סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך קוראים ליהודי "ישמעאל"?

הרב דב קדרון

בבא קמא סד ע"א

 

רבי ישמעאל דורש את התורה בשלוש עשרה מידות, וחלק מהן תלויות בסדר העניינים, כגון: כלל ופרט, או פרט וכלל וכו'.
מסופר על אחד מגדולי ישראל, שכאשר היה עדיין נער צעיר, עוד לפני שהגיע לגיל בר מצווה, נסע עם אביו להיבדק על ידי אבי כלתו שרצה לתהות על קנקנו של העילוי הצעיר, ובמקום המפגש היה רק סידור, ואמרו לו שיאמר חידושי תורה על משהו שכתוב בסידור.

הוא פתח את הסידור בברייתא של רבי ישמעאל והקשה מיד שלש קושיות: א, איך קראו לר' ישמעאל בשם זה, הרי "ישמעאל" היה רשע. ב, מדוע אמר "רבי ישמעאל אומר", ולא: "אמר רבי ישמעאל" שהרי במקום שאין מחלוקת מקדימים את המילה "אמר" לשם האומר. ג, הלימוד ב"כלל ופרט" שייך רק אם נאמר שיש מוקדם ומאוחר בתורה, אבל אם אין מוקדם ומאוחר בתורה, הרי אין וודאות שזה "כלל ופרט" כי ייתכן שהפרט קודם לכלל, ואז זהו "פרט וכלל".

והסביר על פי הנאמר במסכת בבא בתרא (טז, ב) שישמעאל עשה תשובה, שנאמר (בראשית כה, ט): "ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו", ומכך שכיבד את יצחק והקדים אותו זהו סימן שעשה תשובה. מכאן מוכח שבעניין אחד לכל הדעות יש סדר, ויש מוקדם ומאוחר, והמחלוקת האם יש או אין מוקדם ומאוחר בתורה היא רק בשני עניינים שונים. לפי זה מובן מדוע התנא נקרא על שם ישמעאל שהרי הוא עשה תשובה. והסיבה שנאמר כאן "רבי ישמעאל אומר", ולא "אמר רבי ישמעאל", היא משום שהשם של התנא, "ישמעאל", הוא המלמדנו שהתורה נדרשת בכלל ופרט, כי באותו עניין לכל הדעות יש מוקדם ומאוחר בתורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר