סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

תְּנֵהוּ עִנְיָן לְמַלְקוּת דְּבֵי חִזְקִיָּה תָּנָא 'וְכִי יָזִד אִישׁ עַל רֵעֵהוּ לְהׇרְגוֹ בְעׇרְמָה' שֶׁהִתְרוּ בּוֹ וַעֲדַיִין הוּא מֵזִיד דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל תָּנָא 'הַמֹּצְאִים אִתּוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים' שֶׁהִתְרוּ בּוֹ וַעֲדַיִין הוּא מְקוֹשֵׁשׁ דְּבֵי רַבִּי תָּנָא 'עַל דְּבַר אֲשֶׁר עִנָּה' עַל עִסְקֵי דִּיבּוּר וּצְרִיכָא דְּאִי כְּתַב רַחֲמָנָא אֲחֹתוֹ הֲוָה אָמֵינָא חַיָּיבֵי מַלְקוֹת אִין חַיָּיבֵי מִיתוֹת לָא כְּתַב רַחֲמָנָא כִּי יָזִד וְאִי כְּתַב רַחֲמָנָא וְכִי יָזִד הֲוָה אָמֵינָא הָנֵי מִילֵּי סַיִיף דְּקִיל אֲבָל סְקִילָה דַּחֲמוּרָה אֵימָא לָא צְרִיכָא וְתַרְתֵּי בְּנִסְקָלִין לְמָה לִי לְרַבִּי שִׁמְעוֹן לְאֵתוֹיֵי נִשְׂרָפִין לְרַבָּנַן מִילְּתָא דְּאָתְיָא בְּקַל וָחוֹמֶר טָרַח וְכָתַב לַהּ קְרָא וְלִכְתּוֹב רַחֲמָנָא בְּנִסְקָלִין וְלֵיתוֹ הָנָךְ וְלִיגְמְרוּ מִינֵּיהּ הָכָא נָמֵי מִילְּתָא דְּאָתְיָא בְּקַל וָחוֹמֶר טָרַח וְכָתַב לַהּ קְרָא הִתִּיר עַצְמוֹ לְמִיתָה מְנָא לַן אָמַר רָבָא וְאִיתֵּימָא חִזְקִיָּה אָמַר קְרָא יוּמַת הַמֵּת עַד שֶׁיַּתִּיר עַצְמוֹ לְמִיתָה אָמַר רַב חָנָן עֵדֵי נַעֲרָה הַמְאוֹרָסָה שֶׁהוּזַּמּוּ אֵין נֶהֱרָגִין מִתּוֹךְ שֶׁיְּכוֹלִים לוֹמַר לְאוֹסְרָהּ עַל בַּעְלָהּ בָּאנוּ וְהָא אַתְרוֹ בַּהּ דְּלָא אַתְרוֹ בַּהּ וְאִי לָא אַתְרוֹ בַּהּ הֵיכִי מִיקַּטְלָא בְּאִשָּׁה חֲבֵירָה וְאַלִּיבָּא דְּרַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי יְהוּדָה דְּתַנְיָא רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר חָבֵר אֵין צָרִיךְ הַתְרָאָה לְפִי שֶׁלֹּא נִתְּנָה הַתְרָאָה אֶלָּא לְהַבְחִין בֵּין שׁוֹגֵג לְמֵזִיד וְכֵיוָן דְּאִינְהוּ לָא מִיקַּטְלִי אִיהִי הֵיכִי מִיקַּטְלָא הָוְיָא לַהּ עֵדוּת שֶׁאִי אַתָּה יָכוֹל לַהֲזִימָּהּ וְכׇל עֵדוּת שֶׁאִי אַתָּה יָכוֹל לַהֲזִימָּהּ לֹא שְׁמָהּ עֵדוּת הָכִי נָמֵי קָאָמַר מִתּוֹךְ שֶׁאֵין נֶהֱרָגִין שֶׁיְּכוֹלִין לוֹמַר לְאוֹסְרָהּ עַל בַּעְלָהּ בָּאנוּ אַף הִיא אֵינָהּ נֶהֱרֶגֶת דְּהָוְיָא לַהּ עֵדוּת שֶׁאִי אַתָּה יָכוֹל לַהֲזִימָּהּ אֶלָּא בְּאִשָּׁה חֲבֵירָה דְּקַיְימָא לַן דְּמִיקַּטְלָא אַלִּיבָּא דְּרַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי יְהוּדָה הֵיכִי מַשְׁכַּחַתְּ לַהּ כְּשֶׁזִּינְּתָה וְחָזְרָה וְזִינְּתָה וְהָא יְכוֹלִין לוֹמַר לְאוֹסְרָהּ עַל בּוֹעֲלָהּ שֵׁנִי בָּאנוּ שֶׁזִּינְּתָה מִבּוֹעֵל רִאשׁוֹן אִי נָמֵי שֶׁזִּינְּתָה מִקְּרוֹבֶיהָ מַאי שְׁנָא נַעֲרָה מְאוֹרָסָה דְּנָקֵט אֲפִילּוּ נְשׂוּאָה נָמֵי אִין אֶלָּא אֲפִילּוּ הַאי דְּלָא יָתְבָא תּוּתֵיהּ יְכוֹלִין לוֹמַר לְאוֹסְרָהּ עַל בַּעְלָהּ בָּאנוּ אָמַר רַב חִסְדָּא אֶחָד אוֹמֵר בְּסַיִיף הֲרָגוֹ וְאֶחָד אוֹמֵר בַּאֲרִירָן הֲרָגוֹ אֵין זֶה נָכוֹן אֶחָד אוֹמֵר כֵּלָיו שְׁחוֹרִין וְאֶחָד אוֹמֵר כֵּלָיו לְבָנִים הֲרֵי זֶה נָכוֹן מֵיתִיבִי 'נָכוֹן' שֶׁיְּהֵא נָכוֹן אֶחָד אוֹמֵר 'בְּסַיִיף הֲרָגוֹ' וְאֶחָד אוֹמֵר 'בַּאֲרִירָן הֲרָגוֹ' אֶחָד אוֹמֵר 'כֵּלָיו שְׁחוֹרִין' וְאֶחָד אוֹמֵר 'כֵּלָיו לְבָנִים' אֵין זֶה 'נָכוֹן' תַּרְגְּמַהּ רַב חִסְדָּא בְּסוּדָר שֶׁחֲנָקוֹ בּוֹ דְּהַיְינוּ סַיִיף וַאֲרִירָן תָּא שְׁמַע אֶחָד אוֹמֵר 'סַנְדָּלָיו שְׁחוֹרִין' וְאֶחָד אוֹמֵר 'סַנְדָּלָיו לְבָנִים' אֵין זֶה 'נָכוֹן' הָתָם נָמֵי כְּגוֹן שֶׁבָּעַט בּוֹ בְּסַנְדָּלוֹ וַהֲרָגוֹ תָּא שְׁמַע מַעֲשֶׂה וּבָדַק בֶּן זַכַּאי בְּעוּקְצֵי תְּאֵנָה אָמַר רָמֵי בַּר חָמָא כְּגוֹן שֶׁעָקַץ תְּאֵנָה בְּשַׁבָּת דַּעֲלַהּ קָא מִיקְּטִיל וְהָא תַּנְיָא אָמְרוּ לוֹ 'תַּחַת תְּאֵנָה הֲרָגוֹ' אֶלָּא אָמַר רָמֵי בַּר חָמָא כְּגוֹן שֶׁשִּׁפְּדוֹ בְּיִיחוּר שֶׁל תְּאֵנָה תָּא שְׁמַע אָמַר לָהֶן 'תְּאֵנָה זוֹ עוֹקָצֶיהָ דַּקִּין עוֹקָצֶיהָ גַּסִּין תְּאֵנִים שְׁחוֹרוֹת תְּאֵנִים לְבָנוֹת' אֶלָּא אָמַר רַב יוֹסֵף מִבֶּן זַכַּאי לוֹתֵיב אִינִישׁ שָׁאנֵי בֶּן זַכַּאי דִּבְדִיקוֹת כַּחֲקִירוֹת מְשַׁוֵּי לֵיהּ מַאן בֶּן זַכַּאי אִילֵּימָא רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי מִי הֲוָה בְּסַנְהֶדְרִי וְהָתַנְיָא כׇּל שְׁנוֹתָיו שֶׁל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אַרְבָּעִים שָׁנָה עָסַק בִּפְרַקְמַטְיָא אַרְבָּעִים שָׁנָה לָמַד אַרְבָּעִים שָׁנָה לִימֵּד וְתַנְיָא אַרְבָּעִים שָׁנָה קוֹדֶם חוּרְבַּן הַבַּיִת גָּלְתָה סַנְהֶדְרִין וְיָשְׁבָה לָהּ בַּחֲנוּת וְאָמַר רַבִּי יִצְחָק בַּר אֲבוּדִימִי לוֹמַר שֶׁלֹּא דָּנוּ דִּינֵי קְנָסוֹת דִּינֵי קְנָסוֹת סָלְקָא דַּעְתָּךְ אֶלָּא שֶׁלֹּא דָּנוּ דִּינֵי נְפָשׁוֹת וּתְנַן מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הִתְקִין רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי אֶלָּא בֶּן זַכַּאי דְּעָלְמָא הָכִי נָמֵי מִסְתַּבְּרָא דְּאִי סָלְקָא דַּעְתָּךְ רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קָרֵי לֵיהּ רַבִּי בֶּן זַכַּאי וְהָתַנְיָא מַעֲשֶׂה וּבָדַק רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי בְּעוּקְצֵי תְּאֵנִים אֶלָּא תַּלְמִיד הַיּוֹשֵׁב לִפְנֵי רַבּוֹ הֲוָה וַאֲמַר מִילְּתָא וּמִסְתַּבַּר לְהוּ טַעְמֵיהּ


רש"י

תניהו ענין. להתראת מלקות דשייך באחותו: וכי יזיד. מנא ידעינן אלא שהתרו בו ועדיין הוא מזיד ל''א ואם הזיד לא נאמר אלא וכי יזיד משמע תמיד הוא בזדונו זה עיקר: המוצאים אותו מקושש. שקישש עצים לא נאמר אלא מקושש לאחר שראוהו ומצאוהו היה מקושש ומה טעם תלוי בכך אלא שהתרו בו ועדיין היה מקושש: על עסקי דיבור. התראה: הוה אמינא. אחותו דאינה מיתה אלא מלקות הוא דבעינן התראה אבל חייבי מיתות דחמירי אימא לא ליבעי: ותרתי בנסקלין למה לי. מקושש ונערה המאורסה בסקילה: לר' שמעון. דאמר שריפה חמורה ולא אתו נשרפין מנסקלין בהתראה משום דאי אמר בנסקלין שהן קלין כתב קרא אחרינא לאתויי נשרפין באם אינו ענין: וליתו הנך. מלקות וסייף: המת. משמע כבר הוא כמת קודם שבא לבית דין שחייב עצמו מיתה בפיו: עדי נערה המאורסה כו'. לקמיה פריך מאי שנא נערה המאורסה דנקט: לאוסרה על בעלה באנו. ולא להורגה: היכי מיקטלא. וכיון דאיהי לא מיקטלא פשיטא דאינהו לא מיקטלי כאשר זמם כתיב (דברים יט): באשה חברה. דאיהי מיקטלא אם לא הוזמו אלו ואינהו לא מיקטלי דיכולין לומר כשבאנו לבית דין לא לחייבה מיתה נתכוונו אבל אי אמרו התרינו אין התראה אלא להמית ותו לא מצי למימר לא להורגה באנו: לא שמה עדות. הואיל ואי אפשר לקיים בו ודרשת וחקרת ודרשו השופטים והנה עד שקר וגו' (שם): אלא אשה חבירה. דקיימא לן לר יוסי בר יהודה דמיקטלא בלא התראה היכי משכחת לה הא כיון דאינהו לא מיקטלי משום דיכולין לומר לאוסרה באנו איהי נמי לא מיקטלא: כשזינתה וחזרה וזינתה. דהנך עדי זנות שני אין יכולין לומר לאוסרה באנו שהרי כבר נאסרה מזנות ראשון ולא באו אלא להורגה: ופרכינן והא יכולין לומר לאוסרה על בועלה שני באנו. דקיימא לן במסכת סוטה (דף כו:) מונטמאה ונטמאה שתי פעמים כשם שאסורה לבעלה כך אסורה לבועל: שזינתה מבועל ראשון. וכבר נאסרה עליו: אי נמי שזינתה מקרוביה. שהיא אסורה להם משום ערוה: אפילו הא דלא יתבא תותיה. ואיכא למימר דלא אסקו אדעתייהו לאוסרה עליו שהרי לא היו רואים אותה יושבת תחתיו אפילו הכי יכולין לומר: ארירן. יושרמ''א בלע''ז: אין זה נכון. ועדותן בטלה והוא והם פטורים מיד: הרי זה נכון. דלא שייכי בדיקות להכחיש אלא בגופה של עדות: בסודר שחנקו בה. שהעידו שחנק את חבירו בסודרו ועל הסודר היו נבדקין שחור היה או לבן היה: שעקץ. דקץ וחתכה מעוקצה: תאינה. הפרי קרי תאינה: ששיפדו. לשון שפוד: תאינים שחורות תאינים לבנות: דעל כרחך בתאינים עצמן אי אפשר להרוג: כחקירות משוי ליה. לבדוק בכל אשר יוכל כדי להכחיש וכי היכי דבחקירות מתכחשי בדבר אחר זה אומר במקום פלוני וזה אומר במקום פלוני דהיינו דבר אחר דהמקום לא הרגו הכי נמי בדיקות: מי הוה בסנהדרין. בשעה שהיו דנין דיני נפשות: ארבעים שנה. ראשונים עסק בפרקמטיא אמצעיים למד אחרונים לימד ונעשה דיין ומורה הוראות: בחנות. מקום היה בירושלים וכן שמו: דיני קנסות סלקא דעתך. וכי לשכת הגזית גורמת לדיני קנסות: אלא דיני נפשות. שאין דיני נפשות בכל מקום אלא בעוד שסנהדרי נוהגת בלשכת הגזית שנאמר (דברים יז) וקמת ועלית אל המקום מלמד שהמקום גורם וכיון דחזו דנפישי רוצחים ולא היו מספיקין לדון עמדו וגלו משם: ותנן משחרב בית המקדש וכו'. וכיון דרבן יוחנן בן זכאי היה קיים אחר חורבן נמצא דארבעים שנותיו האחרונים לא דנו נפשות דהא ארבעים קודם חורבן בטלו: ואמר מילתא. לפני הדיינין רבותיו ואיסתבר להו טעמיה:

תוספות

תניהו ענין למלקות. ובגז''ש דרשע רשע ליכא למילף (כדלעיל דף י.) כיון דרשע בעדים זוממין כתיב ועדים זוממין גופייהו לא בעי התראה: ואי כתיב כי יזיד. תימה דהתראה בעיר הנדחת מנ''ל דמהני לא אתיא שכן ממונן פלט ולעיל [דף מ:] משמע דבעינן התראה: אבל סקילה דחמורה אימא לא. בכולה שמעתין הכא ולעיל לא ילפי חייבי מיתות מהדדי ותימה מנא לן דנסקלין ונשרפין פטורים מן התשלומין דלא יהיה אסון ברוצח כתיב (שמות כא): באשה חבירה. ולא בעי ר' יוסי שיתיר עצמו למיתה אי נמי חבר כאילו התיר עצמו: לאוסרה על בועלה שני באנו. הוה מצי למימר דאיירי שזינתה ולא ידעי מי הוא: אי נמי שזינתה מקרוביה. וא''ת אכתי מצי אמרי לפוסלו בעדות באנו דבא על הערוה פסול לעדות וי''ל דא''כ הל''ל פלוני בא על נערה המאורסה:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר