סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי נקרא "מתפלל בחוזקה"?

הרב דב קדרון

בבא קמא צד ע"א
 

ר' אליעזר בן יעקב אומר: הרי שגזל סאה של חטין, טחנה, לשה ואפאה והפריש ממנה חלה, כיצד מברך? אין זה מברך אלא מנאץ, ועל זה נאמר: בוצע ברך נאץ ה'.

הגר"א (בביאורו לאו"ח תקפא,א) כותב שאסור לענות אמן על ברכתו של הגזלן, מפני שאסור להסכים על הניאוץ, וזהו המקור לדברי הרמ"א שפוסק שם ששליח ציבור צריך להיות מרוצה לקהל, אבל אם מתפלל בחזקה, אין עונין אחריו אמן.

בעל ספר עלי תמר (ברכות פ"ה ה"ג) מסביר שיש ממד של גזל במי שמתפלל בחזקה, כי הוא גוזל את זכות הציבור לבחור להם ש"ץ.

הוא מוסיף שייתכן שזה הטעם להלכה שמי שמבקשים ממנו להיות שליח ציבור צריך לסרב קצת, כדי שלא יאמרו שעשה איזה לחץ על הציבור או על הגבאי שיתפלל, ואז הרי הוא קרוב למי שמתפלל בחזקה שאין עונין אחריו אמן, מפני שאינו בגדר שליח של הציבור.

הוא מוסיף שזה אחד הטעמים שגם בקידוש והבדלה ובברכת המזון אומרים "ברשות" או "סברי", כדי שלא יהא נראה כמוציא הציבור בחוזקה, שאין עונין אחריו אמן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר