָׁר לְצַמְצֵם אֶלָּא אֶחָד לוֹ וְאֶחָד לַכֹּהֵן
רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר הַכֹּהֵן בּוֹרֵר לוֹ אֶת הַיָּפֶה רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר מְשַׁמְּנִין בֵּינֵיהֶן וְהַשֵּׁנִי יִרְעֶה עַד שֶׁיִּסְתָּאֵב

רש"י

היינו דקאמר רשב''ג. את אמרת שתי דורות למטה מצאן ברזל ותו לא ואנא אמינא אפילו עד עשרה דורות נמי פטורין והוא הדין טפי מעשרה אלא כי האי מנינא נקט בכמה דוכתי וקרא נמי נקיט להו דכתיב (דברים כג) גם דור עשירי והן אסורין לעולם אצטריך למיתני הכי דאם הוי תני אפילו ולדי ולדות פטורין הוה אמינא הני הוא דפטר רבן גמליאל טפי מהני לא כי היכי דשמעינן ליה לתנא קמא דפטר ולדי ולדות אע''ג דלא מבהמותיו של עובד כוכבים ממש נולדו ומחייב בולדי [ולדי] ולדות לתת ולדן לכהן הכי נמי לרשב''ג אע''ג דפטר בולד ולדי בחד דרא טפי מחייב: אלא לרב הונא דאמר לא נחת תנא קמא למיפטר דרי. דלא פטר אלא ולדות של צאן ברזל הואיל ויצאו מבהמותיו ממש של עובד כוכבים למה ליה לרשב''ג למימר עד עשרה דורות לימא אפילו ולדי ולדות פטורין ושמעינן מינה כי היכי דפטר ולדי ולדות אע''ג דלא מבהמותיו של עובד כוכבים ממש יצאו הוא הדין נמי עד עשרה דורות: אהעמיד קאי. שהעמיד ולדות תחת אמותיהן קאי דנחת תנא קמא למיפטר דרי: אימא הן וולדות. דמשמע תרי דרי הן הולדות וולדות אחרים: אימא הן וולדות. כלומר הן הולדות עצמן ולא תימא וולדות: מגז כבשי יתחמם. אלמא בת חימום קרי גז דלא בת חימום לא קרי גז והך עז בת רחל צמרה קשה דצמר עזים קשה הוא: חוששין לזרע האב. אם שוחט האב והבן ביום אחד והילכך רבי מאיר מחייב אם שחטו ובתו חייב הואיל וזה דומה לו: אין חוששין. בעז בת עז ושחט אותה ואת אביה ביום אחד: כי היכי דפליגי חנניה ורבנן. בשחיטת חולין בפרק אותו ואת בנו (דף עח:) דחנניה מחייב וחכמים פוטרין: ברחל בת רחל. וגבי עז בת רחל עז בת עז בת רחל מיירי: ואב''א ברחל בת עז בת רחל. וחדא קתני ברחל בת עז ואותה עז היתה בת רחל: ר''מ מחייב ליתנן לכהן דחזרה שיות למקומן. ולא נדמה הוא והך רחל בת עז לאו רחל ממש דהא נקבה לא קדשה בבכורה אלא מין רחל קאמר: מודה ר''מ. אע''ג דלענין בכורה סבר חזרה שיות למקומה הכא בעינן שיהא ממשפחת עזים מששת ימי בראשית: ה''מ דלא נחית לדרי. כלומר דאינו נדמה לעז אם אמו אלא לאמו גופיה הוי נדמה דאינו דומה לאמו אבל היכא דנחת לדרי דלגבי אמו לא הוי נדמה דדמי לאמו אלא לגבי אם אמו הוי נדמה אימא לא קמ''ל אחד דבעינן מיוחד מששת ימי בראשית: ואי מהתם. דאי כתב אחד ולא כתב עז הוה אמינא הני מילי דנדמה פסול לקרבן חובה כגון שעיר מוסף דראש חדש דחובה הוא אבל לקרבן נדבה ליתכשר האי דנקט שעיר ראש חדש הוא הדין לשעירי רגלים דכתיב בהן אחד אלא קמא דכולהו נקט: על צמרו. של שה שאינו מיוחד שה לדורותיו: מה זבח שלא נשתנה. דהא נדמה פסול לקרבן: אלא מעתה. משום דהדלה על גבי תאינה חשבת ליה שינוי: זה נשתנה ריחו. יין של אותו גפן: מתני' הזכרים. משמע שנים: א''א לצמצם. שיצאו שני ראשיהן כאחד אלא האחד יצא תחלה ולא ידעינן הי ניהו: ור''ט. מפרש וקאמר בורר את היפה מפרש בגמ' טעמא: משמנין ביניהם. מפרש בגמרא דכהן נוטל כחוש: והשני. שנשאר לישראל ירעה עד שיסתאב ואח''כ יאכל דספק בכור הוא הילכך אינו נשחט תמים ובאותו של כהן לא אצטריך למימר דודאי אינו נשחט עד שיהא בו מום דבזמן הזה מיירי א''נ בזמן הבית מיירי ודכהן לא חזי להקרבה וספק בכור הוא ואיכא למיחש משום חולין בעזרה לפיכך נמי יאכל במומו והאי דנקט של ישראל ירעה עד שיסתאב משום דבעי למימר וחייב במתנות גבי ישראל דאילו כהן פטור מן המתנות לגמרי כדמפרש בשחיטת חולין בפרק הזרוע והלחיים (דף קלב.) הילכך תנא כולה מתניתין בישראל מיהו דכהן נמי ירעה עד שיסתאב ויאכלנו במומו:

תוספות

ולית ליה הא דתנא ר' ישמעאל כבשים שצמרן קשה כו'. לא הוה מצי למיפרך דנימעט עז בת רחל מקרא דממעטין (חולין דף קלז.) שער עזים מלעמוד ולשרת דבעינן דבר הראוי לשירות ולאפוקי נוצה של עזים דדילמא כיון דהוי ממין הראוי לשירות שהיא בת רחל סגי בהכי: ברחל שילדה מין עז ואביו תייש. והא דנקט מין עז לרבותא דאע''ג דהועיל זרע האב לשנות הולד למין עז כמותו אפילו הכי לא חיישי רבנן לזרע האב ומיהו דפריך ליפלגו בחוששין לזרע האב בעלמא לא חייש לרבותא זו: בשעיר של ראש חדש. קמא נקט וה''ה שעירי רגלים דהכי נמי כתב בהו אחד:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר