סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי

בבא קמא לח ע"א

 

מדוע שור של יהודי שנגח שור של גוי פטור ואילו במקרה ששור של גוי נגח את השור של היהודי הגוי יהיה חייב?

אומר תלמוד בבלי (ב"ק לח.):

"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל. רבי יוחנן אמר, מהכא: הופיע מהר פארן, מפארן הופיע ממונם לישראל...
ת"ר: וכבר שלחה מלכות רומי שני סרדיוטות אצל חכמי ישראל למדונו תורתכם, קראו ושנו ושלשו. בשעת פטירתן, אמרו להם: דקדקנו בכל תורתכם ואמת הוא, חוץ מדבר זה שאתם אומרים: שור של ישראל שנגח שור של כנעני - פטור, של כנעני שנגח שור של ישראל, בין תם בין מועד - משלם נזק שלם, ממ"נ? אי רעהו דוקא, אפילו דכנעני כי נגח דישראל ליפטר! ואי רעהו לאו דוקא, אפילו דישראל כי נגח דכנעני לחייב! ודבר זה אין אנו מודיעים אותו למלכות".


התלמוד הבבלי מלמד אותנו שמכיוון שהגויים לא קבלו את התורה. ה' קנס אותם שאם ממון של יהודי הזיק ממון שלהם הדין יהיה שפטור.

הבבלי מביא ברייתא שמספרת ששני גדולי רומי למדו תורה אצל היהודים ואמרו שכל התורה מובנת בסברה חוץ מההלכה הזאת שעושה הפליה בין היהודי לגוי.

בפשטות בבבלי נראה שמה שממון הגוי הותר זה דווקא אם ממונו הוזק בטעות .. אך יהיה אסור לגזול גוי בגלל שממונו הותר.. וכך כותב התוספות (ד"ה: עמד והתיר ממונם לישראל)

לעומת הבבלי התלמוד ירושלמי (בבא קמא פרק ד הלכה ג) מוסיף:

"מעשה ששילח המלכות שני איסטרטיוטות ללמוד תורה מרבן גמליאל ולמדו ממנו מקרא משנה תלמוד הלכות ואגדות ובסוף אמרו לו כל תורתכם נאה ומשובחת חוץ משני דברים הללו שאתם אומרים בת ישראל לא תיילד לעכו"ם אבל עכו"ם מיילדת לבת ישראל בת ישראל לא תניק בנה של עכו"ם אבל עכו"ם מניקה לבת ישראל ברשותה גזילו של ישראל אסור ושל עכו"ם מותר. באותו שעה גזר רבן גמליאל על גזילות עכו"ם שיהא אסור מפני חילול השם. שור של ישראל שנגח לשור של עכו"ם פטור וכו' בדבר הזה אין אנו מודיעין למלכות אפי' כן לא מטין לסולמיה דצור עד דשכחון כולן".

מדברי הירושלמי עולה בסיפור שגזל הגוי מותר. אותם שני גדולי רומי ששומעים זאת לא מוצא חן בעיניהם דין זה.. בעקבות דבריהם רבן גמליאל מבין שיש בדין זה חילול ה' ואוסר את גזל הגוי באותו רגע .

מירושלמי זה אנחנו רואים את חומרת חילול ה', רבן גמליאל משנה את ההלכה מיד במקום חילול ה'.

יוצא אם כן: שלפי הירושלמי ממון הגוי הותר לגמרי, ובעקבות חילול ה' רבן גמליאל אסר את גזל הגוי, לעומת זאת לפי הבבלי מה שהותר זה בדיעבד אם ממון הגוי הוזק, אך אסור לגזול לכתחילה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר