סקר
האם אתה לומד עם גמרא מפורשת/מבוארת?






 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אָתֵי לְאִיחַלּוֹפֵי בְּגִיטָּא תַּקִּינוּ הָכִי בְּיוֹם פְּלוֹנִי מֵיאֲנָה פְּלוֹנִית בַּת פְּלוֹנִי בְּאַנְפַּנָא
תָּנוּ רַבָּנַן אֵי זֶהוּ מֵיאוּן אָמְרָה אִי אֶפְשִׁי בִּפְלוֹנִי בַּעְלִי אִי אֶפְשִׁי בְּקִידּוּשִׁין שֶׁקִּידְּשׁוּנִי אִמִּי וְאַחַי יָתֵר עַל כֵּן אָמַר רַבִּי יְהוּדָה אֲפִילּוּ יוֹשֶׁבֶת בְּאַפִּרְיוֹן וְהוֹלֶכֶת מִבֵּית אָבִיהָ לְבֵית בַּעְלָהּ וְאָמְרָה אִי אֶפְשִׁי בִּפְלוֹנִי בַּעְלִי זֶהוּ מֵיאוּן
יָתֵר עַל כֵּן אָמַר רַבִּי יְהוּדָה אֲפִילּוּ הָיוּ אוֹרְחִין מְסוּבִּין בְּבֵית בַּעְלָהּ וְהִיא עוֹמֶדֶת וּמַשְׁקָה עֲלֵיהֶם וְאָמְרָה לָהֶם אִי אֶפְשִׁי בִּפְלוֹנִי בַּעְלִי הֲרֵי הוּא מֵיאוּן יָתֵר עַל כֵּן אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה אֲפִילּוּ שִׁיגְּרָהּ בַּעְלָהּ אֵצֶל חֶנְוָנִי לְהָבִיא לוֹ חֵפֶץ מִשֶּׁלּוֹ וְאָמְרָה אִי אֶפְשִׁי בִּפְלוֹנִי בַּעְלִי אֵין לְךָ מֵיאוּן גָּדוֹל מִזֶּה
רַבִּי חֲנִינָא בֶּן אַנְטִיגְנוֹס אוֹמֵר כׇּל תִּינוֹקֶת וְכוּ' אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל הֲלָכָה כְּרַבִּי חֲנִינָא בֶּן אַנְטִיגְנוֹס תָּנָא קְטַנָּה שֶׁלֹּא מֵיאֲנָה וְעָמְדָה וְנִשֵּׂאת מִשּׁוּם רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה אָמְרוּ נִישּׂוּאֶיהָ הֵן הֵן מֵיאוּנֶיהָ
אִיבַּעְיָא לְהוּ נִתְקַדְּשָׁה מַהוּ תָּא שְׁמַע קְטַנָּה שֶׁלֹּא מֵיאֲנָה וְעָמְדָה וְנִתְקַדְּשָׁה מִשּׁוּם רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה אָמְרוּ קִידּוּשֶׁיהָ הֵן הֵן מֵיאוּנֶיהָ
אִיבַּעְיָא לְהוּ פְּלִיגִי רַבָּנַן עֲלֵיהּ דְּרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה אוֹ לָא אִם תִּימְצֵי לוֹמַר פְּלִיגִי בְּקִידּוּשִׁין אוֹ אֲפִילּוּ בְּנִישּׂוּאִין וְאִם תִּימְצֵי לוֹמַר פְּלִיגִי אֲפִילּוּ בְּנִישּׂוּאִין הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ אוֹ אֵין הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ וְאִם תִּימְצֵי לוֹמַר הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּנִישּׂוּאִין אוֹ אֲפִילּוּ בְּקִידּוּשִׁין
תָּא שְׁמַע אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל הֲלָכָה כְּרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה הֲלָכָה מִכְּלָל דִּפְלִיגִי
וְאַכַּתִּי תִּיבְּעֵי לָךְ דַּהֲוָה נְסִיבָא מֵעִיקָּרָא אוֹ דִלְמָא מִיקַּדְּשָׁא תָּא שְׁמַע דְּכַלָּתֵיהּ דְּאַבָּדָן אִימְּרוּד שַׁדַּר רַבִּי זוּגֵי דְּרַבָּנַן לְמִיבְדְּקִינְהוּ אָמְרִי לְהוּ נְשֵׁי חֲזוּ גַּבְרַיְיכוּ דְּקָאָתוּ אָמְרִי לְהוּ נִיהְווֹ גַּבְרַיְיכוּ דִּידְכוּ
אָמַר רַבִּי אֵין לְךָ מֵיאוּן גָּדוֹל מִזֶּה מַאי לָאו דַּהֲוָה נְסִיבָא לָא דַּהֲוָה מִיקַּדְּשָׁא קִידּוּשֵׁי וַהֲלָכָה כְּרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה וַאֲפִילּוּ בְּנִישּׂוּאִין דְּקַמָּא
רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר וְכוּ' אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל חוֹזְרַנִי עַל כׇּל צִדְדֵי חֲכָמִים וְלֹא מָצָאתִי אָדָם שֶׁהִשְׁוָה מִדּוֹתָיו בִּקְטַנָּה כְּרַבִּי אֶלְעָזָר שֶׁעֲשָׂאָהּ רַבִּי אֶלְעָזָר כִּמְטַיֶּילֶת עִמּוֹ בֶּחָצֵר וְעוֹמֶדֶת מֵחֵיקוֹ וְטוֹבֶלֶת וְאוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה לָעֶרֶב
תַּנְיָא רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר אֵין מַעֲשֵׂה קְטַנָּה כְּלוּם וְאֵין בַּעְלָהּ זַכַּאי לֹא בִּמְצִיאָתָהּ וְלֹא בְּמַעֲשֵׂה יָדֶיהָ וְלֹא בַּהֲפָרַת נְדָרֶיהָ וְאֵינוֹ יוֹרְשָׁהּ וְאֵין מִיטַּמֵּא לָהּ כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר אֵינָהּ כְּאִשְׁתּוֹ לְכׇל דָּבָר אֶלָּא שֶׁצְּרִיכָה מֵיאוּן
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר בַּעְלָהּ זַכַּאי בִּמְצִיאָתָהּ וּבְמַעֲשֵׂה יָדֶיהָ וּבַהֲפָרַת נְדָרֶיהָ וְיוֹרְשָׁהּ וּמִיטַּמֵּא לָהּ כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר הֲרֵי הִיא כְּאִשְׁתּוֹ לְכׇל דָּבָר אֶלָּא שֶׁיּוֹצְאָה בְּמֵיאוּן
אָמַר רַבִּי נִרְאִין דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מִדִּבְרֵי רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ שֶׁרַבִּי אֱלִיעֶזֶר הִשְׁוָה מִדּוֹתָיו בִּקְטַנָּה וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ חָלַק מַאי חָלַק אִי אִשְׁתּוֹ הִיא תִּיבְעֵי גֵּט
לְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר נָמֵי אִי לָאו אִשְׁתּוֹ הִיא מֵיאוּן נָמֵי לָא תִּיבְעֵי אֶלָּא בִּכְדִי תִּיפּוֹק
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר וְכוּ' הֵיכִי דָּמֵי עַכָּבָה שֶׁהִיא מִן הָאִישׁ וְעַכָּבָה שֶׁאֵינָהּ מִן הָאִישׁ אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל תְּבָעוּהָ לִינָּשֵׂא וְאָמְרָה מֵחֲמַת פְּלוֹנִי בַּעְלִי זוֹ הִיא עַכָּבָה שֶׁהִיא מִן הָאִישׁ מֵחֲמַת בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵינָם מְהוּגָּנִין לִי זוֹ הִיא עַכָּבָה שֶׁאֵינָהּ מִן הָאִישׁ
אַבָּיֵי בַּר אָבִין וְרַב חֲנִינָא בַּר אָבִין דְאָמְרִי תַּרְוַיְיהוּ נָתַן לָהּ גֵּט זוֹ הִיא עַכָּבָה שֶׁהִיא מִן הָאִישׁ וְהוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה מֵיאֲנָה בּוֹ זוֹ הִיא עַכָּבָה שֶׁאֵינָהּ מִן הָאִישׁ וְהוּא מוּתָּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא מוּתֶּרֶת בִּקְרוֹבָיו וְלֹא פְּסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה
הָא קָתָנֵי לְקַמַּן הַמְמָאֶנֶת בָּאִישׁ הוּא מוּתָּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא מוּתֶּרֶת בִּקְרוֹבָיו וְלֹא פְּסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה נָתַן לָהּ גֵּט הוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה פָּרוֹשֵׁי קָמְפָרֵשׁ
מַתְנִי' הַמְמָאֶנֶת בָּאִישׁ הוּא מוּתָּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא מוּתֶּרֶת בִּקְרוֹבָיו וְלֹא פְּסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה נָתַן לָהּ גֵּט הוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה
נָתַן לָהּ גֵּט וְהֶחְזִירָהּ מֵיאֲנָה בּוֹ וְנִשֵּׂאת לְאַחֵר וְנִתְאַרְמְלָה אוֹ נִתְגָּרְשָׁה מוּתֶּרֶת לַחְזוֹר לוֹ מֵיאֲנָה בּוֹ וְהֶחְזִירָהּ נָתַן לָהּ גֵּט וְנִשֵּׂאת לְאַחֵר וְנִתְאַרְמְלָה אוֹ נִתְגָּרְשָׁה אֲסוּרָה לַחְזוֹר לוֹ

רש"י

אתי לאיחלופי בגיטא. שיכתבנו סופר בור בגט גירושין לגרש בו אשה: אפי' כשהיא יושבת באפריון. ונושאין אותה מבית אביה לבית בעלה לחופה ואמרה אי אפשי בו דאיכא למימר אי לא בעיא ליה תיחות ותזיל אפי' הכי הוי מיאון: אפי' אורחים. דליכא בית דין ותו דהני מישתק שתקי ולא קא מודעי: אצל חנוני. דליכא אלא חנוני ואיכא למימר משום דאטרחה הוא להביא לו חפץ משלו: ל''ג והגדילה: נתקדשה. לאחר בלא מיאון: בקידושין. שנתקדשה לאחר פליגי דלא הוי מיאון אבל בנישואין מודו או דלמא אפי' בנישואין שנישאת לאחר בלא מיאון פליגי: הלכה כר' יהודה. אתרוייהו איתמר: דהוה נסיבא מעיקרא. לראשון ואפילו הכי נפקא במיאון קל: למיבדקינהו. אי הוו מיהדרין ממרדייהו: ועומדת מחיקו. אם בת כהן לישראל היא: וטובלת. מפני תשמיש ששמשה ואוכלת לערב בתרומה: ר' יהושע אומר זכאי במציאתה. דרבנן אפקרוה גביה והפקר בית דין היה הפקר: ומיטמא לה. אם כהן הוא ואע''ג דנישואין דידה דרבנן הא אוקימנא בהאשה כיון דירית לה הויא לה כמת מצוה: תבעוה לינשא. בעודה תחתיו ונתעכבה מלינשא בשבילו כאילו היא אשתו וצריכה מיאון: נתן לה גט זו היא עכבה מן האיש. דכיון שלא מיאנה בו גליא דעתה דבשבילו היתה מעכבת אצלו ואשתו היא ליאסר בקרובותיה ופסלה בגיטו מן הכהונה: עכבה שאינה מן האיש. לא נתעכבה אצלו בשביל אישות: מתני' נתן לה גט. ואפי' היא קטנה הרי היא כשאר גרושות ואסורה בקרוביו: מותרת לחזור לו. אף על גב דאם לא החזירה ונישאת לאחר מתוך הגירושין ונתארמלה אסורה לראשון אפי' הכי כי החזירה ומיאנה בו אתי מיאון וגלי עלה דקטנה היא ובטלוה לגיטה ולא הוי בחזרה שניה כמחזיר גרושתו משניסת לאחר:

תוספות

אתי לאיחלופי בגיטא. פירוש שיכתבנו סופר בור בגט ומשמע מכאן לשבש מה שכתב בתיקוני גט מיאון לא רעינא ביה כו' אלא כתבינן ליה כדמשמע הכא: קטנה שלא מיאנה ועמדה ונתקדשה קידושיה הן הן מיאוניה. והא דתניא לעיל ונישאת הוא הדין נתקדשה אלא לא חש לדקדק כיון שאין יודע חילוק בין קידושין בין נשואין: תא שמע דאמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי יהודה בן בתירה. ואכולהו קאי בין אקדושין בין אנישואין מכלל דרבנן פליגי עליה אפילו בנישואין: כללו של דבר אינה כאשתו לכל דבר. לאתויי בת ישראל לכהן לא תאכל בתרומה ובת כהן לישראל תאכל ולר' יהושע איפכא: מחמת בני אדם שאינם מהוגנים לי זו היא עכבה שאין מן האיש. פירוש והוי מיאון ותימה דאם כן תיפשוט הא דבעי לעיל אי הלכה כר' יהודה בן בתירה בנישואין דהכא משמע בשאינה רוצה להנשא מחמת שאינן מהוגנין לה דהויא מיאון כ''ש אם נשאת לו ומשנת רבי אלעזר בן יעקב קב ונקי וי''ל דהכא לא איירי במיאון אלא בקטנה שנישאת שלא לדעתה קאי וקאמר עלה ר''א בן יעקב דאי אמרה מחמת בני אדם שאינן מהוגנים הוי שלא לדעתה מחמת פלוני בעלי הוי לדעתה וצריכה מיאון והשתא לא שייך מידי לההיא דלעיל:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר