סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

קניין פירות - העולם הזה

הרב דב קדרון

בבא קמא פח ע"א

 

בגמרא מובאת המחלוקת בין רבי יוחנן לריש לקיש בעניין קניין פירות, שלדעת רבי יוחנן נחשב כקניין הגוף, ולדעת ריש לקיש אינו כקניין הגוף.

בספר אמרי אמת (פרשת כי תבוא שנה תרעז) מובא בשם המגיד מקאזניץ ז"ל שהמחלוקות בין רבי יוחנן לריש לקיש בכל מקום הן על פי שתי המדרגות שלהם, של צדיק ובעל תשובה, והסברה של רבי יוחנן, שקניין פירות הוא כקניין הגוף, היא בבחינת צדיק, כעניין שכתוב (משלי יא ל): "פרי צדיק עץ חיים".

וכן מובא בספר עטרת ישועה (ליקוטים, מובא בדף על הדף) שקניין פירות רומז על טוב עולם הזה, כמו שנאמר: 'אוכל פירותיהן בעולם הזה' (פאה א, א), ולפי שריש לקיש היה בימי נערותו גזלן, וידע בטוב עולם הזה, לכן לאחר שחזר למוטב אמר: "קניין פירות לאו כקניין הגוף דמי", כי ידע שתהלוכות תבל, הבל המה מעשה תעתועים, ולשווא הוא לעבוד על תאוות עולם הזה, הנקראים קנין פירות, כי המה לאו כקניין הגוף, אבל רבי יוחנן, אשר מנעוריו היה שוקד על דלתי התורה ולא ידע בטוב העולם הזה, אמר שקניין פירות, דהיינו טוב העולם הזה, הוא כקניין הגוף, כי יש אפשרות לאדם לעבוד בעבודות גשמיות, ועל ידם להשיג את קנייני הגוף לשם שמים, לפי שלא ידע ולא הרגיש בתאוות עולם הזה כלל. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר