סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

וַיִּשְׁלַח אֵלָיו מַלְאָכִים לֵאמֹר מַה לִּי וָלָךְ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא עָלֶיךָ אַתָּה הַיּוֹם כִּי אֶל בֵּית מִלְחַמְתִּי וֵאלֹהִים אָמַר לְבַהֲלֵנִי חֲדַל לְךָ מֵאֱלֹהִים אֲשֶׁר עִמִּי וְאַל יַשְׁחִיתֶךָ
מַאי אֱלֹהִים אֲשֶׁר עִמִּי אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב זוֹ עֲבוֹדָה זָרָה אֲמַר הוֹאִיל וְקָא בָּטַח בַּעֲבוֹדָה זָרָה יָכֵילְנָא לֵיהּ
וַיֹּרוּ הַיֹּרִים לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַעֲבָדָיו הַעֲבִירוּנִי כִּי הׇחֳלֵיתִי מְאֹד מַאי כִּי הׇחֳלֵיתִי מְאֹד אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב מְלַמֵּד שֶׁעָשׂוּ כׇּל גּוּפוֹ כִּכְבָרָה
אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן מִפְּנֵי מָה נֶעֱנַשׁ יֹאשִׁיָּהוּ מִפְּנֵי שֶׁהָיָה לוֹ לִימָּלֵךְ בְּיִרְמְיָהוּ וְלֹא נִמְלַךְ מַאי דְּרַשׁ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם
מַאי חֶרֶב אִילֵּימָא חֶרֶב שֶׁאֵינָהּ שֶׁל שָׁלוֹם וְהָכְתִיב וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ אֶלָּא אֲפִילּוּ שֶׁל שָׁלוֹם וְהוּא אֵינוֹ יוֹדֵעַ שֶׁאֵין דּוֹרוֹ דּוֹמֶה יָפֶה
כִּי הֲוָה נִיחָא נַפְשֵׁיהּ חֲזָא יִרְמְיָהוּ שִׂפְווֹתֵיהּ דְּקָא מְרַחֲשָׁן אָמַר שֶׁמָּא חַס וְשָׁלוֹם מִילְּתָא דְּלָא מְהַגְּנָא אֲמַר אַגַּב צַעֲרֵיהּ גְּחֵין וְשַׁמְעֵיהּ דְּקָא מַצְדֵּיק עֲלֵיהּ דִּינָא אַנַּפְשֵׁיהּ אֲמַר צַדִּיק הוּא ה' כִּי פִיהוּ מָרִיתִי פְּתַח עֲלֵיהּ הַהִיא שַׁעְתָּא רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'
מַעֲשֶׂה וְיָרְדוּ זְקֵנִים מִירוּשָׁלַיִם לְעָרֵיהֶם כּוּ' אִיבַּעְיָא לְהוּ כִּמְלֹא תַנּוּר תְּבוּאָה אוֹ דִלְמָא כִּמְלֹא תַנּוּר פַּת
תָּא שְׁמַע כִּמְלֹא פִי תַנּוּר וַעֲדַיִין תִּיבְּעֵי לְהוּ כְּכִיסּוּיָא דְתַנּוּרָא אוֹ דִלְמָא כִּי דָרָא דְרִיפְתָּא דְּהָדַר לֵיהּ לְפוּמָּא דְתַנּוּרָא תֵּיקוּ
וְעוֹד גָּזְרוּ תַּעֲנִית עַל שֶׁאָכְלוּ זְאֵבִים כּוּ' אָמַר עוּלָּא מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יְהוֹצָדָק מַעֲשֶׂה וּבָלְעוּ זְאֵבִים שְׁנֵי תִינוֹקוֹת וֶהֱקִיאוּם דֶּרֶךְ בֵּית הָרְעִי וּבָא מַעֲשֶׂה לִפְנֵי חֲכָמִים וְטִיהֲרוּ אֶת הַבָּשָׂר וְטִמְּאוּ אֶת הָעֲצָמוֹת
עַל אֵלּוּ מַתְרִיעִין בְּשַׁבָּת כּוּ' תָּנוּ רַבָּנַן עִיר שֶׁהִקִּיפוּהָ נׇכְרִים אוֹ נָהָר וְאֶחָד סְפִינָה הַמִּיטָּרֶפֶת בַּיָּם וְאֶחָד יָחִיד שֶׁנִּרְדָּף מִפְּנֵי נׇכְרִים אוֹ מִפְּנֵי לִסְטִין וּמִפְּנֵי רוּחַ רָעָה מַתְרִיעִין בְּשַׁבָּת וְעַל כּוּלָּן יָחִיד רַשַּׁאי לְסַגֵּף אֶת עַצְמוֹ בְּתַעֲנִית
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר אֵין הַיָּחִיד רַשַּׁאי לְסַגֵּף אֶת עַצְמוֹ בְּתַעֲנִית שֶׁמָּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת וְאֵין הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמוֹת עָלָיו אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יוֹסֵי דִּכְתִיב וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתִּי בְּךָ הַחְיֵיה
שִׁמְעוֹן הַתִּימְנִי אוֹמֵר אַף עַל הַדֶּבֶר כּוּ' אִיבַּעְיָא לְהוּ לֹא הוֹדוּ לוֹ חֲכָמִים בַּשַּׁבָּת אֲבָל בַּחוֹל הוֹדוּ לוֹ אוֹ דִלְמָא לֹא הוֹדוּ לוֹ כְּלָל
תָּא שְׁמַע דְּתַנְיָא מַתְרִיעִין עַל הַדֶּבֶר בַּשַּׁבָּת וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בַּחוֹל רַבִּי חָנָן בֶּן פִּיטוֹם תַּלְמִידוֹ שֶׁל רַבִּי עֲקִיבָא מִשּׁוּם רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אֵין מַתְרִיעִין עַל הַדֶּבֶר כׇּל עִיקָּר
עַל כׇּל צָרָה שֶׁלֹּא תָּבוֹא עַל הַצִּבּוּר כּוּ' תָּנוּ רַבָּנַן עַל כׇּל צָרָה שֶׁלֹּא תָּבוֹא עַל הַצִּבּוּר מַתְרִיעִין עָלֶיהָ חוּץ מֵרוֹב גְּשָׁמִים מַאי טַעְמָא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לְפִי שֶׁאֵין מִתְפַּלְּלִין עַל רוֹב הַטּוֹבָה
וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִנַּיִין שֶׁאֵין מִתְפַּלְּלִין עַל רוֹב הַטּוֹבָה שֶׁנֶּאֱמַר הָבִיאוּ אֶת כׇּל הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר וְגוֹ' מַאי עַד בְּלִי דָּי אָמַר רָמֵי בַּר רַב יוֹד עַד שֶׁיִּבְלוּ שִׂפְתוֹתֵיכֶם מִלּוֹמַר דָּי
אָמַר רָמֵי בַּר רַב יוֹד וּבַגּוֹלָה מַתְרִיעִין עָלֶיהָ תַּנְיָא נָמֵי הָכִי שָׁנָה שֶׁגְּשָׁמֶיהָ מְרוּבִּין אַנְשֵׁי מִשְׁמָר שׁוֹלְחִין לְאַנְשֵׁי מַעֲמָד תְּנוּ עֵינֵיכֶם בַּאֲחֵיכֶם שֶׁבַּגּוֹלָה שֶׁלֹּא יְהֵא בָּתֵּיהֶם קִבְרֵיהֶם
שָׁאֲלוּ אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר עַד הֵיכָן גְּשָׁמִים יוֹרְדִין וְיִתְפַּלְּלוּ שֶׁלֹּא יֵרְדוּ אָמַר לָהֶם כְּדֵי שֶׁיַּעֲמוֹד אָדָם בְּקֶרֶן אָפֵל וִישַׁכְשֵׁךְ רַגְלָיו בַּמַּיִם וְהָתַנְיָא יָדָיו רַגְלָיו כְּיָדָיו קָאָמֵינָא
אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה לְדִידִי חַזְיָא לִי קֶרֶן אָפֵל דְּקָם הַהוּא טַיָּיעָא כִּי רְכִיב גַּמְלָא וְנָקֵיט רוּמְחָא בִּידֵיהּ מִיתְחֲזֵי אִינִיבָא
תָּנוּ רַבָּנַן וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם לֹא שִׁכּוֹרָה וְלֹא צְמֵאָה אֶלָּא בֵּינוֹנִית שֶׁכׇּל זְמַן שֶׁהַגְּשָׁמִים מְרוּבִּין מְטַשְׁטְשִׁין אֶת הָאָרֶץ וְאֵינָהּ מוֹצִיאָהּ פֵּירוֹת דָּבָר אַחֵר

רש"י

וישלח אליו מלאכים לאמר מה לי ולך מלך יהודה לא עליך אתה היום כי אל בית מלחמתי ואלהים אמר לבהלני חדל לך מאלהים אשר עמי וגו' לא עליך אני הולך היום. יאשיה יצא לקראתו למלחמה ולא נתנו לעבור בארצו ושלח לו פרעה נכה מלאכים לאמר כו': מאן אלהים. דקאמר ליה פרעה נכה חדל לך מאלהים אשר עמי: מלמד. מדכתיב ויורו המורים דמשמע יריות רבות יורו המורים: אמר רב יהודה אמר רב מלמד שעשו כל גופו ככברה: הא כתיב ונתתי שלום בארץ. ולמאי הלכתא כתביה רחמנא לאידך קרא וחרב לא תעבור בארצכם אלא אפי' חרב של שלום: שאין דורו דומה יפה. בעיני המקום: איבעיא להו כמלא תנור תבואה. דהיינו שיעור גדול יותר ממלא תנור פת דשיעור קטן הוא שאין דרך למלאות כל חלל התנור פת אלא בדפנות מדביקין אותו: ת''ש. דקתני חדא כי האי לישנא כמלא פי התנור דהיינו פת דאילו תבואה לא מצי קיימא על פי התנור: או דלמא כי דרא דריפתא. שורה של לחם הדבוקין זה אצל זה בפי התנור אי נמי שמדביקין זה למעלה מזה עד פי התנור: ובלען. כשהן שלימין: וטהרו את הבשר. שאינו מטמא טומאת מת דנתעכל ונתבטל תוך מעיו וכגון ששהו ימי עיכול ופירשא בעלמא הוא: וטימאו את העצמות. דלא מתעכלו: מפני רוח רעה. שנכנס בו רוח שידה ורץ והולך ושמא יטבע בנהר או יפול וימות: לסגף. לענות נפש מתרגמינן לסגפא נפש (במדבר ל): יצטרך לבריות. כי אין בו כח להרויח ולהתפרנס מיגיעו: דכתיב לנפש חיה. החייה: חנן בן פטום אומר אין מתריעין על הדבר. אפי' בחול דגזירה היא: רמי בר רב יוד. חכם ששמו יוד: ובגולה. בבל שהיא במצולה: מתריעין על רוב גשמים. שלא ירדו: שלא יהו בתיהם קבריהן. שעמוקה היא ונטבעים בתיהם במים: אנשי משמר ואנשי מעמד. מפרש בשלשה פרקים לקמן (דף כו.): תנו עיניכם. התבוננו בתפלתכם בתעניות עליהם שלא ירדו רוב גשמים: קרן אפל. שן סלע גבוה וכך שמו: וישכשך רגליו במים. כלומר לעולם אין מתפללין: והתניא ידו. עד שישכשך ידו: רגלו כידו. וכיון דיכול לשכשך ברגלו אי שוחה יכול לשכשך בידו נמי: טייעא. סוחר ישמעאל: ומיתחזי. האי טייעא וגמליה ורומחא לרבה בר בר חנה דהוה על קרן אפל: איניבא. תולעת ל''א כי אנבא לינדינ''א בלע''ז: לא שכורה. לא שתויה יותר מדאי שמטשטשין את הארץ:

תוספות

כמלא תנור תבואה או דלמא כמלא תנור פת. כמלא תנור תבואה הוי פי' כמלא חלל התנור תבואה דהיינו יותר ממלא תנור פת תא שמע כמלא פי תנור פת ואם כן מיירי בפת: ועדיין תבעי לך כמלא פי תנור כמלא עגול פי תנור. דהיינו שורה של לחם סביבות פי התנור או דלמא כי דרא דריפתא ואהדר ליה לפומיה דתנורא שורות שורות של לחם זו למעלה מזו עד פי התנור: וטהרו את הבשר. פירוש לפי שנתעכלו במעי הזאבים וטמאו את העצמות דלא מיעכלו: ועל כולן רשאי לסגף עצמו בתענית. פי' לענות נפש מתרגמינן לסגפא נפש: ר' יוסי אומר אין היחיד רשאי לסגף. ונ''ל דהני תנאי ל''פ בהא דמיירי הני אמוראי בפרקין דלעיל (דף יא:) אם נקרא חוטא או נקרא קדוש וכו' דהאמוראי פליגי במצי לצעורי נפשיה והני תנאי פליגי בדלא מצי לצעורי נפשיה: לאנשי משמר. פי' דהיינו אנשי מעמד דיש בישראל שהיו נחלקים למעמדות להתפלל שיתפללו על אחיהם שבגולה פי' לפי שגגותיהם שוים ונימוקים מחמת גשמים: קרן אפל. פי' שם מקום: אינבא. פירוש לנד''א בלע''ז מחמת גובהו של הר: בלילי רביעיות ובלילי שבתות. פי' שלא היו בני אדם הולכין בדרכים באותן לילות מפני . אגרת בת מחלת כדמפרש במסכת פסחים (דף קיב:):
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר