סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מַנְהִיגוֹ וְאוֹי לָהּ לַסְּפִינָה שֶׁאָבַד קַבַּרְנִיטָהּ
וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ אָמַר רַב חָנָן בַּר רָבָא אָמַר רַב אֲפִילּוּ רֵישׁ גַּרְגּוּתָא מִשְּׁמַיָּא מוֹקְמִי לֵיהּ
אָמַר רַב חִיָּיא בַּר אָבִין אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה חַס וְשָׁלוֹם שֶׁאֲפִילּוּ מָצְאוּ סוּבִּין לֹא יָצְאוּ וְאֶלָּא מִפְּנֵי מָה נֶעֶנְשׁוּ שֶׁהָיָה לָהֶן לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל דּוֹרָם וְלֹא בִּקְּשׁוּ שֶׁנֶּאֱמַר בְּזַעֲקֵךְ יַצִּילֻךְ קִבּוּצַיִךְ
אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לֹא שָׁנוּ אֶלָּא מָעוֹת בְּזוֹל וּפֵירוֹת בְּיוֹקֶר אֲבָל מָעוֹת בְּיוֹקֶר אֲפִילּוּ עָמְדוּ אַרְבַּע סְאִין בְּסֶלַע יוֹצְאִין
(סִימָן סֶלַע פּוֹעֵל חָרוּבָא טַלְיָא אָמְרִין) דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן נְהִירְנָא כַּד הֲווֹ קָיְימִין אַרְבַּע סְאִין בְּסֶלַע וַהֲווֹ נְפִישִׁי נְפִיחֵי כְפַן בִּטְבֶרְיָא מִדְּלֵית אִיסָּר וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן נְהִירְנָא כַּד לָא הֲווֹ מִיתַּגְרִין פּוֹעֲלַיָּא לְמַדְנַח קַרְתָּא מֵרֵיחַ פִּיתָּא מָיְיתִין
וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן נְהִירְנָא כַּד הֲוָה בָּצַע יָנוֹקָא חָרוּבָא וַהֲוָה נְגִיד חוּטָא דְּדוּבְשָׁא עַל תְּרֵין דְּרָעוֹהִי וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר נְהִירְנָא כַּד הֲוָה נָטֵיל עוֹרְבָא בִּשְׂרָא וּנְגִיד חוּטָא דְמִשְׁחָא מֵרֵישׁ שׁוּרָא וְעַד לְאַרְעָא וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן נְהִירְנָא כַּד הֲווֹ מְטַיְּילִין טַלְיָא וְטַלְיְיתָא בְּשׁוּקָא כְּבַר שֵׁית עֶשְׂרֵה וּכְבַר שַׁב עֶשְׂרֵה וְלָא הֲווֹ חָטַאן וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן נְהִירְנָא כַּד הֲווֹ אָמְרִין בֵּי מִדְרְשָׁא דְּמוֹדֵי לְהוֹן נָפֵיל בִּידֵיהוֹן דְּמִתְרְחִיץ עֲלֵיהוֹן דִּילֵיהּ דִּילְהוֹן
כְּתִיב מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן וּכְתִיב יוֹאָשׁ וְשָׂרָף רַב וּשְׁמוּאֵל חַד אָמַר מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן שְׁמָן וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָן שָׂרָף וְיוֹאָשׁ יוֹאָשׁ שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ מִן הַגְּאוּלָּה שָׂרָף שֶׁנִּתְחַיְּיבוּ שְׂרֵיפָה לַמָּקוֹם
וְחַד אָמַר יוֹאָשׁ וְשָׂרָף שְׁמָן וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָן מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן מַחְלוֹן שֶׁעָשׂוּ גּוּפָן חוּלִּין וְכִלְיוֹן שֶׁנִּתְחַיְּיבוּ כְּלָיָה לַמָּקוֹם
תַּנְיָא כְּמַאן דְּאָמַר מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן שְׁמָן דְּתַנְיָא מַאי דִּכְתִיב וְיוֹקִים וְאַנְשֵׁי כֹזֵבָא וְיוֹאָשׁ וְשָׂרָף אֲשֶׁר בָּעֲלוּ לְמוֹאָב וְיָשֻׁבִי לָחֶם וְהַדְּבָרִים עַתִּיקִים וְיוֹקִים זֶה יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהֵקִים שְׁבוּעָה לְאַנְשֵׁי גִּבְעוֹן וְאַנְשֵׁי כֹזֵבָא אֵלּוּ אַנְשֵׁי גִבְעוֹן שֶׁכִּזְּבוּ בִּיהוֹשֻׁעַ וְיוֹאָשׁ וְשָׂרָף אֵלּוּ מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָן יוֹאָשׁ וְשָׂרָף יוֹאָשׁ שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ מִן הַגְּאוּלָּה שָׂרָף שֶׁנִּתְחַיְּיבוּ שְׂרֵיפָה לַמָּקוֹם
אֲשֶׁר בָּעֲלוּ לְמוֹאָב שֶׁנָּשְׂאוּ נָשִׁים מוֹאָבִיּוֹת וְיָשֻׁבִי לָחֶם זוֹ רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה שֶׁשָּׁבָה וְנִדְבְּקָה בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה וְהַדְּבָרִים עַתִּיקִים דְּבָרִים הַלָּלוּ עַתִּיק יוֹמַיָּא אֲמָרָן דִּכְתִיב מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי וּכְתִיב שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ הַנִּמְצָאֹת
הֵמָּה הַיּוֹצְרִים וְיֹשְׁבֵי נְטָעִים וּגְדֵרָה עִם הַמֶּלֶךְ בִּמְלַאכְתּוֹ יָשְׁבוּ שָׁם הֵמָּה הַיּוֹצְרִים אֵלּוּ בְּנֵי יוֹנָדָב בֶּן רֵכָב שֶׁנָּצְרוּ שְׁבוּעַת אֲבִיהֶם
יֹשְׁבֵי נְטָעִים זֶה שְׁלֹמֹה שֶׁדּוֹמֶה לִנְטִיעָה בְּמַלְכוּתוֹ וּגְדֵרָה זוֹ סַנְהֶדְרִין שֶׁגָּדְרוּ פִּרְצוֹתֵיהֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל עִם הַמֶּלֶךְ בִּמְלַאכְתּוֹ יָשְׁבוּ שָׁם זוֹ רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה שֶׁרָאֲתָה בְּמַלְכוּת שְׁלֹמֹה בֶּן בְּנוֹ שֶׁל בֶּן בְּנָהּ שֶׁנֶּאֱמַר וַיָּשֶׂם כִּסֵּא לְאֵם הַמֶּלֶךְ וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר לְאִמָּהּ שֶׁל מַלְכוּת
תָּנוּ רַבָּנַן וַאֲכַלְתֶּם מִן הַתְּבוּאָה יָשָׁן בְּלֹא סַלְמַנְטוֹן מַאי בְּלֹא סַלְמַנְטוֹן רַב נַחְמָן אָמַר בְּלָא רְצִינְתָּא וְרַב שֵׁשֶׁת אָמַר בְּלָא שְׁדִיפָא
תַּנְיָא כְּוָתֵיהּ דְּרַב שֵׁשֶׁת תַּנְיָא כְּוָתֵיהּ דְּרַב נַחְמָן תַּנְיָא כְּוָתֵיהּ דְּרַב נַחְמָן וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן יָכוֹל יְהוּ יִשְׂרָאֵל מְצַפִּין לֶחָדָשׁ מִפְּנֵי יָשָׁן שֶׁכָּלָה תַּלְמוּד לוֹמַר עַד בֹּא תְּבוּאָתָהּ עַד שֶׁתָּבֹא תְּבוּאָה מֵאֵלֶיהָ
תַּנְיָא כְּוָתֵיהּ דְּרַב שֵׁשֶׁת וַאֲכַלְתֶּם מִן הַתְּבוּאָה יָשָׁן יָכוֹל יְהוּ יִשְׂרָאֵל מְצַפִּין לֶחָדָשׁ מִפְּנֵי יָשָׁן שֶׁרַע תַּלְמוּד לוֹמַר עַד בֹּא תְּבוּאָתָהּ עַד שֶׁתָּבֹא תְּבוּאָה מֵאֵלֶיהָ
תָּנוּ רַבָּנַן וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן מְלַמֵּד שֶׁכׇּל הַמְיוּשָּׁן מֵחֲבֵירוֹ הָוֵי יָפֶה מֵחֲבֵירוֹ וְאֵין לִי אֶלָּא דְּבָרִים שֶׁדַּרְכָּן לְיַישְּׁנָן דְּבָרִים שֶׁאֵין דַּרְכָּן לְיַישְּׁנָן מִנַּיִן תַּלְמוּד לוֹמַר יָשָׁן נוֹשָׁן מִכׇּל מָקוֹם
וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ מְלַמֵּד שֶׁהָיוּ אוֹצָרוֹת מְלֵאִין יָשָׁן וָגֳרָנוֹת מְלֵאִין חָדָשׁ וְהָיוּ יִשְׂרָאֵל אוֹמְרִים הֵיאַךְ נוֹצִיא זֶה מִפְּנֵי זֶה אָמַר רַב פָּפָּא כׇּל מִילֵּי עַתִּיקָא מְעַלְּיָא לְבַר מִתַּמְרֵי וְשִׁיכְרָא וְהַרְסָנָא
הֲדַרַן עֲלָךְ הַמּוֹכֵר אֶת הַסְּפִינָה

רשב"ם

(מנהיגו) קברינטא. המוליך את הספינה: ריש גרגותא. שר הממונה על הבורות מי ידלה ממנו היום להשקות שדותיו ומי למחר ושררה קטנה היא ומדכתיב לך ה' הממלכה והמתנשא יליף לה כלומר על ידך המתנשא לכל דבר אפי' לגרגותא לראש הוא על פיך: בזעקך יצילוך קבוציך. ע"י שתזעק לקבץ הנדחים תנצל: אבל מעות ביוקר. שהפרקמטיא זלה מאד יוצאין כדמפרש טעמא לקמיה: נהירנא. זכורני: מדלית איסר. לקנות בו לחם: מריח פיתא מייתין. שרוח מערבית מנשבת ומביאה ריח הפת שהוא טוב מאד למזרח העיר ומייתין מתוך ריח טוב מרובה כן נראה בעיני ויש מפרש מתוך תאות רעבון: מטיילין. משחקין: טליא וטלייתא. נער ונערה: דמודי להון. לעובדי כוכבים מתרצה להן במה שאומרים נפיל בידיהון אלא כל דבריהן יסתור: דמתרחיץ. בוטח שע"י שמתגלה להן לוקחין כל מה שיודעין משלו כדכתיב בחזקיה ויראם את [כל] בית נכאתו וגו' (מ"ב כ) : יואש ושרף. בדברי הימים: שנתחייבו כליה. על שיצאו מא"י: חולין. חו"ל ארץ טמאה היא: מאי דכתיב ויוקים ואנשי כוזיבא וגו'. בני יהודה קא חשיב ואזיל בדברי הימים ואיכא למימר דכל הני דקחשיב משבט יהודה היו מצד האם או מצד האב: זה יהושע. ושמא אמו מיהודה כדכתיב נמי איש יהודי אמו מיהודה (מגילה דף יב:): ואנשי כוזיבא. הכי קאמר מי שהקים שבועה לאנשי כוזיבא דהיינו יהושע אבל אנשי כוזיבא לא משבט יהודה הם שהרי כנענים היו שכיזבו ביהושע: אלו מחלון וכליון. שהיו משבט יהודה בני אלימלך בן נחשון: שנתיאשו מן הגאולה. שיגאלם הקב"ה מן הרעב כדכתיב כי פקד ה' את עמו לתת להם לחם סבורים היו שלא יפקדם: זו רות המואביה. שנקראת על שבט יהודה כלומר בנים שיצאו ממנה: דברים הללו. שיצאו מחלון וכליון לחו''ל וע''י כך באה רות ונשאת לבועז ונולדו מלכי בית דוד: עתיק יומין אמרן. מאתו יצאו כבושים: שבועת אביהם. שלא לשתות יין ולא לבנות בתים כדכתיב (בירמיה לה): לנטיעה. הלוך וגדול כדכתיב על כסא ה' למלך: שגדרו. לעשות סייג לתורה: הכי גרסי' במלכותו של שלמה בן בנו של בן בנה. כלומר שלמה בן דוד שהוא בנו של ישי שהוא בן עובד בנה: לאמה של מלכות. שיצאו ממנה כל המלכים: בלא סלמנטון. דסלמנטון אין מניח ליישן התבואה אלא מרקיבה: רצינתא. תולעת המרקיב את התבואה: שדיפא. מתחממת התבואה ואין יכולה להתיישן: מצפין לחדש כו'. דהכי קאמר קרא ואכלתם מן התבואה ישן עד קרוב לימות הקציר ולא עד בכלל: שכלה. היינו ע''י רצינתא שמרקיבה ומכלה אותה: עד שתבא מאליה. שתתבשל התבואה יפה ולא יהו צריכין להקדים קציר ולעשות קליות: ישן שרע. היינו שדיפה אבל שלם הוא הגרעין אלא שמתחמם: הכי גרסי' ואכלתם ישן מלמד שכל המיושן וכו'. דמשמע הישן יאכלו ויניחו החדש להתיישן: דרכן ליישנן. חטה ויין: אין דרכן ליישנן. כגון מיני פירות שמרקיבין: ת''ל ישן נושן מכל מקום. שנה הכתוב להודיע שבח א''י שאפי' אותן שאין דרכן ליישנן יתיישנו ויתקיימו: היאך נוציא כו'. דהכי משמע וישן מפני חדש תוציאו בעל כורחכם שלא יהיה לכם מקום להצניע החדש ואע''פ שהישן טפי מעלי יוציאוהו מפני החדש שהחדש ראוי להתיישן טפי מן הישן שכבר נתיישן: עתיקא. ישן: הרסנא. דגים קטנים:

תוספות

אין תוס' לעמוד זה

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר