סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"מדו כמידתו שלא יחסר ולא יותיר"
איזה בגד עדיף לשבת?


יהודי אחד ששני בגדים היו לו לשבת – האחד העשוי כמידתו, אך ישן ובלוי במקצת, והשני חדש ונאה אך קצר במעט ממידתו, פנה אל מרנא הגאון רבי יוסף חיים ונפשו בשאלתו איזה בגד ראוי יותר לשבת, הקצר אך החדש, או הבלוי אך העשוי במידתו (שו"ת "תורה לשמה", צט).

וה"בן איש חי" הראה פנים מסוגייתנו כי הבגד העשוי כמידתו – עדיף אף שהוא ישן ובלוי מעט. שהרי בסוגייתנו למדו מהפסוק מדו – שיהא הבגד כמידתו ושלא יחסר ולא יותיר. והנה לעיל (יח, ב) מבואר, שבגד בלוי או ממורטט – כשר. אך בגד הארוך או קצר אינו כשר ושם נתבאר בגמרא עוד שבגד הארוך יותר וחגר עליו אבנו ועל ידי כך תיקנו והביאו למידתו, כשר. ואילו בגדל העשוי כמידתו שעל ידי האבנט מתקצר – פסול, ועל אחת כמה וכמה זה הקצר מלכתחילה.

הראית לדעת – השיב הבן איש חי לשואלו – כי בגד במידתך עדיף על זה הקצר, אף שהקצר חדש והעשוי במידתך ישן ובלוי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר