סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

נִגְמַר הַדִּין אִי אַתָּה רַשַּׁאי לִבְצוֹעַ
סרמ"ש בנק"ש סִימָן רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר אָסוּר לִבְצוֹעַ וְכׇל הַבּוֹצֵעַ הֲרֵי זֶה חוֹטֵא וְכׇל הַמְבָרֵךְ אֶת הַבּוֹצֵעַ הֲרֵי זֶה מְנָאֵץ וְעַל זֶה נֶאֱמַר 'בֹּצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ ה''
אֶלָּא יִקּוֹב הַדִּין אֶת הָהָר שֶׁנֶּאֱמַר 'כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא' וְכֵן מֹשֶׁה הָיָה אוֹמֵר 'יִקּוֹב הַדִּין אֶת הָהָר' אֲבָל אַהֲרֹן אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם וּמֵשִׂים שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵירוֹ שֶׁנֶּאֱמַר 'תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ וְעַוְלָה לֹא נִמְצָא בִשְׂפָתָיו בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן'
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר הֲרֵי שֶׁגָּזַל סְאָה שֶׁל חִטִּים וּטְחָנָהּ וַאֲפָאָהּ וְהִפְרִישׁ מִמֶּנָּה חַלָּה כֵּיצַד מְבָרֵךְ אֵין זֶה מְבָרֵךְ אֶלָּא מְנָאֵץ וְעַל זֶה נֶאֱמַר 'וּבֹצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ ה''
רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר לֹא נֶאֱמַר בּוֹצֵעַ אֶלָּא כְּנֶגֶד יְהוּדָה שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ' וְכׇל הַמְבָרֵךְ אֶת יְהוּדָה הֲרֵי זֶה מְנָאֵץ וְעַל זֶה נֶאֱמַר 'וּבֹצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ ה''
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה אוֹמֵר מִצְוָה לִבְצוֹעַ שֶׁנֶּאֱמַר 'אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם' וַהֲלֹא בִּמְקוֹם שֶׁיֵּשׁ מִשְׁפָּט אֵין שָׁלוֹם וּבִמְקוֹם שֶׁיֵּשׁ שָׁלוֹם אֵין מִשְׁפָּט אֶלָּא אֵיזֶהוּ מִשְׁפָּט שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שָׁלוֹם הֱוֵי אוֹמֵר זֶה בִּיצּוּעַ
וְכֵן בְּדָוִד הוּא אוֹמֵר 'וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה' וַהֲלֹא כׇּל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ מִשְׁפָּט אֵין צְדָקָה וּצְדָקָה אֵין מִשְׁפָּט אֶלָּא אֵיזֶהוּ מִשְׁפָּט שֶׁיֵּשׁ בּוֹ צְדָקָה הֱוֵי אוֹמֵר זֶה בִּיצּוּעַ
אֲתָאן לְתַנָּא קַמָּא דָּן אֶת הַדִּין זִיכָּה אֶת הַזַּכַּאי וְחַיָּיב אֶת הַחַיָּיב וְרָאָה שֶׁנִּתְחַיֵּיב עָנִי מָמוֹן וְשִׁלֵּם לוֹ מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ זֶה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה
מִשְׁפָּט לָזֶה וּצְדָקָה לָזֶה מִשְׁפָּט לָזֶה שֶׁהֶחְזִיר לוֹ מָמוֹן וּצְדָקָה לָזֶה שֶׁשִּׁילֵּם לוֹ מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ וְכֵן בְּדָוִד הוּא אוֹמֵר 'וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכׇל עִמּוֹ' מִשְׁפָּט לָזֶה שֶׁהֶחְזִיר לוֹ אֶת מָמוֹנוֹ וּצְדָקָה לָזֶה שֶׁשִּׁילֵּם לוֹ מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ
קַשְׁיָא לֵיהּ לְרַבִּי הַאי לְכׇל עַמּוֹ לַעֲנִיִּים מִיבְּעֵי לֵיהּ אֶלָּא רַבִּי אוֹמֵר אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא שִׁילֵּם מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ זֶהוּ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה מִשְׁפָּט לָזֶה וּצְדָקָה לָזֶה מִשְׁפָּט לָזֶה שֶׁהֶחְזִיר לוֹ מָמוֹנוֹ וּצְדָקָה לָזֶה שֶׁהוֹצִיא גְּזֵילָה מִתַּחַת יָדוֹ
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן מְנַסְיָא אוֹמֵר שְׁנַיִם שֶׁבָּאוּ לְפָנֶיךָ לַדִּין עַד שֶׁלֹּא תִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶן אוֹ מִשֶּׁתִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶן וְאִי אַתָּה יוֹדֵעַ לְהֵיכָן דִּין נוֹטֶה אַתָּה רַשַּׁאי לוֹמַר לָהֶן צְאוּ וּבִצְעוּ מִשֶּׁתִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶן וְאַתָּה יוֹדֵעַ לְהֵיכָן הַדִּין נוֹטֶה אִי אַתָּה רַשַּׁאי לוֹמַר לָהֶן צְאוּ וּבִצְעוּ שֶׁנֶּאֱמַר 'פּוֹטֵר מַיִם רֵאשִׁית מָדוֹן וְלִפְנֵי הִתְגַּלַּע הָרִיב נְטוֹשׁ' קוֹדֶם שֶׁנִּתְגַּלַּע הָרִיב אַתָּה יָכוֹל לְנׇטְשׁוֹ מִשֶּׁנִּתְגַּלַּע הָרִיב אִי אַתָּה יָכוֹל לְנׇטְשׁוֹ
וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר שְׁנַיִם שֶׁבָּאוּ לַדִּין אֶחָד רַךְ וְאֶחָד קָשֶׁה עַד שֶׁלֹּא תִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶם אוֹ מִשֶּׁתִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶן וְאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ לְהֵיכָן דִּין נוֹטֶה אַתָּה רַשַּׁאי לוֹמַר לָהֶם אֵין אֲנִי נִזְקָק לָכֶם שֶׁמָּא נִתְחַיֵּיב חָזָק וְנִמְצָא חָזָק רוֹדְפוֹ מִשֶּׁתִּשְׁמַע דִּבְרֵיהֶן וְאַתָּה יוֹדֵעַ לְהֵיכָן הַדִּין נוֹטֶה אִי אַתָּה יָכוֹל לוֹמַר לָהֶן אֵינִי נִזְקָק לָכֶם שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה אוֹמֵר מִנַּיִין לְתַלְמִיד שֶׁיּוֹשֵׁב לִפְנֵי רַבּוֹ וְרָאָה זְכוּת לֶעָנִי וְחוֹבָה לֶעָשִׁיר מִנַּיִין שֶׁלֹּא יִשְׁתּוֹק שֶׁנֶּאֱמַר 'לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ' רַבִּי חָנִין אוֹמֵר לֹא תַּכְנִיס דְּבָרֶיךָ מִפְּנֵי אִישׁ וִיהוּ עֵדִים יוֹדְעִים אֶת מִי הֵן מְעִידִין וְלִפְנֵי מִי הֵן מְעִידִין וּמִי עָתִיד לִיפָּרַע מֵהֶן שֶׁנֶּאֱמַר 'וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב לִפְנֵי ה''
וִיהוּ הַדַּיָּינִין יוֹדְעִין אֶת מִי הֵן דָּנִין וְלִפְנֵי מִי הֵן דָּנִין וּמִי עָתִיד לִיפָּרַע מֵהֶן שֶׁנֶּאֱמַר 'אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל' וְכֵן בִּיהוֹשָׁפָט הוּא אוֹמֵר 'וַיֹּאמֶר אֶל הַשֹּׁפְטִים רְאוּ מָה אַתֶּם עֹשִׂים כִּי לֹא לְאָדָם תִּשְׁפְּטוּ כִּי אִם לַה'' שֶׁמָּא יֹאמַר הַדַּיָּין מָה לִי בְּצַעַר הַזֶּה תַּלְמוּד לוֹמַר 'עִמָּכֶם בִּדְבַר מִשְׁפָּט' אֵין לוֹ לַדַּיָּין אֶלָּא מַה שֶּׁעֵינָיו רוֹאוֹת
הֵיכִי דָּמֵי גְּמַר דִּין אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב אִישׁ פְּלוֹנִי אַתָּה חַיָּיב אִישׁ פְּלוֹנִי אַתָּה זַכַּאי אָמַר רַב הֲלָכָה כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה אִינִי וְהָא רַב הוּנָא תַּלְמִידֵיהּ דְּרַב הֲוָה כִּי הֲוָה אָתוּ לְקַמֵּיהּ דְּרַב הוּנָא אָמַר לְהוּ אִי דִּינָא בָּעֵיתוּ אִי פְּשָׁרָה בָּעֵיתוּ מַאי מִצְוָה נָמֵי דְּקָאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה

רש"י

נגמר הדין. שאמרו איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב: אסור לבצוע. משבאו לדין אסור לדיינים לבצוע: המברך. המשבח: אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום. וכיון שהיה שומע מחלוקת ביניהם קודם שיבואו לפניו לדין היה רודף אחריהן ומטיל שלום ביניהן: תורת אמת וגו'. משתעי באהרן כי שפתי כהן ישמרו דעת וגו' (מלאכי ב): הרי שגזל כו'. ובוצע לשון גזילה דכתיב (משלי א) כן ארחות כל בוצע בצע את נפש בעליו יקח: כנגד יהודה. שהיה לו לומר נחזירנו לאבינו אחרי שהיו דבריו נשמעין לאחיו: אתאן לתנא קמא. תנא קמא דאמר אסור לבצוע דריש ליה להאי משפט וצדקה שהיה דוד דן את הדין וחייב את החייב וראה שהיה עני מחויב ממון והיה משלם לבעל דינו מתוך ביתו: פוטר מים ראשית מדון. אם באת לפטור ולהשליך המריבה המשולה כמים כדלקמן ולשום שלום ביניהן: ראשית מדון. קודם שתשא ותתן בדין פטור אותה: נטשהו. ורדוף אחר השלום: קשה. בעל מריבה מטריח דיינין: ה''ג שמא יתחייב חזק ונמצא רודפו. רודף את הדיין להפך את הדין: שיושב לפני רבו. ובא דין לפני רבו ולא לפניו וראה התלמיד זכות לעני וחובה לעשיר ורבו טועה בדין מניין שלא יחלוק כבוד לרבו וישתוק תלמוד כו' ולקמן (דף ז.) מפרש מאי משמע דלא תגורו לשון כינוס הוא: את מי הן מעידין. כאילו הן מעידין בהקב''ה כדאמר לקמן (דף ח.) שמטריחין אותו להחזיר ממון לבעליו: ועמדו שני האנשים אשר להם הריב. ואוקמינן במסכ' שבועות (דף ל.) בעדים הכתוב מדבר: מה לי לצער הזה. שאם אטעה איענש: תלמוד לומר. ביהושפט עמכם בדבר המשפט לפי מה שעם לבבכם שלבבכם נוטה בדבר כלומר בטענותיהם עמכם במשפט לפי אותן דברים תשפוטו ולא תיענשו: דאין לו לדיין. לירא ולמנוע עצמו מן הדין: אלא לפי מה שעיניו רואות. לידון ויתכוין להוציאו לצדקו ולאמיתו ושוב לא יענש: היכי דמי גמר דין. דאמרינן לעיל שוב אין אתה רשאי לבצוע:

תוספות

לפרש דדוקא נקט בחזקת הבתים (ב''ב דף מ. ושם) קנין בפני שנים אבל אי ליכא ב' אין הקנין קנין דהא מסקינן הכא דפשרה צריכה קנין ואפילו הכי קאמרי רבנן פשרה ביחיד והא דנקט התם בפני ב' משום דאין צריך לומר כתובו ואין ראיה מכאן כלל דיכול להקנות בפני שנים לקיים הפשרה שעשה ביחיד ור''ת היה מדקדק מדאמרינן בפרק הזהב (ב''מ דף מו. ושם) היה עומד בגורן ואין בידו מעות כו' ואי אמרת מטבע ניקנה בחליפין ניקני ליה מעות אגב סודר ופשוט מיניה דאין ניקנית בחליפין דדוחק היה ליה לאוקמי בגברא ערטילאי והשתא אמאי לא משני כגון דליכא תרי ואין קנין מועיל אלא בפני שנים אלא ש''מ דודאי מהני ויש דוחין משום דסתם גורן מצויין בה בני אדם: נגמר הדין אי אתה רשאי לבצוע. כגון שכבר דקדקו בדין היטב וכמו גמרו את הדין דלא מיחסר אלא איש פלוני אתה חייב דכיון דנתברר כל כך אין להטעותו לעשות פשרה שאילמלא היה יודע שנתברר דינו לזכות לא היה מתרצה לפשרה בשום ענין ופירש בקונטרס שכבר אמרו איש פלוני אתה זכאי ואיש פלוני אתה חייב ולשון הש''ס מוכח כן בודאי אבל קשה מאי ביצוע שייך השתא אחר שנפסק הדין לגמרי ובדוחק י''ל שלא יטעו אותו לומר לו יראים אנו שמא טעינו בדין ומיהו כשמתחייבין שבועה זה או זה שרי למימר להו לעשות הביצוע כדי ליפטר מעונש שבועה: אבל אהרן. פי' כיון שלא היה דיין ולא היה הדין בא לפניו אלא לפני משה ודאי לדידיה שרי: טחנה ואפאה. להכי נקט ואפאה לפי שיש דברים שאין מתחייבין בחלה עד לאחר אפייה ומייתי לה פרק כל שעה (פסחים דף לז.) הסופגנין והדובשנין והאיסקריטין עשאן באילפס חייבין בחמה פטורין: אלא כנגד יהודה. והא דכתיב (בראשית מט) מטרף בני עלית על מעשה דתמר שיבחו הכתוב כדמתרגמינן את אודיתא ולא בהיתתא: ונמצא חזק רודפו. פירוש לדיין כדמוכח בתר הכי הא דנקט אחד רך שאם היו שניהם חזקים השני היה מסייעו: לא תכניס את דבריך. גבי רש ועשיר לא שייך לשון יראה שאינו ירא מפניהם אלא כלומר אל תכניס את דבריך כדי לחלוק לו כבוד:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר