סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי יכולה ללדת ללא מיילדת?

הרב דב קדרון

בבא קמא נט ע"א

 

מי שנגף אשה הרה וגרם לה להפלה צריך לשלם לבעל את דמי הוולדות. בגמרא מובאת מחלוקת: לפי דעה אחת המזיק מפחית מדמי הוולדות את השכר שאמור היה הבעל לשלם למיילדת, אולם לפי הדעה השנייה יכול הבעל לטעון שאשתו פקחית ויכלה ללדת ללא מיילדת.

הרבה מרבותינו האחרונים הקשו על כך מהנאמר במסכת סוטה (יא,ב) לגבי מה שאמרו המיילדות העבריות לפרעה (שמות א, יט): "כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת כִּי חָיוֹת הֵנָּה", ועל כך שואלת הגמרא: מה כוונתן באמרן "כי חיות הנה", אם רצו לומר שהן כולן מיילדות בעצמן (שכן "חיה" הוא כינוי למיילדת), וכי אשה שהיא עצמה מיילדת לא צריכה מיילדת אחרת כאשר היא יולדת? ומשאלה זו נראה שכל אשה שיולדת צריכה עזרה ממיילדת, וזה לכאורה סותר את הנאמר בגמרא הנ"ל.

בעל תורה תמימה (הערות שמות פרק א הערה כט) מיישב זאת וכותב שיש הבדל בין אשה חכמה לסתם מיילדת, כי סתם מיילדת צריכה סיוע ממיילדת אחרת כאשר היא יולדת, מפני שאינה חכמה כל כך עד שתוכל לכלכל צרכי עצמה, אבל אשה שהיא חכמה ונבונה באמת תוכל ללדת בעצמה מבלי שתצטרך לחיה.

על כך ניתן לומר כלשון הפסוק (קהלת ז, יב): "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְעָלֶיהָ", שהחכמה של האשה הפיקחית הופכת אותה למיילדת של עצמה (תחיה מלשון "חיה").

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר