סקר
כמה לומדי דף יומי יש בארץ ובעולם להערכתך?
עד 60,000
60,000-90,000
90,000-120,000
מעל 120,000


 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אַלִּיבָּא דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר - כּוּלֵּי עָלְמָא לָא פְּלִיגֵי. כִּי פְּלִיגֵי - אַלִּיבָּא דְּר' יְהוֹשֻׁעַ: מַאן דַּאֲמַר 'מֵתָה' - כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ. וּמַאן דַּאֲמַר 'בָּטְלָה' - עַד כָּאן לָא קָאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ הָתָם, דִּכְתִיב: "בָּרֵךְ ה' חֵילוֹ, וּפוֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה" (דברים לג) - אֲפִילּוּ חֲלָלִין שֶׁבּוֹ; אֲבָל הָכָא - אֲפִילּוּ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מוֹדֶה. "נִגְמַר דִּינוֹ" וְכוּ': אֲמַר רַב יְהוּדָה אֲמַר רַב: שְׁתֵּי טָעֻיּוֹת טָעָה יוֹאָב בְּאוֹתָהּ שָׁעָה. דִּכְתִיב: "וַיָּנָס יוֹאָב אֶל אֹהֶל ה', וַיַּחֲזֵק בְּקַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" (מלכיםא ב): טָעָה, שֶׁאֵינוֹ קוֹלֵט אֶלָּא גַּגּוֹ, וְהוּא - תָּפַס בְּקַרְנוֹתָיו; טָעָה, שֶׁאֵינוֹ קוֹלֵט אֶלָּא מִזְבַּח בֵּית עוֹלָמִים, וְהוּא - תָּפַס מִזְבֵּחַ שֶׁל שִׁילֹה. אַבַּיֵי אוֹמֵר: בְּהָא נַמִי מִיטְעָא טָעָה: טָעָה, שֶׁאֵינוֹ קוֹלֵט אֶלָּא כֹּהֵן וַעֲבוֹדָה בְּיָדוֹ, וְהוּא - זָר הָיָה. אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: שָׁלֹשׁ טָעֻיּוֹת עָתִיד שָׂרוֹ שֶׁל רוֹמִי לִטְעוֹת. דִּכְתִיב: "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם, חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה" (ישעיהו סג): טוֹעֶה, שֶׁאֵינָהּ קוֹלֶטֶת אֶלָּא בֶּצֶר, וְהוּא - גּוֹלֶה לְבָצְרָה; טוֹעֶה, שֶׁאֵינָהּ קוֹלֶטֶת אֶלָּא שׁוֹגֵג, וְהוּא - מֵזִיד הָיָה; טוֹעֶה, שֶׁאֵינָהּ קוֹלֶטֶת אֶלָּא אָדָם, וְהוּא - מַלְאָךְ הוּא. אֲמַר ר' אַבָּהוּ: עָרֵי מִקְלָט - לֹא נִתְּנוּ לִקְבוּרָה. דִּכְתִיב: "וּמִגְרְשֵׁיהֶם יִהְיוּ לִבְהֶמְתָּם וְלִרְכוּשָׁם וּלְכֹל חַיָּתָם" (במדבר לה) - לְחַיִּים נִתְּנוּ, וְלֹא לִקְבוּרָה. מֵיתִיבֵי: ""שָׁמָּה" (במדבר לה) - שָׁם תְּהֵא דִּירָתוֹ, שָׁם תְּהֵא מִיתָתוֹ, שָׁם תְּהֵא קְבוּרָתוֹ"! רוֹצֵחַ שָׁאנֵי, דְּגָלֵי בֵּיהּ רַחֲמָנָא. "כְּשֵׁם שֶׁהָעִיר קוֹלֶטֶת" וְכוּ': וּרְמִינְהוּ: ""וְיָשַׁב בָּהּ" (במדבר לה) - בָּהּ וְלֹא בִּתְחוּמָהּ"! אֲמַר אַבַּיֵי: לָא קַשְׁיָא: כָּאן - לִקְלוֹט, כָּאן לָדוּר. לָדוּר?! תֵּיפּוּק לֵיהּ, דְּאֵין עוֹשִׂין שָׂדֶה מִגְרָשׁ, וְלֹא מִגְרָשׁ שָׂדֶה, לֹא מִגְרָשׁ עִיר, וְלֹא עִיר מִגְרָשׁ! אָמַר רַב שֵׁשֶׁת: לֹא נִצְרְכָה אֶלָּא לִמְחִילּוֹת. "רוֹצֵחַ שֶׁיָּצָא חוּץ לַתְּחוּם" וְכוּ': תָּנוּ רַבָּנָן: "וְרָצַח גּוֹאֵל הַדָּם אֶת הָרוֹצֵחַ" - מִצְוָה בְּיַד גּוֹאֵל הַדָּם; אֵין גּוֹאֵל הַדָּם - רְשׁוּת בְּיַד כָּל אָדָם; דִּבְרֵי רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי. ר' עֲקִיבָא אוֹמֵר: רְשׁוּת בְּיַד גּוֹאֵל הַדָּם, וְכָל אָדָם חַיָּיבִין עָלָיו. מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי? מִי כְּתִיב: 'אִם רָצַח'?! וְרַבִּי עֲקִיבָא? מִי כְּתִיב: 'יִרְצַח'?! אֲמַר מָר זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אֲמַר רַב: רוֹצֵחַ שֶׁיָּצָא חוּץ לַתְּחוּם, וּמְצָאוֹ גּוֹאֵל הַדָּם וַהֲרָגוֹ - נֶהֱרָג עָלָיו. כְּמַאן? לֹא כְּר' יוֹסֵי הַגְּלִילִי, וְלֹא כְּרַבִּי עֲקִיבָא! הוּא דַּאֲמַר, כִּי הַאי תַּנָּא: דְּתַנְיָא: "ר' אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: "עַד עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט" (במדבר לה) - מַה תַּלְמוּד לוֹמַר? לְפִי שֶׁנֶּאֱמַר: "וְרָצַח גּוֹאֵל הַדָּם אֶת הָרוֹצֵחַ" (במדבר לה) - יָכוֹל מִיָּד? תַּלְמוּד לוֹמַר: "עַד עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט"". וְרַבִּי יוֹסֵי וְרַבִּי עֲקִיבָא - הַאי "עַד עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט", מַאי דָּרְשֵׁי בֵּיהּ? הַהוּא, מִיבָּעֵי לֵיהּ לְכִדְתַּנְיָא: "רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: מִנַּיִן לְסַנְהֶדְרִין שֶׁרָאוּ אֶחָד שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁאֵין מְמִיתִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיַּעֲמוֹד בְּבֵית דִּין אַחֵר? תַּלְמוּד לוֹמַר: "עַד עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט" - עַד שֶׁיַּעֲמוֹד בְּבֵית דִּין אַחֵר". תָּנוּ רַבָּנָן: "אִם יָצֹא יֵצֵא הָרוֹצֵחַ" (במדבר לה) - אֵין לִי אֶלָּא בְּמֵזִיד, בְּשׁוֹגֵג מִנַּיִן? תַּלְמוּד לוֹמַר: "אִם יָצֹא יֵצֵא", מִכָּל מָקוֹם. וְהָתַּנְיָא: "(וְהַהוֹרְגוֹ) בְּמֵזִיד נֶהֱרָג, בְּשׁוֹגֵג גּוֹלֶה"! לָא קַשְׁיָא: הָא - כְּמַאן דַּאֲמַר: אָמְרִינַן 'דִּבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם'; הָא - כְּמַאן דַּאֲמַר: לָא אָמְרִינַן 'דִּבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם'. אֲמַר אַבַּיֵי: מִסְתַּבְּרָא כְּמַאן דַּאֲמַר: דִּבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם. שֶׁלֹּא יְהֵא סוֹפוֹ חָמוּר מִתְּחִלָּתוֹ - מַה תְּחִלָּתוֹ - בְּמֵזִיד נֶהֱרָג, בְּשׁוֹגֵג גּוֹלֶה; אַף סוֹפוֹ - בְּמֵזִיד נֶהֱרָג, בְּשׁוֹגֵג גּוֹלֶה. תָּנֵי חֲדָא: "אָב שֶׁהָרַג - בְּנוֹ נַעֲשֶׂה לוֹ גּוֹאֵל הַדָּם". וְתַנְיָא אִידָךְ: "אֵין בְּנוֹ נַעֲשֶׂה לוֹ גּוֹאֵל הַדָּם". לֵימָא: הָא - רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי, וְהָא - רַבִּי עֲקִיבָא? וְתִסְבְּרָא?! בֵּין לְמַאן דַּאֲמַר מִצְוָה, בֵּין לְמַאן דַּאֲמַר רְשׁוּת - מִי שָׁרֵי?! וְהָאֲמַר רַבָּה בַּר רַב הוּנָא, וְכֵן תָּנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל: "לַכֹּל אֵין הַבֵּן נַעֲשֶׂה שָׁלִיחַ לְאָבִיו לְהַכּוֹתוֹ וּלְקִלְלָתוֹ, חוּץ מִמֵּסִית, שֶׁהֲרֵי אָמְרָה תּוֹרָה: "לֹא תַחְמוֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו" (דברים יג)"! אֶלָּא, לָא קַשְׁיָא: הָא - בִּבְנוֹ, וְהָא - בְּבֶן בְּנוֹ.
מִשְׁנָה אִילָן שֶׁהוּא עוֹמֵד בְּתוֹךְ הַתְּחוּם, וְנוֹפוֹ נוֹטֶה חוּץ לַתְּחוּם, אוֹ עוֹמֵד חוּץ לַתְּחוּם, וְנוֹפוֹ נוֹטֶה בְּתוֹךְ הַתְּחוּם - הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַנּוֹף.
גְּמָרָא וּרְמִינְהִי: "אִילָן שֶׁהוּא עוֹמֵד (בְּתוֹךְ הַפְּנִים) וְנוֹטֶה לַחוּץ, אוֹ עוֹמֵד בַּחוּץ וְנוֹטֶה לִפְנִים: מִכְּנֶגֶד הַחוֹמָה וְלִפְנִים - כְּלִפְנִים, מִכְּנֶגֶד הַחוֹמָה וְלַחוּץ - כְּלַחוּץ"! מַעֲשֵׂר אַעָרֵי מִקְלָט קָא רָמֵית?! מַעֲשֵׂר - בַּחוֹמָה תָּלָה רַחֲמָנָא; עָרֵי מִקְלָט - בְּדִירָה תָּלָה רַחֲמָנָא: בְּנוֹפוֹ - מִתְּדַר לֵיהּ, בְּעִיקָּרוֹ - לָא מִתְּדַר לֵיהּ. וְרָמֵי מַעֲשֵׂר אַמַּעֲשֵׂר. דְּתַנְיָא: "בִּירוּשָׁלַיִם - הַלֵּךְ אַחַר הַנּוֹף, בְּעָרֵי מִקְלָט - הַלֵּךְ אַחַר הַנּוֹף"! אֲמַר רַב כָּהֲנָא: לָא קַשְׁיָא: הָא - ר' יְהוּדָה, וְהָא - רַבָּנָן. דְּתַנְיָא:

רש"י

אליבא דרבי אליעזר כ''ע לא פליגי. כלומר מאן דאמר מתה ודאי כרבי יהושע אמר ולא כרבי אליעזר דאליבא דרבי אליעזר ליכא למ''ד מתה כיון דלגבי עבודותיו אמר פסולות למפרע ודאי אין זה כהן: כי פליגי אליבא דרבי יהושע. כלומר אין אנו צריכין לומר מ''ד בטלה כרבי אליעזר ולא כרבי יהושע דאליבא דרבי יהושע איכא למימר דפליגי: פועל ידיו תרצה. עבודותיו כשירות אבל לענין שאר דבריו אינו כהן: טעה יואב. בדרשא דמעם מזבחי תקחנו ולא מעל מזבחי וכסבור דהיינו מעל מזבחי: מזבח בית עולמים. דכתיב מזבחי המיוחד לי: ה''ג והוא תפס במזבח של במה שעשה דוד לפני הארון שהיה באהל אשר נטה לו דוד בעיר דוד כדכתיב וינס יואב אל אהל ה' ומצינו בדברי הימים שעשה דוד מזבח לפניו ואי אפשר לומר מזבח של שילה שהוא היה בימי דוד ושלמה. (היה בגבעון): שרו של רומי. סמאל שיברח לבצרה שבתחלה יפרע ממנו כשיגיע הקץ להחרב כדכתיב (ישעיה כד) יפקוד ה' על צבא המרום במרום ואחר כך על מלכי האדמה על האדמה: חמוץ בגדים. מדמו של סמאל ואף על פי שאין המלאכים בשר ודם כתב בו הכתוב כעין הריגת האדם לשבר את האזן מה שהיא יכולה לשמוע: לא נתנו לקבורה. ללוים שהן שלהם: תיפוק ליה. דאין בונין בית במגרש דא''כ הוה ליה מגרש עיר: אין עושין. שדה של לוים: מגרש. שנתנו ללוים אלפים אמה סביב העיר כדכתיב (במדבר לה) ומדותם מחוץ לעיר וכתיב מקיר העיר וחוצה אלף אמה וגו' הא כיצד אלף אמה מגרש שאין בו לא בית ולא שדה והשאר שדות וכרמים: למחילות. תחת הקרקע שאין אוכלות במגרש כלום מלמעלה ואי לאו דכתיב בה ולא בתחומה הייתי אומר ידור בתחומה במערה: ורצח. איכא לפרושי לשון ציווי כמו (שמות לו) ועשה בצלאל ואהליאב ואיכא לפרושי לשון רשות כמו ועשה ה' להם וגו' (דברים לא): סופו חמור מתחלתו. סופו צאתו חוץ לתחום תחלתו הרציחה: אב שהרג את הבן. בנו השני נעשה גואל הדם של אחיו והורג את אביו: הא דתניא נעשה. רבי יוסי הגלילי היא דאמר מצוה לגואל הדם: לכל אין הבן נעשה וכו'. לכל עבירות שבתורה אין הבן נעשה שליח ב''ד על אביו לא להלקותו ולא לנדותו חוץ ממסית: ה''ג אלא לא קשיא הא בבנו הא בבן בנו. הא דתניא אין בנו נעשה גואל הדם בבנו של רוצח קאמר והא דתניא בנו נעשה לו גואל הדם בבנו של הרוג קאמר שהוא בן בנו של רוצח ואינו מוזהר על כבודו: מתני' הכל הולך אחר הנוף. אפי' הוא בעיקרו שבתוך התחום הרי הוא כיוצא חוץ לתחום ואם עיקרו חוץ לתחום ונופו בתוך התחום אף העיקר קולט: גמ' אילן שהוא עומד בפנים. בירושלים ולענין אכילת מעשר שני בירושלים היא שנויה: מכנגד החומה וכו'. אלמא לא נופו שדינן בתר עיקר ולא עיקר בתר נוף: בחומה תלה רחמנא. דכתיב (דברים יב) לפני ה' אלהיך תאכלנו: בדירה תלה רחמנא. דכתיב (במדבר לה) כי בעיר מקלטו ישב ונופו ראוי לדירה יותר מעיקרו: בירושלים לענין מעשר הלך אחר הנוף:

תוספות

אילן שהוא לפנים מכנגד החומה ולפנים כלפנים. תימה דבשילהי כיצד צולין (פסחים דף פה: ושם) אמרי' דגגות לא נתקדשו ואם כן . (הוו) מעשר שני אין אוכלין על האילן וי''ל דמיירי שענפיו מועטין שאין בהן ארבע' דלא חשיבי והוי כאילו עומדת באויר כנגד הקרקע עוד יש לומר דמיירי [אפי'] באילן שענפיו מרובין ואויר ירושלים כירושלים:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
תיכנות: אדם סלומון
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר