סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

מותר לגוי להיות חבר כנסת?

הרב דב קדרון

בבא בתרא ג ע"ב
 

יש דעות שונות בין המפרשים לגבי ייחוסו של המלך אגריפס. תוספות (ד"ה כל) סבורים שאימו לא הייתה יהודיה, וכך סובר הרמב"ם (בפיה"מ לסוטה), אולם רש"י (סוטה מא,א וכן תוספות שם) כתב שאימו הייתה יהודיה.

לפי הדעה שאימו לא הייתה יהודיה, עולה השאלה איך מינו אותו לתפקיד של מלך, בניגוד לנאמר בתורה (דברים יז, טו): "לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא".

כמה הסברים ניתנו לכך על ידי מפרשים שונים (מובאים במאמרו של הרב יהודה זולדן שליט"א בכתב העת תחומין כג, תשס"ג, 357 – 348), כגון:

מותר למנות אינו יהודי אם בתפקידו הוא אינו מקבל החלטות שלטוניות לבדו, אלא הוא כפוף לאחרים, מותר למנותו אם המינוי מתבצע על ידי סמכות גבוהה יותר, מותר למנותו אם יש חשש של איבה מאומות העולם, מותר למנותו אם המינוי מוגבל בזמן, מותר למנותו אם מדובר במינוי שאינו עובר בירושה, כי התורה אסרה למנותו לתפקיד של מלך שהוא תפקיד שעובר בירושה לעולם, ויש אומרים שאם הציבור מקבל עליו את המינוי גם אז מותר למנותו.

מעניין לציין שלדעת הגרא"י וולדנברג זצ"ל (הלכות מדינה ח"ג עמוד קכז) מותר למנות נכרי לשררה שבה יש לו שותפות עם אחרים, אך לא לשררה שבה הוא בעל הסמכות הבלעדי, ומשום כך הוא כתב שמותר למנות גוי לחבר כנסת, אך לא לשר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר