סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד


מַאי אִירְיָא אֶבֶן אֲפִילּוּ דִּינָר נָמֵי אַלְּמָה אָמַר רָבָא לֹא שָׁנוּ אֶלָּא אֶבֶן אֲבָל דִּינָר אָסוּר אֶבֶן אִי נָפְלָה (לַהּ) לָא אָתֵי אֲבוּהּ לְאֵיתוֹיֵי דִּינָר אִי נָפֵיל אָתֵי אֲבוּהּ לְאֵתוֹיֵי תַּנְיָא כְּווֹתֵיהּ דְּרָבָא הַמּוֹצִיא כֵּלָיו מְקוּפָּלִים וּמוּנָּחִים עַל כְּתֵפוֹ וְסַנְדָּלָיו וְטַבְּעוֹתָיו בְּיָדוֹ חַיָּיב וְאִם הָיָה מְלוּבָּשׁ בָּהֶן פָּטוּר הַמּוֹצִיא אָדָם וְכֵלָיו עָלָיו וְסַנְדָּלָיו בְּרַגְלָיו וְטַבְּעוֹתָיו בְּיָדָיו פָּטוּר וְאִילּוּ הוֹצִיאָן כְּמוֹת שֶׁהֵן חַיָּיב כַּלְכַּלָּה וְהָאֶבֶן בְּתוֹכָהּ וְאַמַּאי תֶּיהְוֵי כַּלְכָּלָה בָּסִיס לְדָבָר הָאָסוּר אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן הָכָא בְּכַלְכַּלָּה מְלֵאָה פֵּירוֹת עָסְקִינַן וְלִישְׁדִּינְהוּ לְפֵירֵי וְנִישְׁדֵּי לְאֶבֶן וְנִינְקְטִינְהוּ בְּיָדַיִם כִּדְרַבִּי אִלְעַי אָמַר רַב בְּפֵירוֹת הַמִּיטַּנְּפִין הָכָא נָמֵי בְּפֵירוֹת הַמִּיטַּנְּפִין וְלִינַעֲרִינְהוּ נַעוֹרֵי אָמַר רַב חִיָּיא בַּר אָשֵׁי אָמַר רָבָא הָכָא בְּכַלְכַּלָּה פְּחוּתָה עָסְקִינַן דְּאֶבֶן גּוּפָהּ נַעֲשֵׂית דּוֹפֶן לַכַּלְכַּלָּה מְטַלְטְלִין תְּרוּמָה וְכוּ' אָמַר רַב חִסְדָּא לֹא שָׁנוּ אֶלָּא שֶׁטְּהוֹרָה לְמַטָּה וּטְמֵאָה לְמַעְלָה אֲבָל טְהוֹרָה לְמַעְלָה וּטְמֵאָה לְמַטָּה שָׁקֵיל לֵיהּ לִטְהוֹרָה וְשָׁבֵיק לֵיהּ לִטְמֵאָה וְכִי טְהוֹרָה לְמַטָּה נָמֵי לִישְׁדִּינְהוּ וְלִינְקְטִינְהוּ אָמַר רַבִּי אִלְעַי אָמַר רַב בְּפֵירוֹת הַמִּיטַּנְּפִין עָסְקִינַן מֵיתִיבִי מְטַלְטְלִין תְּרוּמָה טְמֵאָה עִם הַטְּהוֹרָה וְעִם הַחוּלִּין בֵּין שֶׁטְּהוֹרָה לְמַעְלָה וּטְמֵאָה לְמַטָּה בֵּין שֶׁטְּמֵאָה לְמַעְלָה וּטְהוֹרָה לְמַטָּה תְּיוּבְתָּא דְּרַב חִסְדָּא אָמַר לְךָ רַב חִסְדָּא מַתְנִיתִין לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ בָּרַיְיתָא לְצוֹרֶךְ מְקוֹמוֹ מַאי דּוּחְקֵיהּ דְּרַב חִסְדָּא לְאוֹקוֹמֵי מַתְנִיתִין לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ אָמַר רָבָא מַתְנִיתִין כְּווֹתֵיהּ דַּיְיקָא דְּקָתָנֵי סֵיפָא מָעוֹת שֶׁעַל הַכַּר מְנַעֵר אֶת הַכַּר וְהֵן נוֹפְלוֹת וְאָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לֹא שָׁנוּ אֶלָּא לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ אֲבָל לְצוֹרֶךְ מְקוֹמוֹ מְטַלְטְלוֹ וְעוֹדָן עָלָיו וּמִדְּסֵיפָא לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ רֵישָׁא נָמֵי לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר אַף מַעֲלִין וְכוּ' וְאַמַּאי הָא קָא מְתַקֵּן רַבִּי יְהוּדָה כְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר סְבִירָא לֵיהּ דְּאָמַר תְּרוּמָה בְּעֵינַהּ מַחֲתָא דִּתְנַן סְאָה תְּרוּמָה שֶׁנָּפְלָה לְפָחוֹת מִמֵּאָה נִדְמְעוּ וְנָפַל מִן הַמְדוּמָּע לְמָקוֹם אַחֵר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר מְדַמַּעַת כִּתְרוּמַת וַדַּאי וַחֲכָמִים אוֹמְרִים אֵין הַמְדוּמָּע מְדַמֵּעַ אֶלָּא לְפִי חֶשְׁבּוֹן אֵימַר דְּשָׁמְעַתְּ לֵיהּ לְחוּמְרָא לְקוּלָּא מִי שָׁמְעַתְּ לֵיהּ אֶלָּא הוּא דְּאָמַר כְּרַבִּי שִׁמְעוֹן כְּדִתְנַן סְאָה תְּרוּמָה שֶׁנָּפְלָה לְמֵאָה וְלֹא הִסְפִּיק לְהַגְבִּיהַּ עַד שֶׁנָּפְלָה אַחֶרֶת הֲרֵי זוֹ אֲסוּרָה וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מַתִּיר וּמִמַּאי דִילְמָא הָתָם בְּהָא קָמִיפַּלְגִי דְּתַנָּא קַמָּא סָבַר אַף עַל גַּב דְּנָפְלוּ בָּזֶה אַחַר זֶה כְּמַאן דְּנָפַל בְּבַת אַחַת דָּמֵי וְהָא לְחַמְשִׁין נְפַלָה וְהָא לְחַמְשִׁין נְפַלָה וְרַבִּי שִׁמְעוֹן סָבַר קַמַּיְיתָא בְּטִיל בִּמְאָה וְהָא תִּיבְטֵיל בִּמְאָה וְחַד אֶלָּא הוּא דְּאָמַר כְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר דְּתַנְיָא רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר אוֹמֵר נוֹתֵן עֵינָיו בְּצַד זֶה וְאוֹכֵל מִצַּד אַחֵר וּמִי סָבַר לֵיהּ כְּווֹתֵיהּ



רש"י

אתי לאתויי. וטעמא לאו משום טלטול הוא דאפילו לאוחזו בידו והתינוק מהלך ברגליו אסר ליה רבא דילמא נפיל ואתי לאתויי וכיון דלאו סכנת נפש היא לא שרו ביה טלטול: תניא כוותיה דרבא. דכי נקט לה עליון כמאן דאפקא תחתון גופיה דמי ומיחייב: וסנדליו וטבעותיו בידו. בקומצו שלא כדרך מלבוש: המוציא אדם וכליו עליו. מלובש בהן: וטבעותיו בידיו. באצבעותיו מדלא תנא בידו כדנקט רישא: פטור. דבגדיו בטלי לגביה ועליו הוא פטור כרבי נתן: ואילו הוציאן כמות שהן. שהיה אותו עליון אחוז בהן ולא מלובש חייב הנושא והיינו כרבא: תיהוי כלכלה בסיס. והיא עצמה תיאסר: מליאה פירות. דעיקר נעשית בסיס לפירות הלכך אבן מיטלטלת אגב כלי ופירות שהוא מותר: ונינקטינהו בידים. ילקטם מעל הארץ בידיו ויחזירה לכלכלה ויטלטלם ולמה התירו אבן לטלטל אגב כלי ופירות: בפירות המיטנפין. בפירות מבושלין ורכין מאד כגון תאנים ותותים וענבים שאם ישליכם לארץ יטנפו: ולנערינהו נעורי. עד שיסתלקו הפירות מן האבן לתוך הכלכלה לצדדין וישליך האבן לבדה בנעורתה: פחותה. שנפחית דופנה או שוליה: וטמאה למעלה. והוא צריך לטהורה ואינו יכול ליטול הטמאה בידים לפי שהיא מוקצה לפיכך יטלטל הכל עד השלחן וישליך הכל עליו ויטול הטהורה: לישדינהו. לארץ כולן: ולינקטינהו. לטהורה ביד ויחזירה לכלכלה: מתני' לצורך גופו. שצריך לטהורה לגופה לאוכלה הלכך אי לאו דטהורה למטה לא שרו ליה לטלטולי לטמאה אלא שקיל לטהורה וממטי לה לשלחן: ברייתא לצורך מקומו. שצריך למקום הכלי וע''כ כולו הוא צריך לסלקו משם ושרו ליה רבנן לטלטל האי אטו האי: ומאי דוחקיה כו'. דאיצטריך למימר לא שנו אלא שהטמאה למעלה לשבקי כדקס''ד דעתך בין שטמאה למעלה בין שטמאה למטה ולוקמי בצריך למקומו: אלא לצורך גופו. שצריך לכר לשכב עליו שם ולא לסלקו לפיכך לא התירו לו ליטלו עם המעות אלא מנערו במקומו אבל צריך למקום הכר מטלטל הכל ביחד: ומדסיפא כו' רישא נמי לצורך גופו. הלכך אי הוה טהורה למעלה לא הוי שרי ליה לטלטולי טמאה כדקתני גבי מעות מנערו ונופלות ומטלטל היתרא לחודיה: הא קמתקן. שמביאה לידי היתר ונגזר ביה אטו תיקון שע''י מלאכה: כר''א דאמר תרומה. הואיל וניתנה להעלות אחת שירצה בעינא מחתא כאילו מונחת לבדה ואינה מעורבת הלכך לא קמתקן מידי: מדמעת. זה שנפרד משם ואוסר צ''ט של חולין כאילו היא תרומה ודאי: וחכ''א אין המדומע מדמע. חולין אחרים אלא לפי חשבון התרומה שבמדומע כגון אם תחילתו נדמע ס' של חולין ע''י סאה תרומה וחזרה סאה ממנו ונפלה לתוך אחרים לא חשבינן תרומה אלא ס' שבסאה זו ומדמע עד צ''ט שכנגדו ואם יש חולין יותר מק' כנגדו עולה: אימר דשמעת ליה. לר''א דאמר תרומה כמאן דמחתא בעינא: לחומרא. לדמעה כתרומה ודאי: לקולא. דלא ליהוי המעלה אותה בשבת כמתקן: מי אמר. הא ודאי מתקן הוא ע''כ: הוא דאמר. רבי יהודה דמתני' כרבי שמעון דאמר לקולא נמי כמאן דמחתא בעינא דמיא: למאה. וראויה להעלותה ויתכשרו החולין: עד שנפלה אחרת. ועכשיו אין בה חולין כדי להעלותה באחד וק': ר''ש מתיר. קס''ד משום דס''ל ליה קמייתא כמאן דמחתא בעינא דמיא ונמצאת אחרונה זו נופלת בתוך ק' של חולין: בטל בק'. והוו להו כולהו חולין ומיהו כיון דצריך להעלותה ע''כ המעלה מתקנו: נותן עיניו. במדומע בצד זה להעלותו לתרומה ואוכל בצד אחר הלכך הואיל ובלא העלאה מתחיל ואוכל אין תיקון בהעלאתו:

תוספות

ונשדיינהו לפירי ונשדייה לאבן. ואם תאמר גבי קטן נמי נשדייה לאבן מידו ואמאי שרי לטלטולי עם האבן וי''ל אם ישליכו מידו יצעק התינוק ויבכה וא''ת מ''ש דלא שרינן לטלטל תינוק אלא כשיש לו גיעגועין תיבטל אבן אגב תינוק כמו שהיא בטלה אגב כלכלה מלאה פירות וי''ל דאינו צריך כל כך טלטול התינוק וא''ת אפילו אין הכלכלה מלאה פירות תיבטל האבן אגבה כי היכי דבטלי בפ''ב דביצה (דף כא:) שיורי. הכוס אגב הכוס אי לאו דאיסורי הנאה נינהו וי''ל שאני שיורי דגריעי יותר מדאי ובטלו טפי וכן צ''ל מתוך שמעתא גופה דביצה כמו שפירשתי לעיל בסוף כירה (דף מז. בד''ה הוה): ונשדינהו לפירי ונשדייה לאבן כו'. וא''ת מכל מקום נינקטינהו לפירי בידים ויניח האבן בכלכלה והא אמרינן לקמן לא שנו אלא שטהורה למטה וטמאה למעלה אבל טהורה למעלה וטמאה למטה שקיל לה לטהורה ושביק לה לטמאה והיינו על כרחך בידיו דאי זריק לה בכלי א''כ גם בטמאה למעלה יכול לזורקה בכלי אלא שמע מינה דשקיל לה בידיו וא''כ הכי נמי לשקלינהו לפירי בידיו וי''ל דמיירי שפי הכלכלה צר הוא ואינו יכול להכניס שם ידיו אי נמי י''ל דההיא דלקמן מיירי בתרומה שהיא בכלים קטנים בתוך הקופה שאין דרך להניח טמאה וטהורה ביחד אלא בכלים זה בפני עצמו וזה בפ''ע ולהכי מצי שקיל לטהורה שהיא למעלה בידיו אבל כלכלה דהכא אין כאן כלים ולא מצי נקיט להו בידיו פן יפול לארץ והשתא לא צריכנא לשינויא קמא דפירות המיטנפין דהא כיון דאבן עצמה הוי דופן לכלכלה אפ' הוי שדי לפירות ולאבן והדר שקיל לפירי ושבק לאבן לא הוי ליה במאי לאנחינהו כיון שהכלכלה פחותה שהאבן נעשה לה דופן. והא דלא קאמר אלא לפי שלא הוזכר אמורא לעיל. א''נ השתא יש להעמיד נמי בפירות המיטנפין דאל''כ נוכל להשליך הסל בקרקע ולהוליך בכלכלה מעט מעט כמה שתוכל להחזיק עד מקום הפחת. מ''ר: הכא נמי בפירות המיטנפין. וא''ת אכתי יטלם בידו ויניחם בתוך כלי אחר או על גבי טבלא או ע''ג סודר כדמוכח בסמוך גבי תרומה דאמר רב חסדא לא שנו אלא שטהורה למטה וטמאה למעלה אבל טהורה למעלה וטמאה למטה שקיל לטהורה ושביק הטמאה ואע''ג דמוקמינן נמי בפירות המיטנפין וי''ל דהתם מיירי כגון שטהורה מונחת בסלים קטנים בפני עצמה וכן הטמאה ואותם סלים מונחים בתוך כלי אחד גדול והיו סלים של טהורה למעלה מסלים של טמאה דיכול ליקח סלי טהורה ולהניחם ע''ג קרקע אבל אם מונחת זו על גב זו בלא שום כלי כי הכא שהפירות מונחים ביחד בהא ודאי לא אמר שביק לה לטמאה ושקיל לה לטהורה. מ''ר: שנפלה לפחות מק' חולין. מכאן משמע דתרומה עולה באחד ומאה עם האיסור ורש''י לא פירש כן בפרק גיד הנשה (חולין דף צט:) גבי כל איסורין שבתורה במאה דלפירו' שיטתו לא אתי' מסקנא הכי:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר