וְלָקַחְתָּ אֶת הַפָּר הַשֵּׁנִי וְהַעֲלִיתָ עוֹלָה
תמורה כח ע"ב
(שפטים ו, כה-כו) "וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ ה' קַח אֶת פַּר הַשּׁוֹר אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וּפַר הַשֵּׁנִי שֶׁבַע שָׁנִים", [וְהָרַסְתָּ אֶת מִזְבַּח הַבַּעַל אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וְאֶת הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָלָיו תִּכְרֹת. וּבָנִיתָ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ עַל רֹאשׁ הַמָּעוֹז הַזֶּה בַּמַּעֲרָכָה וְלָקַחְתָּ אֶת הַפָּר הַשֵּׁנִי וְהַעֲלִיתָ עוֹלָה בַּעֲצֵי הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר תִּכְרֹת].
צריך ביאור:
מהו פַּר הַשּׁוֹר?
למה נצטווה לקחת קַח אֶת פַּר הַשּׁוֹר – הראשון, מאחר שהקריב רק את הַפַּר הַשֵּׁנִי?
ולמה אמנם נצטווה להקריב את הַפָּר הַשֵּׁנִי ולא את הראשון?
אלא ששור הגדול נקרא פר להיותו מיועד לפריה ורביה שיוליד כדמותו.
ולקח גדעון גם את הראשון שלא יאמרו שהותירו לעבודת הבעל והקריב רק את משנהו. אך לא נצטוה להקריבו כדי שישאר לפריה ורביה. וכטעמי מצוות אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד, ומצוות שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך.