סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

מותר לתת מזוזה במתנה לגוי?

הרב דב קדרון

בבא מציעא קב ע"א
 

אדם ששוכר בית מיהודי חייב לקבוע בו מזוזה, וכאשר הוא יוצא אסור לו לקחת את המזוזה, אבל אם המשכיר הוא גוי אזי כאשר השוכר היהודי יוצא מהבית הוא צריך לקחת את המזוזה, כדי שלא תישאר ביד הגוי וינהג בה בביזיון.

נחלקו הפוסקים האם מותר ליהודי לתת לגוי מזוזה, כאשר הגוי עצמו ביקש זאת.

מהרי"ל (מנהגים הלכות מזוזה עמ' תקצג אות ד) כתב ששאלו אותו אם רשאים ליתן מזוזה לשר אחד שביקש מאד לקבוע על פתח המבצר, ונדר להיטיב בעבור זה לכל היהודים כל ימיו, ואם ימאנו ח"ו הוא יזיק ליהודים, ואמר מהרי"ל שהשיב בתשובה (שו"ת מהרי"ל החדשות סי' קכג ב) בכמה ראיות ברורות שאסור ליתן מזוזה לגוי, כלומר לדעתו אפילו אם יגרום הדבר לחשש סכנה, אסור לתת לו. אולם הרמ"א (דרכי משה הקצר יורה דעה סימן רצא) כותב על כך:

ונראה לי דהכל לפי הענין דאם היה לחוש לאיבה מגוי שרי דהא התירו כמה דברים משום איבה.

גם בעל שו"ת יעב"ץ (ח"ב סי' קכ"א) תמה על המהרי"ל וכתב: "כתבתי לתמוה עליו שנעלם ממנו תלמוד ירושלמי ערוך גדולה מזו, שרבי שלח לארטבן מזוזה אף בלי ששאל אותה ממנו... גם אותו הגמון (בשאלה שנשאל המהרי"ל) יפה כחו ממנו שהרי בקש אותה לשמירת המבצר ונדר לעשות חסד וטובה בשבילה, בוודאי יותר מובטח שינהג בה כבוד ותפארת למשמרת בית האוצר, אבל בסתם נכרי וודאי יש לחוש שלא למסרו בידו וברשותו".

וכך עשו גדולי ישראל, שנתנו ספר תורה או מזוזה לאנשי שילטון נכרים חשובים, כי ידעו שישמרו עליהם באופן מכובד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר