סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

תְּנֵהוּ עִנְיָן לְכֵלִים מִכָּאן אָמְרוּ עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל נׇכְרִי אֵינָהּ אֲסוּרָה אֶלָּא עַד שֶׁתֵּעָבֵד וְשֶׁל יִשְׂרָאֵל מִיָּד
וְהָא בְּכֵלִים אוֹקֵימְנָא לַהּ אָמַר קְרָא אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם מַקִּישׁ אֱלֹהֵיהֶם לְכֵלִים מָה כֵּלִים עַד שֶׁיֵּעָבֵדוּ אַף אֱלֹהֵיהֶם נָמֵי עַד שֶׁיֵּעָבֵדוּ וְרַבִּי עֲקִיבָא דְּלָא מַקֵּישׁ אָמַר לָךְ 'אֶת' הִפְסִיק הָעִנְיָן
וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל אַשְׁכְּחַן עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל נׇכְרִי דְּאֵין אֲסוּרָה עַד שֶׁתֵּעָבֵד דְּיִשְׂרָאֵל דַּאֲסוּרָה מִיָּד מְנָא לֵיהּ סְבָרָא הוּא מִדְּנׇכְרִי עַד שֶׁתֵּעָבֵד דְּיִשְׂרָאֵל אֲסוּרָה מִיָּד אֵימָא דְּיִשְׂרָאֵל כְּלָל וּכְלָל לָא הַשְׁתָּא גְּנִיזָה בָּעֲיָא אִיתְּסוֹרֵי לָא מִיתַּסְרָא
וְאֵימָא כִּדְנׇכְרִי אָמַר קְרָא וְאֶת חַטַּאתְכֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם אֶת הָעֵגֶל מִשְּׁעַת עֲשִׂיָּיה קָם לֵיהּ בְּחֵטְא
אֵימָא הָנֵי מִילֵּי לְמֵיקַם גַּבְרָא בְּחֵטְא אִיתְּסוֹרֵי לָא מִיתַּסְרָא אָמַר קְרָא אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה פֶסֶל וּמַסֵּכָה מִשְּׁעַת עֲשִׂיָּיה קָם לֵיהּ בְּאָרוּר
אֵימָא הָנֵי מִילֵּי לְמֵיקַם גַּבְרָא בְּאָרוּר אִיתְּסוֹרֵי לָא מִיתַּסְרָא תּוֹעֲבַת ה' כְּתִיב
וְרַבִּי עֲקִיבָא דָּבָר הַמֵּבִיא לִידֵי תּוֹעֵבָה
וְרַבִּי עֲקִיבָא עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל נׇכְרִי דַּאֲסוּרָה מִיָּד מְנָא לֵיהּ אָמַר עוּלָּא אָמַר קְרָא פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ מִשֶּׁפִּסְּלוֹ נַעֲשֶׂה אֱלוֹהַּ
וְאִידַּךְ הַהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ לְכִדְתָנֵי רַב יוֹסֵף דְּתָנֵי רַב יוֹסֵף מִנַּיִן לְגוֹי שֶׁפּוֹסֵל אֱלוֹהוֹ שֶׁנֶּאֱמַר פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ
וְאִידַּךְ נָפְקָא לֵיהּ מִדִּשְׁמוּאֵל דִּשְׁמוּאֵל רָמֵי כְּתִיב לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם וּכְתִיב וְלָקַחְתָּ לָךְ הָא כֵּיצַד פִּסְּלוֹ לֶאֱלוֹהַּ לֹא תַחְמֹד פְּסָלוֹ מֵאֱלוֹהַּ וְלָקַחְתָּ לָךְ
וְרַבִּי עֲקִיבָא אַשְׁכְּחַן עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל נׇכְרִי דַּאֲסוּרָה מִיָּד דְּיִשְׂרָאֵל עַד שֶׁתֵּעָבֵד מְנָלַן אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר קְרָא וְשָׂם בַּסָּתֶר עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה לָהּ דְּבָרִים שֶׁבַּסֵּתֶר
וְאִידַּךְ הַהוּא מִיבַּעְיָא לֵיהּ לְכִדְרַבִּי יִצְחָק דְּאָמַר רַבִּי יִצְחָק מִנַּיִן לַעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁטְּעוּנָה גְּנִיזָה שֶׁנֶּאֱמַר וְשָׂם בַּסָּתֶר
וְאִידַּךְ נָפְקָא לֵיהּ מִדְּרַב חִסְדָּא אָמַר רַב דְּאָמַר רַב חִסְדָּא אָמַר רַב מִנַּיִן לַעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁטְּעוּנָה גְּנִיזָה שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל עֵץ אֵצֶל מִזְבֵּחַ מָה מִזְבֵּחַ טָעוּן גְּנִיזָה אַף אֲשֵׁרָה טְעוּנָה גְּנִיזָה
וְאִידַּךְ הָהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ לְכִדְרֵישׁ לָקִישׁ דְּאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ כׇּל הַמַּעֲמִיד דַּיָּין שֶׁאֵינוֹ הָגוּן כְּאִילּוּ נוֹטֵעַ אֲשֵׁרָה בְּיִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּאֱמַר שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכׇל שְׁעָרֶיךָ וּסְמִיךְ לֵיהּ לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל עֵץ
אָמַר רַב אָשֵׁי וּבִמְקוֹם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים כְּאִילּוּ נְטָעוֹ אֵצֶל מִזְבֵּחַ שֶׁנֶּאֱמַר אֵצֶל מִזְבַּח
בָּעֵי רַב הַמְנוּנָא רִיתֵּךְ כְּלִי לַעֲבוֹדָה זָרָה מַהוּ עֲבוֹדָה זָרָה דְּמַאן אִילֵימָא עֲבוֹדָה זָרָה דְּנׇכְרִי בֵּין לְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל וּבֵין לְרַבִּי עֲקִיבָא מְשַׁמְּשֵׁי עֲבוֹדָה זָרָה הֵן וּמְשַׁמְּשֵׁי עֲבוֹדָה זָרָה אֵין אֲסוּרִין עַד שֶׁיֵּעָבֵדוּ אֶלָּא עֲבוֹדָה זָרָה דְּיִשְׂרָאֵל
אַלִּיבָּא דְּמַאן אִילֵימָא אַלִּיבָּא דְּרַבִּי עֲקִיבָא הַשְׁתָּא הִיא גּוּפַהּ לָא מִיתַּסְרָא עַד שֶׁתֵּעָבֵד מְשַׁמְּשֶׁיהָ מִיבַּעְיָא וְאֶלָּא אַלִּיבָּא דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל דְּאָמַר אֲסוּרָה מִיָּד
מַאי מְשַׁמְּשִׁין מְמַשְׁמְשִׁין גָּמְרִינַן מָה הָתָם עַד שֶׁיֵּעָבֵדוּ אַף הָכָא עַד שֶׁיֵּעָבֵדוּ אוֹ דִלְמָא מִינַּהּ גָּמַר מָה הִיא אֲסוּרָה מִיָּד אַף מְשַׁמְּשֶׁיהָ אֲסוּרִין מִיָּד
מַאי אִירְיָא דְּקָא מִיבַּעְיָא לֵיהּ רִיתֵּךְ כְּלִי תִּיבְּעֵי לֵיהּ עָשָׂה
רַב הַמְנוּנָא מִשּׁוּם טוּמְאָה יְשָׁנָה קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ דִּתְנַן כְּלֵי מַתָּכוֹת פְּשׁוּטֵיהֶן וּמְקַבְּלֵיהֶן טְמֵאִין נִשְׁתַּבְּרוּ טָהֵרוּ חָזַר וַעֲשָׂאָן כֵּלִים יַחְזְרוּ לְטוּמְאָה יְשָׁנָה
וְהָכִי קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ כִּי הָדְרָא טוּמְאָה הָנֵי מִילֵּי לְטוּמְאָה דְּאוֹרָיְיתָא אֲבָל טוּמְאָה דְּרַבָּנַן לָא אוֹ דִלְמָא לָא שְׁנָא וְתִיבְּעֵי לֵיהּ שְׁאָר טוּמְאוֹת דְּרַבָּנַן
חֲדָא מִגּוֹ חֲדָא קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ טוּמְאָה דְּרַבָּנַן מִי הָדְרָא אוֹ לָא הָדְרָא וְאִם תִּימְצֵי לוֹמַר לָא הָדְרָא טוּמְאָה דַּעֲבוֹדָה זָרָה מִשּׁוּם חוּמְרָא דַּעֲבוֹדָה זָרָה מִי שַׁוְּיוּהָ רַבָּנַן כְּטוּמְאָה דְּאוֹרָיְיתָא אוֹ לָא תֵּיקוּ
בָּעֵי מִינֵּיהּ רַבִּי יוֹחָנָן מֵרַבִּי יַנַּאי תִּקְרוֹבֶת עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל אוֹכָלִים מַהוּ מִי מַהֲנֵיא לְהוּ בִּיטּוּל לְטַהוֹרִינְהוּ מִטּוּמְאָה אוֹ לָא
וְתִיבְּעֵי לֵיהּ כֵּלִים כֵּלִים לָא קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ כֵּיוָן דְּאִית לְהוּ טׇהֳרָה בְּמִקְוֶה טוּמְאָה נָמֵי בָּטְלָה כִּי קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ אוֹכָלִין
וְתִיבְּעֵי לֵיהּ עֲבוֹדָה זָרָה גּוּפַהּ עֲבוֹדָה זָרָה גּוּפַהּ לָא מִיבַּעְיָא לֵיהּ

רש"י

מקיש אלהות למקומות. דאוקמינן בכלים: מה כלים עד שיעבדו. דכתיב אשר עבדו שם: השתא גניזה בעיא. דילפינן לקמן מושם בסתר: ואימא כדעובד כוכבים. עד שתעבד: ור''ע. דאמר בשל ישראל עד שתעבד האי תועבת ה' לאו דמיתסר משעת עשייתה אלא ה''ק ארור משעת עשייה דעשייה מביאתו לידי תועבה שעובדה: שפוסל אלוהו. שיכול לבטלו: כתיב לא תחמוד וכתיב ולקחת לך. ותרוייהו בחד קרא ורישא דקרא פסילי אלהיהם תשרפון באש לא תחמוד וגו': ה''ק פיסלו לאלוה. שיפה לעבודת כוכבים לא תחמוד: פסלו מאלוה. שבטלו מלשון פסולת ולקחת לך דפסילי דרישא דקרא תרי גווני משמע ודרשינן ליה אאיסור ואהיתר דקרא: דברים שבסתר. עבודות שבסתר הוא עובדה שלא ישמעו ב''ד ויסקלוהו: שטעונה גניזה. דכשהיא שלימה גנוזה בקרקע: מה מזבח טעון גניזה. דהא אסור בהנאה: אצל מזבח. תלמידי חכמים דאשירה אוקמינן בדיין שאינו הגון הלכך מזבח נמי בגברי: ריתך כלי. כלי שנשבר והקיש עליו בקורנס עד שריקעו ונתפשט ונתמלא פגימתו: בין לר' ישמעאל כו'. משמשי עבודת כוכבים של עובד כוכבים אין אסורין עד שיעבדו כדאמרן לעיל (דף נא.) הביאום ולא נשתמשו בהן יכול יהו אסורין ת''ל אשר עבדו ור''ע בעבודת כוכבים עצמה פליג אבל בכלים לא פליג: משמשין. דישראל ממשמשי עבודת כוכבים דעובד כוכבים גמר ולא מיתסר עד שישתמשו בהן לעבודת כוכבים: עשה. עשאו (כולו) לעבודה מתחילה: חזרו לטומאתן ישנה. וצריכה טבילה וביציאות השבת (דף טז:) מפרש טעמא גזרה שמא יאמרו טבילה בת יומא עולה וקא מיבעיא כלי שנשתמשו בו לעבודת כוכבים ואמרי' במסכת שבת בפ' א''ר עקיבא (דף פג.) משמשיה טמאין שברן כדי לטהרן וחזר וריתכן לעבודת כוכבים ועדיין לא נשתמשו בו מי הדר לטומאה קמייתא או לאו: מי אמרינן ה''מ. דחוזרין לטומאתן ישנה דאורייתא: אבל טומאת. עבודת כוכבים דרבנן היא וקראי אסמכתא בעלמא: שאר טומאות דרבנן. כגון כלי דמטמאו במשקין דמדאורייתא לא מטמאו משקין כלי ורבנן גזור משום משקה זב וזבה כגון רוקו ומימי רגליו דאב הטומאה נינהו ומטמאי כלי: חדא מגו חדא. כלומר בשאר טומאות נמי מיבעיא ליה והאי דנקט עבודת כוכבים שאילה אחרת [היא] הנשאלת מתוך פשטה של ראשונה את''ל בשאר טומאות דרבנן לא הדרי הכא מאי: תקרובת עבודת כוכבים של אוכלין מהו. מי סלקא טומאה מינייהו ע''י ביטול או לא: ותיבעי לך כלים. שנשתמשו בהן לעבודת כוכבים אי סלקא טומאה מינייהו כי היכא דסלקא איסורא: כיון דאית להו טהרה. כשאר טומאות במקוה הכא דמקוה דידיה היינו ביטול כיון דאיסורא בטיל מינייהו טומאה ודאי נמי סלקא: כי קמיבעיא לן אוכלין. דלית להו טהרה כשאר טומאות במקוה: ותיבעי ליה עבודת כוכבים. של אוכלין כגון השתחוה לפת ותיבעי לך אי סלקא טומאה בביטול או לא:

תוספות

תנהו ענין לכלים. ולא דמי לתקרובת הר שהתרנו לעיל בפ' כל הצלמים (דף מה. ד''ה אלהיהם) דשאני התם דכתיב (תהלים קו) ויאכלו זבחי מתים ומיניה נפקא לן תקרובת עבודת כוכבים וקרא כי כתיב בפעור כתיב שהוא תלוש ונאסר ולהכי תקרובתו אסורה אבל גבי עבודת כוכבים של מחובר לא מצינו איסור בתקרובתו אלא גבי כלים כדמסיק הכא ואע''ג דדברי קבלה הן עד דאתא דוד גמרא גמירי לה ואתא דוד ואסמכיה אקרא: ורבי עקיבא דלא מקיש כו'. האי (ואת) לא הוצרך אלא לאפוקי מדרשא דר' ישמעאל דאילו ר''ע טעמא מפסילי אלהיהם: מה מזבח טעון גניזה. כמו כלי שרת דאמרינן שגונזה אף אשרה טעונה גניזה פירוש ביעור בלא הנאה כמו עגל ששחקוהו וזרוהו ומיהו מעגל ליכא למילף בין לר' יוסי בין לרבנן דלר' יוסי שמא בשביל כבודן של ישראל שאירעה להם תקלה וקלון על ידו עשה כן ולרבנן בקש לבודקן כסוטות: תבעי ליה שאר טומאות דרבנן. פירוש בכלים שנטמאו במשקין כמו שפ''ה ובכלים שעיקר טומאתן דאורייתא דאילו בכלי זכוכית תנן ובפ''ק דשבת (דף טז.) מייתי לה דאין חוזרין לטומאה ישנה והיינו משום דעיקר טומאתן אף בשרץ ובמת מגבם אינם אלא מדרבנן:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר