סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו   

 

זרק חץ מתחילת ארבע ולבסוף ארבע וקרע שיראין – טואי המשי

 

"לא, מעיקרא סברי כרבי אבין, ולבסוף סברי כרבי ירמיה. מעיקרא סברי כרבי אבין, דאמר רבי אבין: זרק חץ מתחילת ארבע ולבסוף ארבע וקרע שיראין בהליכתו פטור, שהרי עקירה צורך הנחה היא, ומתחייב בנפשו; ולבסוף סברי כרבי ירמיה, דאמר רבי ירמיה: משעת הגבהה קנייה איחייב ליה ממון, מתחייב בנפשו לא הוי עד שעת ניסוך" (בבא קמא, קיז ע"א).

פירוש: ודוחים: לא, אף כאן היה מקום להבחין בין המטמא והמדמע לבין המנסך, מעיקרא סברי [מתחילה סברו] כדעת ר' אבין, ולבסוף סברי [סברו] כדעת ר' ירמיה. ומסבירים מה עניינן של דעות אלה. מעיקרא סברי [בתחילה סברו] כדעת ר' אבין, שאמר ר' אבין: היה עומד ברשות הרבים בשבת וזרק חץ מתחילת ארבע אמות ולבסוף ארבע, שעל ידי כך עבר עבירה של טלטול ארבע אמות ברשות הרבים בשבת, וקרע החץ שיראין (בגד משי) בהליכתו — פטור מלשלם לבעליו, שהרי עקירה צורך הנחה היא, שאף על פי שהעבירה לא נגמרה אלא בזמן שהחץ נח לאחר ארבע אמות, מכל מקום מאז שנעקר החץ בתחילת ארבע אמות עד שנח היא פעולה אחת. ומשום כך הריהו מתחייב בנפשו עליה, משום שעבר על איסור שבת, והמתחייב בנפשו פטור מן התשלומים. וכך הבינו שיש לדון בענין זה של מנסך, שמתחייב על הניסוך מיתה כעובד עבודה זרה משעה שהגביה את היין, ומשום כך שוב אינו חייב לשלם על היין שהפסיד. ולבסוף סברי [סברו] כדעת ר' ירמיה, שאמר ר' ירמיה בענין של מנסך: משעת הגבהה של היין הזה כבר קנייה [קנה אותו] בכך ואיחייב ליה [התחייב לו] בממון כגזלן, ואולם מתחייב בנפשו כעובד עבודה זרה לא הוי [איננו] עד שעת ניסוך. ומשום כך חזרו לומר שאף המנסך חייב לשלם, משום שמעשה הגניבה היה קודם למעשה העבירה (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).

 

שם עברי: טוואי המשי   שם באנגלית: Silkworm   שם מדעי: Bombyx mori


נושא מרכזי: השיראין כאריג יוקרתי

 

ראו במאמר "אכתוב לפניו ספר תורה נאה ואכרכנו בשיראין נאים" (נזיר, ב ע"ב). לקריאה הקש/י כאן.

 

לריכוז מאמרים על טוואי המשי וקישוריות הקש/י כאן.
 

     
משי גולמי – ניתן לראות בו את הברק הטבעי    מקור:   כריכת סיבי פקעות טוואי המשי בתאילנד    צילם:  WPPilot

 

לעיון נוסף:

ז. עמר וא. שוויקי, במה מדליקין, תשס"ג, מכון "ארץ חפץ" (עמ' 43-44). הרחבה בזיהוי הכלך וההבדלים בינו לבין המשי.
לעיון נוסף:
על מחזור החיים של טוואי המשי ראו במאמר "ביצי תולעים העושים משי שהנשים מחממות אותן בחיקן".
 




א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
 



כתב: ד"ר משה רענן    © כל הזכויות שמורות

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר