סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מִידֵּי דְּהָוֵה לְאַחַר מִיתָה
מַאי הֲוָה עֲלַהּ אָמַר רַבָּה בַּר רַב הוּנָא וְכֵן תָּנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל לַכֹּל אֵין הַבֵּן נַעֲשֶׂה שָׁלִיחַ לְאָבִיו לְהַכּוֹתוֹ וּלְקִלְּלוֹ חוּץ מִמֵּסִית שֶׁהֲרֵי אָמְרָה תּוֹרָה 'וְלֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו'
מַתְנִי' הַמַּכֶּה אָבִיו וְאִמּוֹ אֵינוֹ חַיָּיב עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה בָּהֶן חַבּוּרָה זֶה חוֹמֶר בַּמְקַלֵּל מִבַּמַּכֶּה שֶׁהַמְקַלֵּל לְאַחַר מִיתָה חַיָּיב וְהַמַּכֶּה לְאַחַר מִיתָה פָּטוּר
גְּמָ' תָּנוּ רַבָּנַן 'אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל' לְאַחַר מִיתָה שֶׁיָּכוֹל הוֹאִיל וְחִיֵּיב בַּמַּכֶּה וְחִיֵּיב בַּמְקַלֵּל מָה מַכֶּה אֵינוֹ חַיָּיב אֶלָּא מֵחַיִּים אַף הַמְקַלֵּל אֵינוֹ חַיָּיב אֶלָּא מֵחַיִּים
וְעוֹד קַל וָחוֹמֶר וּמָה מַכֶּה שֶׁעָשָׂה בּוֹ שֶׁלֹּא 'בְּעַמְּךָ' כִּ'בְעַמְּךָ' לֹא חִיֵּיב בּוֹ לְאַחַר מִיתָה מְקַלֵּל שֶׁלֹּא עָשָׂה בּוֹ שֶׁלֹּא 'בְּעַמְּךָ' כִּ'בְעַמְּךָ' אֵינוֹ דִּין שֶׁלֹּא חִיֵּיב בּוֹ לְאַחַר מִיתָה
תַּלְמוּד לוֹמַר 'אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל' לְאַחַר מִיתָה
הָנִיחָא לְרַבִּי יוֹנָתָן דִּמְיַיתַּר לֵיהּ קְרָא אָבִיו וְאִמּוֹ אֶלָּא לְרַבִּי יֹאשִׁיָּה מַאי אִיכָּא לְמֵימַר
דְּתַנְיָא 'אִישׁ אִישׁ' מָה תַּלְמוּד לוֹמַר 'אִישׁ אִישׁ' לְרַבּוֹת בַּת טוּמְטוּם וְאַנְדְּרוֹגִינוֹס 'אֲשֶׁר יְקַלֵּל אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ' אֵין לִי אֶלָּא אָבִיו וְאִמּוֹ אָבִיו שֶׁלֹּא אִמּוֹ אִמּוֹ שֶׁלֹּא אָבִיו מִנַּיִין תַּלְמוּד לוֹמַר 'אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל' אָבִיו קִלֵּל אִמּוֹ קִלֵּל דִּבְרֵי רַבִּי יֹאשִׁיָּה
רַבִּי יוֹנָתָן אוֹמֵר מַשְׁמָע שְׁנֵיהֶן כְּאֶחָד וּמַשְׁמָע אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ עַד שֶׁיִּפְרֹט לְךָ הַכָּתוּב 'יַחְדָּיו'
מְנָא לֵיהּ נָפְקָא לֵיהּ מִוּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת
וְאִידַּךְ הַהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ לְרַבּוֹת בַּת טוּמְטוּם וְאַנְדְּרוֹגִינוֹס
וְתִיפּוֹק לֵיהּ מֵאִישׁ אִישׁ דִּבְּרָה תוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם
וְלִיתְנֵי חוֹמֶר בַּמַּכֶּה מִבַּמְקַלֵּל שֶׁהַמַּכֶּה עָשָׂה בּוֹ שֶׁלֹּא בְּעַמְּךָ כִּבְעַמְּךָ מַה שֶּׁאֵין כֵּן בַּמְקַלֵּל קָסָבַר מַקְּשִׁינַן הַכָּאָה לִקְלָלָה
לֵימָא הָנֵי תַּנָּאֵי כְּהָנֵי תַּנָּאֵי דְּתָנֵי חֲדָא כּוּתִי אַתָּה מְצֻוֶּוה עַל הַכָּאָתוֹ וְאִי אַתָּה מְצֻוֶּוה עַל קִלְלָתוֹ וְתַנְיָא אִידַּךְ אִי אַתָּה מְצֻוֶּוה לֹא עַל קִלְלָתוֹ וְלֹא עַל הַכָּאָתוֹ
סַבְרוּהָ דְּכוּלֵּי עָלְמָא כּוּתִים גֵּירֵי אֱמֶת הֵן מַאי לָאו בְּהָא קָמִיפַּלְגִי דְּמָר סָבַר מַקְּשִׁינַן הַכָּאָה לִקְלָלָה וּמָר סָבַר לָא מַקְּשִׁינַן הַכָּאָה לִקְלָלָה
לָא דְּכוּלֵּי עָלְמָא לָא מַקְּשִׁינַן הַכָּאָה לִקְלָלָה וְהָכָא בְּהָא קָמִיפַּלְגִי מָר סָבַר כּוּתִים גֵּירֵי אֱמֶת הֵן וּמָר סָבַר כּוּתִים גֵּירֵי אֲרָיוֹת הֵן
אִי הָכִי הַיְינוּ דְּקָתָנֵי עֲלַהּ וְשׁוֹרוֹ כְּיִשְׂרָאֵל אֶלָּא שְׁמַע מִינַּהּ בְּהֶיקֵּישָׁא פְּלִיגִי שְׁמַע מִינַּהּ
מַתְנִי' הַגּוֹנֵב נֶפֶשׁ מִיִּשְׂרָאֵל אֵינוֹ חַיָּיב עַד שֶׁיַּכְנִיסֶנּוּ לִרְשׁוּתוֹ רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר עַד שֶׁיַּכְנִיסֶנּוּ לִרְשׁוּתוֹ וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְהִתְעַמֵּר בּוֹ וּמְכָרוֹ הַגּוֹנֵב אֶת בְּנוֹ רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָה מְחַיֵּיב וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין גָּנַב מִי שֶׁחֶצְיוֹ עֶבֶד וְחֶצְיוֹ בֶּן חוֹרִין רַבִּי יְהוּדָה מְחַיֵּיב וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין
גְּמָ' וְתַנָּא קַמָּא לָא בָּעֵי עִימּוּר אָמַר רַבִּי אַחָא בְּרֵיהּ דְּרָבָא עִימּוּר פָּחוֹת מִשָּׁוֶה פְּרוּטָה אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ
בָּעֵי רַבִּי יִרְמְיָה גְּנָבוֹ וּמְכָרוֹ יָשֵׁן מַהוּ מָכַר אִשָּׁה לְעוּבָּרָהּ מַהוּ יֵשׁ דֶּרֶךְ עִימּוּר בְּכָךְ אוֹ אֵין דֶּרֶךְ עִימּוּר בְּכָךְ
וְתִיפּוֹק לֵיהּ דְּלֵיכָּא עִימּוּר כְּלָל לָא צְרִיכָא יָשֵׁן דִּזְגָא עֲלֵיהּ אִשָּׁה דְּאוֹקְמַהּ בְּאַפֵּי זִיקָא דֶּרֶךְ עִימּוּר בְּכָךְ אוֹ אֵין דֶּרֶךְ עִימּוּר בְּכָךְ מַאי תֵּיקוּ
תָּנוּ רַבָּנַן 'כִּי יִמָּצֵא אִישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו' אֵין לִי אֶלָּא אִישׁ שֶׁגָּנַב אִשָּׁה מִנַּיִין תַּלְמוּד לוֹמַר 'וְגֹנֵב אִישׁ'
אֵין לִי אֶלָּא אִישׁ שֶׁגָּנַב בֵּין אִשָּׁה וּבֵין אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁגָּנְבָה אִישׁ אִשָּׁה שֶׁגָּנְבָה אִשָּׁה מִנַּיִין תַּלְמוּד לוֹמַר 'וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא' מִכׇּל מָקוֹם
תַּנְיָא אִידַּךְ 'כִּי יִמָּצֵא אִישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו' אֶחָד הַגּוֹנֵב אֶת הָאִישׁ וְאֶחָד הַגּוֹנֵב אֶת הָאִשָּׁה וְאֶחָד גֵּר וְאֶחָד עֶבֶד מְשׁוּחְרָר וְקָטָן חַיָּיב גְּנָבוֹ וְלֹא מְכָרוֹ מְכָרוֹ וַעֲדַיִין יֶשְׁנוֹ בִּרְשׁוּתוֹ פָּטוּר מְכָרוֹ לְאָבִיו אוֹ לְאָחִיו אוֹ לְאֶחָד מִן הַקְּרוֹבִים חַיָּיב הַגּוֹנֵב אֶת הָעֲבָדִים פָּטוּר

רש"י

מידי דהוה לאחר מיתה. דילפינן לקמן מקלל לאחר מיתה חייב וא''ת והתנן מכה לאחר מיתה פטור והכא מיחייב ליה אהכאה דקתני הכהו וקללו היינו טעמא דפטור מכה לאחר מיתה משום דבעינן חבורה ולאחר מיתה ליכא חבורה דליכא נפש דנפקא ליה לעיל מנפש ויוצא ליהרג איכא חבורה דחי הוא אלא דסופו למות: מתני' שהמקלל לאחר מיתה חייב. כדליף בגמרא: והמכה לאחר מיתה פטור. דחבורה ליכא: גמ' אביו ואמו קלל. קרא יתירא הוא דהא כתיב רישיה דקרא אשר יקלל את אביו ואת אמו: מכה שעשה שלא בעמך כבעמך. דגבי הכאה לא כתיב בעמך למעוטי שאינו עושה מעשה עמך והאי תנא סבר לא מקשינן הכאה לקללה מפני המקרא המפסיק בינתים: לא חייב בו לאחר מיתה. דהא חבורה כתיב: לרבות בת. טומטום ואנדרוגינוס: אין לי אלא אביו ואמו. שניהם יחד: אביו קילל ואמו קילל. בראש המקרא סמך קללה לאביו ובסוף סמך לאמו: עד שיפרט לך הכתוב יחדיו. וכמו שפרט בחורש בשור ובחמור מדפרט לך ש''מ דאי לא הוי יחדו הוה משמע שור לבדו וחמור לבדו והא אביו ואמו דרישא דרשינן נמי או אביו או אמו וסיפא לאתויי לאחר מיתה: מומקלל אביו. דואלה המשפטים: ואידך. דמפיק לאחר מיתה מאביו ואמו קילל: ולתני נמי וכו'. אמתניתין קאי דקתני זה חומר במקלל מבמכה: לימא הני תנאי. תנא דמתניתין דלא תנא חומר במכה שעשה בו שלא בעמך כבעמך ותנא דברייתא דלעיל דתנא ומה מכה שעשה בו: גירי אמת הן. מתחילתן גרים גמורים היו ועכשיו הרשיעו וישראל שאינו עושה מעשה עמך הוא וכי היכי דעל קללתו פטור על הכאתו נמי פטור: גירי אריות הן. והרי הם כעובדי כוכבים גמורים: אי הכי. דטעמא דפטור משום דגירי אריות הן: היינו דתנא עלה. בתמיה בהך מתני' דקתני אינו מצווה לא על הכאתו ולא על קללתו קתני ושורו כישראל שור שלנו שנגח את שורו ושורו שנגח שלנו תם משלם חצי נזק ומועד משלם נזק שלם ואילו דעובד כוכבים תנן שור של ישראל שנגח שור של עובד כוכבים פטור ושל עובד כוכבים שנגח שור. של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם: מתני' שיכניסנו לרשותו. דכתיב (שמות כב) ונמצא בידו ותניא במכילתא ונמצא אין מציאה בכל מקום אלא בעדים בידו אין בידו אלא ברשותו וכן הוא אומר (במדבר כא) ויקח את כל ארצו מידו: גמ' עמור. שמוש: גנבו ומכרו כשהוא ישן מהו. לקמן מפרש לה הבעיא: מכר אשה לעוברה. גנב אשה מעוברת ומכרה לעוברה שלא מכר הגוף שלה אלא שיהא עובר מכור: דליכא עימור. לא בישן ולא בעובר: דזגא עליה. דסמך עליו: דאוקמא באפי זיקא. וכל כמה שהיא עבה מועיל יותר להגין בפני הרוח: אין אלא איש. כשהגנב איש: וגונב איש. שהנגנב איש ולא אשה וקרא קמא דלא קפיד אנגנב למהוי איש דכתיב נפש הלכך אין לי אלא איש שגנב בין איש בין אשה דהיכא דגנב הוי איש כתוב גונב נפש ואשה שגנבה איש דכתיב וגונב איש וגונב אפילו אשה גונבת משמע: הגנב. מ''מ וההוא דרשינן ליה בספרי למעוטי גונב עבד: ועדיין ישנו ברשותו. ברשות הנגנב עצמו שעדיין לא הכניסו גנב ברשותו: פטור. שהרי לא גנבו: לאביו. אביו של נגנב:

תוספות

שיכול הואיל וחייב במכה כו'. הוי מצי למימר הואיל וכתיב בעמך כדאמר לעיל במקוים שבעמך: ומה מכה אביו כו'. ואם תאמר מה למכה שכן בחנק תאמר במקלל דבסקילה וי''ל דהיא גופה ילפינן השתא דמכה אביו בסקילה מקל וחומר ממקלל ומיהו קשה לבסוף דיליף דמקלל לאחר מיתה חייב נילף ליה שלא נעשה בו שלא בעמך כבעמך ממקלל דחייב ביה לאחר מיתה ומכה פטור דבעינן נפש כדדרשינן לעיל (דף פד:) עד דעביד חבורה: איש איש מה תלמוד לומר איש איש. פירשתי שלהי פ' ד' מיתות (לעיל דף סו. ד''ה לרבות): ושורו כישראל. לאו לגמרי כישראל דשור של ישראל שנגח לשור של כותי פטור משום דקנסינן להו כדאמר בריש פ' ד' וה' (ב''ק דף לז:) ומיהו לגבי הכי הוי כישראל דשור של כותי שנגח לשור של ישראל תם משלם חצי נזק ומועד נזק שלם ושור של עובד כוכבים שנגח לשור של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם: עד שיכניסנו לרשותו. משום דכתיב ונמצא בידו ואע''ג דבפ''ק דבבא מציעא (דף י:) גבי גט וגניבה מצרכינן תרי קראי לרבויי דידו לאו דווקא דהוא הדין גגו חצירו קרפיפו דלמא כאן נמי יש שום ריבוי ואפשר דאם הגביהו אפילו ברשות בעלים חייב כדאשכחן גבי גניבה בפרק מרובה (ב''ק דף עט: ושם) דתנן היה מושכו ויוצא כו' אי נמי הכא דפטר ר' שמעון מכרו לקרובים דבעינן שיוציאנו מרשות אחיו כ''ש דברשות בעלים לא מהני כלל:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר