סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

קוֹדֶם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם וְלֹא נִבְרְאוּ עָמַד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁתָלָן בְּכׇל דּוֹר וָדוֹר וְהֵן הֵן עַזֵּי פָנִים שֶׁבַּדּוֹר
וְרַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר אֲשֶׁר קוּמְּטוּ לִבְרָכָה הוּא דִּכְתִיב אֵלּוּ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁמְּקַמְּטִין עַצְמָן עַל דִּבְרֵי תוֹרָה בָּעוֹלָם הַזֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְגַלֶּה לָהֶם סוֹד לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר נָהָר יוּצַק יְסוֹדָם
אֲמַר לֵיהּ שְׁמוּאֵל לְחִיָּיא בַּר רַב בַּר אַרְיָא תָּא אֵימָא לָךְ מִילְּתָא מֵהָנֵי מִילֵּי מְעַלְּיָיתָא דַּהֲוָה אָמַר אֲבוּךְ כֹּל יוֹמָא וְיוֹמָא נִבְרָאִין מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מִנְּהַר דִּינוּר וְאָמְרִי שִׁירָה וּבָטְלִי שֶׁנֶּאֱמַר חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ וּפְלִיגָא דְּרַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי דְּאָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן כׇּל דִּיבּוּר וְדִיבּוּר שֶׁיּוֹצֵא מִפִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִבְרָא מִמֶּנּוּ מַלְאָךְ אֶחָד שֶׁנֶּאֱמַר בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כׇּל צְבָאָם
כָּתוּב אֶחָד אוֹמֵר לְבוּשֵׁיהּ כִּתְלַג חִיוָּר וּשְׂעַר רֵישֵׁיהּ כַּעֲמַר נְקֵא וּכְתִיב קְוֻצּוֹתָיו תַּלְתַּלִּים שְׁחוֹרוֹת כָּעוֹרֵב לָא קַשְׁיָא כָּאן בִּישִׁיבָה כָּאן בַּמִּלְחָמָה דְּאָמַר מָר אֵין לְךָ נָאֶה בִּישִׁיבָה אֶלָּא זָקֵן וְאֵין לְךָ נָאֶה בַּמִּלְחָמָה אֶלָּא בָּחוּר
כָּתוּב אֶחָד אוֹמֵר כׇּרְסְיֵהּ שְׁבִיבִין דִּינוּר וְכָתוּב אֶחָד אוֹמֵר עַד דִּי כׇרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִיב לָא קַשְׁיָא אֶחָד לוֹ וְאֶחָד לְדָוִד כִּדְתַנְיָא אֶחָד לוֹ וְאֶחָד לְדָוִד דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי עֲקִיבָא עַד מָתַי אַתָּה עוֹשֶׂה שְׁכִינָה חוֹל אֶלָּא אֶחָד לְדִין וְאֶחָד לִצְדָקָה
קַיבְּלַהּ מִינֵּיהּ אוֹ לָא קַיבְּלַהּ מִינֵּיהּ תָּא שְׁמַע אֶחָד לְדִין וְאֶחָד לִצְדָקָה דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר לוֹ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה עֲקִיבָא מָה לְךָ אֵצֶל הַגָּדָה כְּלָךְ מִדַּבְּרוֹתֶיךָ אֵצֶל נְגָעִים וְאֹהָלוֹת אֶלָּא אֶחָד לְכִסֵּא וְאֶחָד לִשְׁרַפְרַף כִּסֵּא לֵישֵׁב עָלָיו שְׁרַפְרַף לַהֲדוֹם רַגְלָיו שֶׁנֶּאֱמַר הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדוֹם רַגְלָי
כִּי אֲתָא רַב דִּימִי אָמַר שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה קְלָלוֹת קִילֵּל יְשַׁעְיָה אֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ עַד שֶׁאָמַר לָהֶם הַמִּקְרָא הַזֶּה יִרְהֲבוּ הַנַּעַר בַּזָּקֵן וְהַנִּקְלֶה בַּנִּכְבָּד
שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה קְלָלוֹת מַאי נִינְהוּ דִּכְתִיב כִּי הִנֵּה הָאָדוֹן ה' צְבָאוֹת מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה מַשְׁעֵן וּמַשְׁעֵנָה כֹּל מִשְׁעַן לֶחֶם וְכֹל מִשְׁעַן מָיִם גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה שׁוֹפֵט וְנָבִיא וְקוֹסֵם וְזָקֵן שַׂר חֲמִשִּׁים וּנְשׂוּא פָנִים וְיוֹעֵץ וַחֲכַם חֲרָשִׁים וּנְבוֹן לָחַשׁ וְנָתַתִּי נְעָרִים שָׂרֵיהֶם וְתַעֲלוּלִים יִמְשְׁלוּ בָם וְגוֹ'
מַשְׁעֵן אֵלּוּ בַּעֲלֵי מִקְרָא מַשְׁעֵנָה אֵלּוּ בַּעְלֵי מִשְׁנָה כְּגוֹן רַבִּי יְהוּדָה בֶּן תֵּימָא וַחֲבֵירָיו פְּלִיגִי בַּהּ רַב פָּפָּא וְרַבָּנַן חַד אָמַר שֵׁשׁ מֵאוֹת סִדְרֵי מִשְׁנָה וְחַד אָמַר שְׁבַע מֵאוֹת סִדְרֵי מִשְׁנָה
כֹּל מִשְׁעַן לֶחֶם אֵלּוּ בַּעֲלֵי תַלְמוּד שֶׁנֶּאֱמַר לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחֲמִי וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי וְכֹל מִשְׁעַן מָיִם אֵלּוּ בַּעֲלֵי אַגָּדָה שֶׁמּוֹשְׁכִין לִבּוֹ שֶׁל אָדָם כַּמַּיִם בְּאַגָּדָה גִּבּוֹר זֶה בַּעַל שְׁמוּעוֹת וְאִישׁ מִלְחָמָה זֶה שֶׁיּוֹדֵעַ לִישָּׂא וְלִיתֵּן בְּמִלְחַמְתָּהּ שֶׁל תּוֹרָה שׁוֹפֵט זֶה דַּיָּין שֶׁדָּן דִּין אֱמֶת לַאֲמִיתּוֹ נָבִיא כְּמַשְׁמָעוֹ קוֹסֵם זֶה מֶלֶךְ שֶׁנֶּאֱמַר קֶסֶם עַל שִׂפְתֵי מֶלֶךְ זָקֵן זֶה שֶׁרָאוּי לִישִׁיבָה
שַׂר חֲמִשִּׁים אַל תִּקְרֵי שַׂר חֲמִשִּׁים אֶלָּא שַׂר חוּמָּשִׁין זֶה שֶׁיּוֹדֵעַ לִישָּׂא וְלִיתֵּן בַּחֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה דָּבָר אַחֵר שַׂר חֲמִשִּׁים כִּדְרַבִּי אֲבָהוּ דְּאָמַר רַבִּי אֲבָהוּ מִכָּאן שֶׁאֵין מַעֲמִידִין מְתוּרְגְּמָן עַל הַצִּבּוּר פָּחוֹת מֵחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּנְשׂוּא פָּנִים זֶה שֶׁנּוֹשְׂאִין פָּנִים לְדוֹרוֹ בַּעֲבוּרוֹ לְמַעְלָה כְּגוֹן רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא לְמַטָּה כְּגוֹן רַבִּי אֲבָהוּ בֵּי קֵיסָר
יוֹעֵץ שֶׁיּוֹדֵעַ לְעַבֵּר שָׁנִים וְלִקְבּוֹעַ חֳדָשִׁים וְחָכָם זֶה תַּלְמִיד הַמַּחְכִּים אֶת רַבּוֹתָיו חֲרָשִׁים בְּשָׁעָה שֶׁפּוֹתֵחַ בְּדִבְרֵי תוֹרָה הַכֹּל נַעֲשִׂין כְּחֵרְשִׁין וְנָבוֹן זֶה הַמֵּבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר לָחַשׁ זֶה שֶׁרָאוּי לִמְסוֹר לוֹ דִּבְרֵי תוֹרָה שֶׁנִּיתְּנָה בְּלַחַשׁ
וְנָתַתִּי נְעָרִים שָׂרֵיהֶם מַאי וְנָתַתִּי נְעָרִים שָׂרֵיהֶם אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁמְּנוֹעָרִין מִן הַמִּצְוֹת
וְתַעֲלוּלִים יִמְשְׁלוּ בָּם אָמַר רַב פָּפָּא בַּר יַעֲקֹב תַּעֲלֵי בְּנֵי תַעֲלֵי וְלֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ עַד שֶׁאָמַר לָהֶם יִרְהֲבוּ הַנַּעַר בַּזָּקֵן וְהַנִּקְלֶה בַּנִּכְבָּד אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁמְּנוֹעָרִין מִן הַמִּצְוֹת יִרְהֲבוּ בְּמֵי שֶׁמְּמוּלָּא בְּמִצְוֹת כְּרִמּוֹן וְהַנִּקְלֶה בַּנִּכְבָּד יָבֹא מִי שֶׁחֲמוּרוֹת דּוֹמוֹת עָלָיו כְּקַלּוֹת וְיִרְהֲבוּ בְּמִי שֶׁקַּלּוֹת דּוֹמוֹת עָלָיו כַּחֲמוּרוֹת
אָמַר רַב קַטִּינָא אֲפִילּוּ בִּשְׁעַת כִּשְׁלוֹנָהּ שֶׁל יְרוּשָׁלָיִם לֹא פָּסְקוּ מֵהֶם בַּעֲלֵי אֲמָנָה שֶׁנֶּאֱמַר כִּי יִתְפֹּשׂ אִישׁ בְּאָחִיו בֵּית אָבִיו שִׂמְלָה לְךָ קָצִין תִּהְיֶה לָנוּ דְּבָרִים שֶׁבְּנֵי אָדָם מִתְכַּסִּין כְּשִׂמְלָה יֶשְׁנָן תַּחַת יָדֶךָ
וְהַמַּכְשֵׁלָה הַזֹּאת מַאי וְהַמַּכְשֵׁלָה הַזֹּאת דְּבָרִים שֶׁאֵין בְּנֵי אָדָם עוֹמְדִין עֲלֵיהֶן אֶלָּא אִם כֵּן נִכְשָׁל בָּהֶן יֶשְׁנָן תַּחַת יָדֶךָ יִשָּׂא בַיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ וּבְבֵיתִי אֵין לֶחֶם וְאֵין שִׂמְלָה לֹא תְשִׂימוּנִי קְצִין עָם יִשָּׂא אֵין יִשָּׂא אֶלָּא לְשׁוֹן שְׁבוּעָה שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ לֹא הָיִיתִי מֵחוֹבְשֵׁי בֵּית הַמִּדְרָשׁ וּבְבֵיתִי אֵין לֶחֶם וְאֵין שִׂמְלָה שֶׁאֵין בְּיָדִי לֹא מִקְרָא וְלֹא מִשְׁנָה וְלֹא גְּמָרָא
וְדִלְמָא שָׁאנֵי הָתָם דְּאִי אָמַר לְהוּ גְּמִירְנָא אָמְרִי לֵיהּ אֵימָא לַן הֲוָה לֵיהּ לְמֵימַר גְּמַר וּשְׁכַח מַאי לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ כְּלָל
אִינִי וְהָאָמַר רָבָא לֹא חָרְבָה יְרוּשָׁלַיִם עַד שֶׁפָּסְקוּ מִמֶּנָּה בַּעֲלֵי אֲמָנָה שֶׁנֶּאֱמַר שׁוֹטְטוּ בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלִַם וּרְאוּ נָא וּדְעוּ וּבַקְשׁוּ בִרְחוֹבוֹתֶיהָ אִם תִּמְצְאוּ אִישׁ אִם יֵשׁ עוֹשֶׂה מִשְׁפָּט מְבַקֵּשׁ אֱמוּנָה וְאֶסְלַח לָהּ לָא קַשְׁיָא

רש"י

קודם שנברא העולם. נגזר עליהם להבראות להיות קודם מתן תורה לקיים מה שנאמר דבר צוה לאלף דור (תהלים קה) ראויה היתה תורה להינתן לסוף אלף דור וכשראה שאין העולם מתקיים בלא תורה. עמד וטרדן ונתנה לסוף כ''ו דורות מאדם הראשון עד משה רבינו: רבה אמונתך. רבה תהלתך עליהן: כרסיה. משמע כסא אחד: כרסון רמיו. שני כסאות הוטלו נתקנו לישב עליהן: שכינה חול. להושיב אדם בצידו: כלך מדברותיך. חדל מדבריך עד שתגיע אצל נגעים ואהלות שהן הלכות עמוקות: קילל ישעיה את ישראל. כלומר נתנבא עליהן י''ח פורעניות: ירהבו. יתגאו: שש מאות סדרי משנה. היו בימיהן: לחם אלו בעלי הש''ס. שיש לסמוך על הוראתן כסמיכת לחם: בעל שמועות. ששמע הלכות פסוקות מרבותיו ושגורות בפיו: ראוי לישב בישיבה. וליטול ממנו עצה בכל דבר חכמה: כדרבי אבהו. להעמיד לפניו מתורגמן לדרוש ברבים: למעלה נושאין פנים בעבורו לדורו. שהכל ניזונין בזכותו כגון רבי חנינא בן דוסא כדאמרינן בעלמא (תענית דף כד:): כל העולם אינו ניזון אלא בשביל חנינא בני: למטה. מלכי האומות מכבדין אותן בשבילו כגון ר' אבהו שהיה חשוב בבית המלך כדאמרינן במסכת סנהדרין (דף יד.): דהוו נפקי אמהתא דבי קיסר לאפיה כו': שראוי למסור לו כו'. כגון אב''ד לבו דואג בקרבו: תעלי. שועלים: כי יתפש איש באחיו. הכתוב היה מגנן לומר שלא היו יודעין להשיב לשואלים הלכה: שבני אדם מתכסין בהן. נחבאין שלא ישאלו להן לפי שאין בקיאין בהן: ישנן תחת ידך. כלומר אתה בקי בהן: אא''כ נכשל בהם. כשהתלמיד נכשל בשמועתו פעם ראשונה ושניה הוא נותן לב לעמוד על שמועתו: לא אהיה. איני רגיל להיות: דלמא. האי נמי לאו משום דאנשי אמנה היו אלא דאי הוה אמר גמירנא הוו אמרי ליה אימא לן והוא לא הוה ידע:

תוספות

וטרדן. ואיכא למ''ד ושתלן פרש''י לפי לשון ראשון נתן נשמתן בגיהנם ולא נבראו ותימה הוא וכי עביד דינא בלא דינא כי מה פשעו להיות בגיהנם ונראה לפרש וטרדן שלא נבראו ביחד כי אם מעט לכל דור ודור כדי שלא יחריבו העולם ושני הלשונות בירושלמי שוה אך הלשון משונה ולכך לא חש למתני איכא דאמרי לה בהאי לישנא כיון שאינו משנה לה רק חדא תיבה: ופליג אר' שמואל בר נחמני. שהוא אומר שמלאכים נבראים בדבור המקום ולא מנהר דינור: רבי חנינא בן דוסא למעלה. שהיה בעל מעשים יותר מכל בני דורו: ולמטה בבית קיסר. ולאו משום שלא היה חשוב למעלה אלא משום שגם בדורו היו אנשי מעשה כמותו:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר