סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מַתְנִי' קִידֵּשׁ אַחַת מֵחָמֵשׁ נָשִׁים וְאֵין יוֹדֵעַ אֵי זוֹ קִידֵּשׁ כׇּל אַחַת אוֹמֶרֶת אוֹתִי קִידֵּשׁ נוֹתֵן גֵּט לְכׇל אַחַת וְאַחַת וּמַנִּיחַ כְּתוּבָּה בֵּינֵיהֶן וּמִסְתַּלֵּק דִּבְרֵי רַבִּי טַרְפוֹן
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אֵין זוֹ דֶּרֶךְ מוֹצִיא מִידֵי עֲבֵירָה עַד שֶׁיִּתֵּן גֵּט וּכְתוּבָּה לְכׇל אַחַת וְאַחַת גָּזַל אֶחָד מֵחֲמִשָּׁה וְאֵין יוֹדֵעַ מֵאֵיזֶה גָּזַל כׇּל אֶחָד אוֹמֵר אוֹתִי גָּזַל מַנִּיחַ גְּזֵילָה בֵּינֵיהֶן וּמִסְתַּלֵּק דִּבְרֵי רַבִּי טַרְפוֹן רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אֵין זוֹ דֶּרֶךְ מוֹצִיא מִידֵי עֲבֵירָה עַד שֶׁיְּשַׁלֵּם לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד
גְּמָ' קִידֵּשׁ קָתָנֵי בָּעַל לָא קָתָנֵי גָּזַל קָתָנֵי לָקַח לָא קָתָנֵי מַנִּי מַתְנִיתִין לָא תַּנָּא קַמָּא וְלָא רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר
דְּתַנְיָא רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר אוֹמֵר לֹא נֶחְלְקוּ רַבִּי טַרְפוֹן וְרַבִּי עֲקִיבָא עַל שֶׁקִּידֵּשׁ אַחַת מֵחָמֵשׁ נָשִׁים וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ אֵיזוֹ קִידֵּשׁ שֶׁמַּנִּיחַ כְּתוּבָּה בֵּינֵיהֶן וּמִסְתַּלֵּק עַל מָה נֶחְלְקוּ עַל שֶׁבָּעַל רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר מַנִּיחַ כְּתוּבָּה בֵּינֵיהֶן וּמִסְתַּלֵּק רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר עַד שֶׁיְּשַׁלֵּם לְכׇל אַחַת וְאַחַת
לֹא נֶחְלְקוּ רַבִּי טַרְפוֹן וְרַבִּי עֲקִיבָא עַל שֶׁלָּקַח מִקָּח מֵחֲמִשָּׁה בְּנֵי אָדָם וְאֵין יוֹדֵעַ מֵאֵיזֶה מֵהֶן לָקַח שֶׁמַּנִּיחַ דְּמֵי מִקָּח בֵּינֵיהֶן וּמִסְתַּלֵּק לֹא נֶחְלְקוּ אֶלָּא שֶׁגָּזַל מֵחֲמִשָּׁה שֶׁאָמַר רַבִּי טַרְפוֹן מַנִּיחַ גְּזֵילָה בֵּינֵיהֶם וּמִסְתַּלֵּק וְרַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר עַד שֶׁיְּשַׁלֵּם גְּזֵילָה לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד
מִדְּקָאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר בְּקִידֵּשׁ וְלָקַח לָא פְּלִיגִי מִכְּלָל דְּתַנָּא קַמָּא סָבַר פְּלִיגִי מַנִּי
אִי תַּנָּא קַמָּא לִיתְנֵי קִידֵּשׁ וְלָקַח אִי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר לִיתְנֵי בָּעַל וְגָזַל
לְעוֹלָם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר וּמַאי קִידֵּשׁ קִידֵּשׁ בְּבִיאָה תְּנָא קִידֵּשׁ לְהוֹדִיעֲךָ כֹּחוֹ דְּרַבִּי עֲקִיבָא
דְּאַף עַל גַּב דְּאִיסּוּרָא דְּרַבָּנַן עֲבַד קָנֵיס תְּנָא גָּזַל לְהוֹדִיעֲךָ כֹּחוֹ דְּרַבִּי טַרְפוֹן דְּאַף עַל גַּב דְּאִיסּוּרָא דְּאוֹרָיְיתָא עֲבַד לָא קָנֵיס
מַתְנִי' הָאִשָּׁה שֶׁהָלְכָה הִיא וּבַעְלָהּ לִמְדִינַת הַיָּם וּבְנָהּ עִמָּהֶם וּבָאת וְאָמְרָה מֵת בַּעְלִי וְאַחַר כָּךְ מֵת בְּנִי נֶאֱמֶנֶת מֵת בְּנִי וְאַחַר כָּךְ מֵת בַּעְלִי אֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת וְחוֹשְׁשִׁין לִדְבָרֶיהָ וְחוֹלֶצֶת וְלֹא מִתְיַיבֶּמֶת
נִיתַּן לִי בֵּן בִּמְדִינַת הַיָּם וְאָמְרָה מֵת בְּנִי וְאַחַר כָּךְ מֵת בַּעְלִי נֶאֱמֶנֶת מֵת בַּעְלִי וְאַחַר כָּךְ מֵת בְּנִי אֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת וְחוֹשְׁשִׁין לִדְבָרֶיהָ וְחוֹלֶצֶת וְלֹא מִתְיַיבֶּמֶת
נִיתַּן לִי יָבָם בִּמְדִינַת הַיָּם אָמְרָה מֵת בַּעְלִי וְאַחַר כָּךְ מֵת יְבָמִי יְבָמִי וְאַחַר כָּךְ בַּעְלִי נֶאֱמֶנֶת
הָלְכָה הִיא וּבַעְלָהּ וִיבָמָהּ לִמְדִינַת הַיָּם אָמְרָה מֵת בַּעְלִי וְאַחַר כָּךְ יְבָמִי יְבָמִי וְאַחַר כָּךְ בַּעְלִי אֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת שֶׁאֵין הָאִשָּׁה נֶאֱמֶנֶת לוֹמַר מֵת יְבָמִי שֶׁתִּנָּשֵׂא וְלֹא מֵתָה אֲחוֹתָהּ שֶׁתִּכָּנֵס לְבֵיתוֹ וְאֵין הָאִישׁ נֶאֱמָן לוֹמַר מֵת אָחִי שֶׁיְּיַבֵּם אִשְׁתּוֹ וְלֹא מֵתָה אִשְׁתּוֹ שֶׁיִּשָּׂא אֲחוֹתָהּ
גְּמָ' בְּעָא מִינֵּיהּ רָבָא מֵרַב נַחְמָן הַמְזַכֶּה גֵּט לְאִשְׁתּוֹ בִּמְקוֹם יָבָם מַהוּ כֵּיוָן דְּסָנְיָא לֵיהּ זְכוּת הוּא לָהּ וְזָכִין לְאָדָם שֶׁלֹּא בְּפָנָיו אוֹ דִלְמָא כֵּיוָן דְּזִימְנִין דְּרָחֲמָא לֵיהּ חוֹב הוּא לָהּ וְאֵין חָבִין לָאָדָם שֶׁלֹּא בְּפָנָיו
אֲמַר לֵיהּ תְּנֵינָא וְחוֹשְׁשִׁין לִדְבָרֶיהָ וְחוֹלֶצֶת וְלֹא מִתְיַיבֶּמֶת
אֲמַר לֵיהּ רָבִינָא לְרָבָא הַמְזַכֶּה גֵּט לְאִשְׁתּוֹ בִּמְקוֹם קְטָטָה מַהוּ כֵּיוָן דְּאִית לַהּ קְטָטָה בַּהֲדֵיהּ זְכוּת הוּא לָהּ אוֹ דִּלְמָא נְיָחָא דְּגוּפָא עֲדִיף לַהּ תָּא שְׁמַע דְּאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ טָב לְמֵיתַב טַן דּוּ מִלְּמֵיתַב אַרְמְלוּ
אַבָּיֵי אָמַר דְּשׁוּמְשְׁמָנָא גַּבְרָא כּוּרְסְיַהּ בֵּי חָרָתָא רָמוּ לַהּ רַב פָּפָּא אָמַר דְּנַפָּצָא גַּבְרָא תִּיקְרֵי בְּסִיפֵּי בָבָא וְתִיתִּיב
רַב אָשֵׁי אוֹמֵר דְּקוֹלְסָא גַּבְרָא לָא בָּעֲיָא טְלָפְחֵי לְקִידְרָא תָּנָא וְכוּלָּן מְזַנּוֹת וְתוֹלוֹת בְּבַעְלֵיהֶן
הֲדַרַן עֲלָךְ הָאִשָּׁה שָׁלוֹם

רש"י

מתני' נותן גט לכל אחת. אם אינו חפץ לישא את כולן: גמ' קידש קתני. דאיכא למימר התם הוא דקאמר ר' טרפון דמניחה ביניהם דלא עשה מעשה אבל בעל לא קתני דליפלוג ר' טרפון דכיון דעשה בה מעשה וגינה אותה בקדושי ביאה צריך להוציא עצמו מידי עבירה וליתן לכולן: גזל קתני. דהואיל ואיסורא עבד קניס ליה ר''ע אבל לקח מקח מחמשה ואין יודע אי זהו לא קתני דלקנסיה ר''ע: מכלל דת''ק פליג עליה. ואמר בקידש ולקח פליגי דליכא איסור כולי האי אבל בבעל וגזל אפי' ר' טרפון מודה: ומאי קידש קידש בביאה. דגינה אותה ואפ''ה פטר רבי טרפון ולא תימא ליתני גזל ולא איבעי קידש דתרוייהו איצטריך תנא קידש בביאה להודיעך כחו דר''ע דאיסורא דרבנן הוא קעביד דרב מנגיד אמאן דמקדש בביא' ואין כאן איסורא דאוריי' אפ''ה קניס: מתני' מת בעלי ואח''כ מת בני. והריני מותרת לשוק נאמנת שהרי בחזקת לשוק יצאה והפה שאסר הוא הפה שהתיר: אינה נאמנת. להתייבם לו וחוששין לדבריה דאפקה נפשה מחזקה ולא מישתריא בלא חליצה דשויתה לנפשה חתיכה דאיסורא מעלמא: ניתן לי בן. והיא הלכה בלא בן ובחזקת עתידה לייבם: ניתן לי יבם. שהלכה חמותי במדינת הים והיא הלכה בחזקת שאין לה יבם: מת בעלי ואח''כ מת יבמי כו'. דתרוייהו קשריא נפשה לשוק נאמנת ומותרת לשוק בחזקתה הראשונה דהפה שאסר הוא הפה שהתיר: גמ' המזכה גט לאשתו. שעשה שליח לקבלה וזיכה לה ע''י שליח שתתגרש מעכשיו: במקום יבם. שיש לו אח ונתכוון לפוטרה הימנו דשלא במקום יבם והוא בא לגרשה פשיטא לן דלא מיגרשה עד שתגיע לידה דאין חבין לאדם שלא בפניו אלא הכא מי אמרי' זכות הוא לה כו': וחוששין לדבריה. מדקתני בתרוייהו חוששין ביצאה בחזקת [היתר] לשוק ובאה והחזיקה עצמה ליבם וקתני חוששין ולא אמרינן אוקמה אחזקה ותנשא דהא ודאי משקרא משום דרחמא ליה קאמרה אלמא לא מחזקינן לה באהבה ומדקתני נמי בחזקת יוצאה ליבם ובאה והחזיקה עצמה לשוק כגון ניתן לי בן ומת בעלי ואח''כ בני וקתני חוששין ולא תתייבם ולא אמרי' ודאי משקרא ומשום דסניא ליה קאמרה אלמא זימנין דלא סניא ליה אלמא מספקא לן וגבי מזכה גט נמי מספקא לן אי רחמא ליה וחוב הוא לה אי סניא ליה וזכות הוא לה ותחלוץ ולא תתייבם: טן דו. גופים שנים כל דהו בעל: דשומשמנא גברא. גוץ כנמלה: כורסיה בי חרתא רמיא. מחזקת עצמה כנשואה ונותנת כסאה אצל חשובות חורות הארץ: דנפצא. אומנתו מאוסה מנפץ צמר: דקולסא גברא. שמץ פסול משפחה: טלפחי. עדשים שהוא מאכל קל ואין חסרון כיס כל כך אינה שואלת ממנו אך יקרא שמו עליה:

תוספות

אמר ליה תנינא וחוששין לדבריה. וא''ת האי דאינה מתייבמת משום דשויתה לנפשה חתיכה דאיסור' וי''ל דדייק מדקתני חולצת דמשמע שכן הדין מדלא קאמר מבקשים לחלוץ אי נמי משמע דחולצת אפילו נתנה אמתלא לדבריה: דקולסא. מוכר קלסי כרוב: :

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר