סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי

בבא קמא קיט ע"א

 

תלמוד בבלי בבא קמא קיט, א:

"ת"ש: אל שאול ואל בית הדמים [על] אשר המית את הגבעונים, וכי היכן מצינו שהרג שאול את הגבעונים? אלא מתוך שהרג נוב עיר הכהנים שהיו מספיקין להן מים ומזון, מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן".

תלמוד ירושלמי קידושין ד, א:

"על אשר המית את הגבעונים. שלח דוד וקרא להם מה לכם ולבית שאול. אמרין ליה על אשר המית ממנו ז' אנשים שני חוטבי עצים ושני שואבי מים וחזן וסופר ושמש".

לפי הבבלי שאול לא ממש הרג את הגבעונים אלא הרג את הכוהנים שהיו מספקים מים ומזון לגבעונים. לפי הירושלמי הרג ממש שבעה מן הגבעונים.

כנראה שהירושלמי אומר שעונש של תליית שבעה ממשפחת הוא לא מידתי אם לא מדובר ממש בהרג של אנשים. בנוסף לכך מובנת הדרישה של הגבעונים להרוג שבעה ממשפחת שאול – שבעה כנגד שבעה.

האם ניתן למצוא הבדל עקרוני בין התלמודים. יתכן שלפי התלמוד הבבלי במקרה של הריגת שבעה מן הגבעונים זה לא נקרא המית את הגבעונים שהרי מדובר בשבעה פרטים, ולכן צריך להתייחס למאורע שמקיף את כל הגבעונים

לפי הירושלמי מדובר על קבוצה מוגדרת (לפי הירושלמי ברגע שאתה נחשב אומה כל אחד מן הפרטים שייך לאורגניזם הזה) 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר