סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


'פשטן' משתמט...

בבא בתרא פו ע"ב

 
"אטו פשתן בשליפי רברבי מי לא עבדי? שאני פשתן, דמשתמיט".

אמר האריז"ל שחייב אדם לחזור בגלגול לעולם הזה, כל עוד לא סיים ללמוד חלקו בארבעת חלקי התורה: פשט, דרש, רמז, וסוד. ראשי תיבות פרד"ס.
(הובא בשו"ע הרב הלכות תלמוד תורה פרק א, ד).

רמז לדבר בגמרא כאן:
"פשתן, דמשתמיט".

אדם 'פשטן' המסתפק בלימוד פשט בלבד, משתמט מחובתו ללמוד גם בעיון, וגם במדרשים ובפנימיות.

ואל יאמר אדם, הלא הכניסה לסוד של הפרדס מסוכנת היא!
כי היפך מזה אמרו בזוהר הקדוש בפרשת בראשית דף כו עמוד ב:

"ומשם יפרד והיה לארבעה ראשים אלין אנון ארבעה דנכנסו לפרדס
חד עאל בפישו"ן דאיהו פי שונה הלכות,
תניינא עאל בגיחו"ן... ודא איהו רמז ולחכימא ברמיזא,
תליתאה עאל בחדק"ל חד קל ודא לישנא חדידא קלא לדרשא,
רבעאה עאל בפר"ת דאיהו מוחא דביה פריה ורביה,

בן זומא ובן עזאי דעאלו בקליפין דאורייתא הוו לקאן בהון,
ר' עקיבא דעאל במוחא אתמר ביה דעאל בשלם ונפק בשלם".

אלו שנכנסו לפרד"ס שהציצו ונפגעו, היה זה דוקא משום שנכנסו כל אחד לתחום הצר שלו בלבד, הנחשבים כקליפות לפנימיות.
ורק רבי עקיבא שנכנס גם לסוד, נכנס בשלום, ויצא בשלום.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר