סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי

בבא קמא לב ע"א

 

מדוע אדם שרץ ביום שישי והזיק לחברו פטור?

אומר התלמוד הבבלי (בבא קמא דף לב, א)

"אמר מר: ומודה איסי, בע"ש בין השמשות - שהוא פטור, מפני שרץ ברשות. בע"ש מאי ברשות איכא? כדר' חנינא, דאמר ר' חנינא: בואו ונצא לקראת כלה מלכתא; ואמרי לה: לקראת שבת כלה מלכתא. רבי ינאי מתעטף, וקאי ואמר: בואי כלה, בואי כלה".

כלומר לפי התלמוד הבבלי הפטור הוא בגלל שהוא עשה מצוה ולכן נחשב שרץ ברשות.

לעומת הבבלי התלמוד ירושלמי (בבא קמא ג, ז) אומר:

"יוסי הבבלי אומר היה רץ בר"ה והזיק חייב ששינה המנהג היה ערב שבת בין השמשות פטור".

כלומר לפי הירושלמי הפטור הוא בגלל שהמנהג ביום שישי הוא לרוץ, ולכן מי שהולך ברשות הרבים צריך לשים לב יותר לאנשים שרצים ולהישמר יותר.

שתי השלכות מעשיות העולות מן ההסברים השונים של התלמודים:

1. מה קורה אם אדם רץ למצוה כגון קידוש לבנה והזיק את חברו בדרך (החוות יאיר בסימן רז מרחיב בזה ...לפי הירושלמי ברור ששם אין מנהג לרוץ, בניגוד לבבלי שיש מצוה גדולה של קידוש לבנה)

2. מה קורה אם חילוני רץ בבני ברק בבגדי ספורט למטרת כושר ונתקע באדם? אם הפטור הוא בגלל המנהג יהיה פטור, אך אם הפטור בגלל המצוה יהיה חייב.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר