סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "לדבריו ד... קאמר"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

זבחים עה ע"ב


"ומי אית ליה לרבי האי סברא? והא תניא, אמר רבי: לדברי רבי אליעזר,
הזאה כל שהוא מטהרת, הזאה אינה צריכה שיעור, הזאה מחצה כשר ומחצה פסול! לדבריו דרבי אליעזר קאמר. ואיבעית אימא: הזאה לחוד, ונתינה לחוד
".

1.
הגמרא הקשתה על "רבי" [=רבי יהודה הנשיא] בברייתא [בתחילת העמוד] מדברי עצמו בברייתא אחרת. והיא מתרצת שרבי בברייתא השניה אמר לפי שיטת רבי אליעזר [מדובר שרבי אמר במפורש "לדברי רבי אליעזר"], אבל אין זו שיטתו האישית של רבי [רבי יהודה הנשיא].

2.
יד מלאכי כללי התלמוד כלל שנא:

"לדבריו דפלוני קאמר, לא אמרינן אלא תנא בתרא על ת"ק אבל בת"ק לא אמרינן לדבריו דתנא בתרא כיון שעדיין לא דבר, כ"כ מוהריק"א בכלליו דף קט"ז א' ומוהר"ש אלגאזי בהליכות אלי כלל תצ"ו ובגופי הלכות כלל רפ"ד ושניהם לא למדוה אלא מהתוס' דריש ביצה [דף] ג' א' ד"ה רבי יוחנן אמר מוחלפת השיטה שכתבו דלר' יוחנן נראה לו דוחק לומר כן וסיימו שם דרבינא אינו חושש לזה ולכאורה כמו זר נחשב לבנות כלל על זה ממ"ש התוס' לר' יוחנן דווקא ולא חשו כלל למאי דרבינא שהוא בתרא אינו חושש לזה ומה גם שמצינו בפרק כל הכלים [דף] קכ"ה א' ובפרק האיש מקדש [דף] נ"ג ב' ובפרק כל הזבחים [דף] ע"ז ב' דקאמר לדבריו דר"פ קאמר אף שהוא התנא המוזכר ראשון אע"פ שיש לחלק ע"ש ודוק, ..."

מתאים לסוגייתנו, שהרי רבי אמר זאת על תנא [רבי אליעזר] שמופיע לפניו בברייתא [ו"רבי" חי אחרי רבי אליעזר].

2.1
באופן כללי נראה לומר, שתרוץ מעין זה נאמר רק "בשעת הדחק" גם כשאין הוכחה "היסטורית" לעובדה זו, שחכם אחד אמר דין אליבא דחכם אחר ולא פירש זאת.

3.
המיוחד בסוגייתנו הוא, שרבי עצמו אומר שהוא מסביר אליבא דשיטת רבי אליעזר. ובמקרה כזה נראה היה בפשטות, כהנחה מוקדמת, שגם הוא - "רבי" - מסכים לדעת רבי אליעזר, ועל זה עונה הגמרא, שהוא עצמו לא מסכים בזה לדעת רבי אליעזר.

4.
הגמרא מביאה תרוץ שני לקושיה על רבי.

5.
ונראה לומר, שהתרוץ השני סובר שהתרוץ הראשון - לעיל בסעיף 1 - [אולי] לא מדוייק, מפני שבמקרה שרבי אומר במפורש "לדברי רבי אליעזר" הרי מוכח מכאן שהוא מסכים לדעתו.
ולכן יש תרוץ נוסף שנפתח בסגנון "ואיבעית אימא".

5.1
ההסבר הנ"ל מתאים בודאי לשיטות שסוברות שכל תרוץ שמתחיל ב"ואיבעית אימא" הוא התרוץ המועדף על פני התרוץ הראשון.

5.2
על המושג "איבעית אימא" ראה בהרחבה: "בית אהרן" [הרב מגיד אהרן], כרך ה, עמודים קמט ואילך.

6.
ביטוי דומה בש"ס: "לדבריו ד... וליה לא סבירא ליה"

הביטוי "לדבריו ד... קאמר" - 22 מופעים בש"ס, רובם לגבי תנאים.
מתוכם:
הביטוי "לדבריו ד... קאמר וליה לא סבירא ליה" - 8 מופעים בש"ס
הביטוי "לדבריו ד... קאמר", בלי הסיומת של "וליה לא סבירא ליה" - 14 מופעים בש"ס
הביטוי החלקי - "וליה לא סבירא ליה" - 21 מופעים בש"ס
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר