סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מַתְנִי' הַחוֹלֵץ לִיבִמְתּוֹ וְנִמְצֵאת מְעוּבֶּרֶת וְיָלְדָה בִּזְמַן שֶׁהַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא הוּא מוּתָּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא מוּתֶּרֶת בִּקְרוֹבָיו וְלֹא פְּסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה אֵין הַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא הוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה הַכּוֹנֵס אֶת יְבִמְתּוֹ וְנִמְצֵאת מְעוּבֶּרֶת וְיָלְדָה בִּזְמַן שֶׁהַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא יוֹצִיא וְחַיָּיבִין בְּקׇרְבָּן וְאִם אֵין וָלָד שֶׁל קַיָּימָא יְקַיֵּים סָפֵק בֶּן תִּשְׁעָה לָרִאשׁוֹן סָפֵק בֶּן שִׁבְעָה לָאַחֲרוֹן יוֹצִיא וְהַוָּלָד כָּשֵׁר וְחַיָּיבִין בְּאָשָׁם תָּלוּי גְּמָ' אִיתְּמַר הַחוֹלֵץ לִמְעוּבֶּרֶת וְהִפִּילָה רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר אֵינָהּ צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר אֵינָהּ צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ חֲלִיצָה וּבִיאַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ בִּיאָה וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה וּבִיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה בְּמַאי קָמִפַּלְגִי אִיבָּעֵית אֵימָא קְרָא וְאִיבָּעֵית אֵימָא סְבָרָא אִיבָּעֵית אֵימָא סְבָרָא רַבִּי יוֹחָנָן סָבַר אִם יָבֹא אֵלִיָּהוּ וְיֹאמַר דְּהָא דְּאִיעַבַּרָא אַפּוֹלֵי מַפְּלָה מִי לָאו בַּת חֲלִיצָה וְיִבּוּם הִיא הַשְׁתָּא נָמֵי תִּגַּלֵּי מִילְּתָא לְמַפְרֵעַ וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר תִּגַּלֵּי מִילְּתָא לְמַפְרֵעַ לָא אָמְרִינַן וְאִיבָּעֵית אֵימָא קְרָא רַבִּי יוֹחָנָן סָבַר וּבֵן אֵין לוֹ אָמַר רַחֲמָנָא וְהָא לֵית לֵיהּ וְרֵישׁ לָקִישׁ סָבַר וּבֵן אֵין לוֹ עַיֵּין עָלָיו אֵיתִיבֵיהּ רַבִּי יוֹחָנָן לְרֵישׁ לָקִישׁ אֵין הַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא הוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה בִּשְׁלָמָא לְדִידִי דְּאָמֵינָא חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ חֲלִיצָה מִשּׁוּם הָכִי פָּסְלָה אֶלָּא לְדִידָךְ דְּאָמְרַתְּ חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה אַמַּאי פָּסְלָה מִן הַכְּהוּנָּה אֲמַר לֵיהּ מִדְּרַבָּנַן וּלְחוּמְרָא בְּעָלְמָא אִיכָּא דְּאָמְרִי אֵיתִיבֵיהּ רֵישׁ לָקִישׁ לְרַבִּי יוֹחָנָן אֵין הַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא הוּא אָסוּר בִּקְרוֹבוֹתֶיהָ וְהִיא אֲסוּרָה בִּקְרוֹבָיו וּפְסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה בִּשְׁלָמָא לְדִידִי דְּאָמֵינָא חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה הַיְינוּ דְּקָתָנֵי פְּסָלָהּ מִן הַכְּהוּנָּה לְחוּמְרָא וְלָא קָתָנֵי אֵינָהּ צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין אֶלָּא לְדִידָךְ אֵינָהּ צְרִיכָה חֲלִיצָה מִן הָאַחִין מִיבְּעֵי לֵיהּ אֲמַר לֵיהּ אִין הָכִי נָמֵי וְאַיְּידֵי דִּתְנָא רֵישָׁא לֹא פְּסָלָהּ תְּנָא [נָמֵי] סֵיפָא פְּסָלָהּ אֵיתִיבֵיהּ רַבִּי יוֹחָנָן לְרֵישׁ לָקִישׁ אֵין הַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא יְקַיֵּים בִּשְׁלָמָא לְדִידִי דְּאָמֵינָא חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ חֲלִיצָה וּבִיאַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ בִּיאָה מִשּׁוּם הָכִי קָתָנֵי יְקַיֵּים אֶלָּא לְדִידָךְ דְּאָמְרַתְּ חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה וּבִיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה יַחְזוֹר וְיִבְעוֹל וִיקַיֵּים מִיבְּעֵי לֵיהּ מַאי יְקַיֵּים יַחְזוֹר וְיִבְעוֹל וִיקַיֵּים דְּלָא סַגִּי אִיכָּא דְּאָמְרִי אֵיתִיבֵיהּ רֵישׁ לָקִישׁ לְרַבִּי יוֹחָנָן אֵין הַוָּלָד שֶׁל קַיָּימָא יְקַיֵּים בִּשְׁלָמָא לְדִידִי דְּאָמֵינָא חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה וּבִיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה הַיְינוּ דְּקָתָנֵי יְקַיֵּים יַחְזוֹר וְיִבְעוֹל וִיקַיֵּים דְּלָא סַגִּי בְּלָאו הָכִי אֶלָּא לְדִידָךְ רָצָה יוֹצִיא רָצָה יְקַיֵּים מִיבְּעֵי לֵיהּ אִין הָכִי נָמֵי אַיְּידֵי דִּתְנָא רֵישָׁא יוֹצִיא תְּנָא נָמֵי סֵיפָא יְקַיֵּים מֵיתִיבִי הַכּוֹנֵס אֶת יְבִמְתּוֹ וְנִמְצֵאת מְעוּבֶּרֶת הֲרֵי זוֹ לֹא תִּנָּשֵׂא צָרָתָהּ שֶׁמָּא יְהֵא וְלָד בֶּן קַיָּימָא אַדְּרַבָּה כִּי הָוֵי הַוָּלָד בֶּן קַיָּימָא מִיפַּטְרָה צָרָתָהּ אֶלָּא אֵימָא שֶׁמָּא לֹא יְהֵא הַוָּלָד בֶּן קַיָּימָא וְאִי סָלְקָא דַּעְתָּךְ בִּיאַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ בִּיאָה אַמַּאי לֹא תִּנָּשֵׂא צָרָתָהּ תִּיפְּטַר בְּבִיאָה שֶׁל חֲבֶירְתָּהּ אָמַר אַבָּיֵי בְּבִיאָה כּוּלֵּי עָלְמָא לָא פְּלִיגִי דְּלָא פָּטְרָה כִּי פְּלִיגִי בַּחֲלִיצָה רַבִּי יוֹחָנָן סָבַר חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ חֲלִיצָה בִּיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה רֵישׁ לָקִישׁ סָבַר בִּיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה וַחֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה אֲמַר לֵיהּ רָבָא מָה נַפְשָׁךְ אִי בִּיאַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ בִּיאָה חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת שְׁמָהּ חֲלִיצָה וְאִי בִּיאַת מְעוּבֶּרֶת לֹא שְׁמָהּ בִּיאָה חֲלִיצַת מְעוּבֶּרֶת נָמֵי לֹא שְׁמָהּ חֲלִיצָה דְּהָא קַיְימָא לַן


רש"י

מתני' החולץ הוא מותר בקרובותיה. דלאו חליצה היא דהא לא בעיא: קרובותיה וקרוביו. מפרש לקמן במתני' הנך דנאסרות על האיש מחמת אשתו וקרוביו שנאסרים על האשה מחמת בעלה: אם אין הולד של קיימא. שהיה נפל: וחייבין בקרבן. שבעל אשת אח שלא במקום מצוה: הולד כשר. ממה נפשך: גמ' אינה צריכה חליצה מן האחין. דהך חליצה מעלייתא היא: שמה חליצה. היכא דהפילה דאיגלאי מילתא דבת חליצה הואי: מדרבנן ולחומרא. דלמא אתי למישרי חלוצה לכהונה דלא ידעי דהואי מעוברת: היינו דקתני פסולה ולחומרא. ולא קתני בהדיא אין צריכה חליצה מן האחין: אלא לדידך. דאמרת חליצה מעלייתא היא לישמעינן הא דאינה צריכה חליצה ואנא ידענא דאסורה בקרוביו ופסלה מן הכהונה: ואיידי דתנא רישא לא פסלה. ולא תנא חליצה דהתם לא מצי למימר וצריכה חליצה תנא נמי סיפא פסלה ולא איירי בחליצה: אין הולד של קיימא יקיים. הכונס יבמתו ונמצאת מעוברת: היינו דקתני יקיים. דלא מצריך ביאה לאחר שהפילה ואם בא לגרשה בגט מגרשה דאיפטרה לה בביאה קמייתא וביאת מעוברת שמה ביאה דקס''ד יקיים דקתני מתני' לאו חובה היא אלא התירא משום דתנא רישא אם הולד של קיימא יוציא: דלא סגי בלא''ה. דלא מיפטרה בלא ביאה לאחר שהפילה דאם לא יחזור ויבעול לא מצי למפטרה בגט דאין אדם יכול להוציא את יבמתו בגט אא''כ כנסה תחלה וביאת מעוברת לאו שמה ביאה ובחליצה נמי לא אפשר למפטרה הואיל ומ''מ בא עליה: רצה יוציא. בגט רצה יקיים מיבעי ליה: אלא שמא לא יהא ולד של קיימא. ונמצאת זקוקה ליבם וביאת מעוברת לא שמה ביאה:

תוספות

מתני' החולץ ליבמתו ונמצאת מעוברת הא דלא נקט החולץ . למעוברת כדנקט בגמ' משום דרבותא היא דאע''ג דלא היה עוברה ניכר בשעת חליצה ונראית חליצה מעולה אפילו הכי לא פסלה בזמן שהולד של קיימא ובגמ' נקט נמי למעוברת לרבותא דאע''פ שהוכר עוברה כיון שהפילה חליצה מעלייתא הויא א''נ נקט נמצאת משום סיפא דהתם לא מצי למיתני הכונס ליבמתו מעוברת דא''כ מזיד הוא ולא מיחייב קרבן דלא שב מידיעתו הוא: ונמצאת מעוברת. בחולץ תוך ג' חדשים איירי דומיא דסיפא דהכונס יבמתו דאיירי תוך ג' דאי לאחר ג' אמאי חייב קרבן כיון דרוב נשים עוברן ניכר לשליש וזו הואיל ולא הוכר עוברה מאי הוה ליה למיעבד וכה''ג אמרינן בשבועות (דף יח. ושם) פרט לאנוס גבי שלא בשעת וסתה וא''ת אם כן אם אין הולד של קיימא אמאי אסור בקרובותיה דתוך שלשה חדשים לאו חליצה היא דהא תנן לקמן היבמה לא תחלוץ ולא תתייבם עד שיהיו לה ג' חדשים ומפרש בגמ' טעמא דכיון דאינה עולה ליבום אינה עולה לחליצה ואר''י דנהי דלאו חליצה היא מ''מ אסור בקרובותיה כיון דמדאוריי' הויא חליצה ועוד דדיעבד אם חלצה אפילו מדרבנן אינה צריכה חליצה אחרת דאמר לקמן יבמה שחלצו לה אחין בתוך ג' צריכה להמתין ג' חדשים משמע דלא בעיא חליצה: צריכה חליצה מן האחין. לאו דוקא מן האחין דה''ה דלא פקעה זיקת החולץ אי נמי מן האחין של מת קאמר: והא לית ליה. כיון דהפילה לבסוף אבל בר קיימא לא א''נ כשהוא בר קיימא נפקא לן מלהקים שם ומלא ימחה פרט לזה שאין שמו מחוי: וריש לקיש סבר בין אין לו עיין עליו. הואיל ובאותה שעה היה ראוי להתקיים וא''ת א''כ תפטר לשוק בלא חליצה כמו בזרע פסול דנפקא לן (לעיל דף כב:) נמי מאין לו ואמאי נמי אמרינן לקמן דולד אינו פוטר עד שיצא לאויר העולם ויש לומר דאמרינן נמי עיין עליו שלא תחלוץ ולא תנשא כל זמן שעומדת בספק: תגלי מילתא למפרע לא אמרינן. אע''ג דלקמן (דף מא:) גבי ספקות שקידש אחת משתי אחיות חשבינן לה בת חליצה ויבום כיון דאם יבוא אליהו ויאמר דהא קדיש לא דמי דהכא אין זה ספק ראוי להתברר עכשיו שא''א לידע העתידות אבל התם א''צ לידע אלא מה שבאותה שעה וא''ת לריש לקיש הכונס יבמתו מעוברת והפילה אמאי פטור מן הקרבן כיון דביאת מעוברת לא שמה ביאה א''כ אשת אח שלא במקום מצוה היא ואר''י דאפ''ה לא מחייב מידי דהוה אקטן שבא על יבמתו גדולה דאמר לקמן (דף לט) דתגדלנו: רצה יוציא רצה יקיים מיבעיא ליה. והא דקתני לעיל גבי ד' אחין ב''ש אומרים יקיימו ולא קתני רצו משום דהתם ליכא למיטעי: הרי זו לא תנשא צרתה. כ''ש היא שלא תנשא ושלא תבעל אלא צרתה איצטריך שלא תאמר תנשא ממה נפשך: כולי עלמא לא פליגי. הא דקאמר לעיל איתיביה הכונס יבמתו להד''מ וכה''ג איכא בפרק המפלת (נדה דף כד.) גבי פניו ממוסמסין ובכמה דוכתין.: כי פליגי בחליצה. ובביאה מודה שלא יבא לידי איסור:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר