המחלוקות בדין עבד
בבא בתרא סח ע"א
"עבדא כמטלטלא דמי... כמקרקע...".
האם עבד נחשב לקרקע או למטלטלין בדיני תורה?
הדבר שנוי במחלוקת תנאים, בין רבי מאיר לחכמים (בבא מציעא דף ק ע"ב).
קיימת מחלוקת נוספת - של אמוראים (ב"ק יא ע"ב, ב"ב קכא ע"א) -
האם עבד נחשב לקרקע או למטלטלין בדינים שהם מדרבנן, כגון לגבות ממנו חוב.
והשאלה שם היא האם נשתעבד לצורך הגביה, הרי יתכן שבעל החוב אינו סומך על כך שיוכל לגבות מהם, שהרי יכולים הם לברוח.
בסוגיתינו מדובר בשאלה נוספת, שלישית,
האם בלשון ודעת בני אדם במשא ומתן, היחס לעבד הוא כאל קרקע או כאל מטלטלין.