סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ממי ניתן ללמוד דברים עמוקים?

הרב דב קדרון

בבא קמא כ ע"ב

 

רב חסדא הסתפק בעניין מסוים, וכאשר רמי בר חמא אמר לו שיש לזה מקור ממשנה הוא שאל אותו: איזו משנה? אמר לו רמי בר חמא: כשתמשני שימוש אחד אומר לך. רב חסדא קיפל לו את הסודר ורמי בר חמא אמר לו מהי המשנה. מדוע ביקש רמי בר חמא דבר כל כך יוצא דופן מרב חסדא? בעל תורת חיים מסביר שכוונתו הייתה לומר: לכשתודה לי שאני גדול ממך בתורה ושאתה ראוי לשמש לי כתלמיד המשמש לרבו, אז אומר לך.

אולם החיד"א (פתח עינים) כותב שפירוש זה לא מסתבר, שהרי רמי בר חמא היה תלמידו וחתנו של רב חסדא, ואיך פה קדוש יאמר לרבו וחמיו שיודה כי גדול בתורה ממנו וראוי לשמשו כתלמיד. לכן הוא מסביר שאמירה זו נאמרה בבדיחותא, ולא ברצינות.

אמנם הרבה מפרשים מסבירים שהייתה זו אמירה רצינית, כפי שמוכח ממה שרב חסדא אכן קיפל את סודרו של רמי בר חמא, ויש מסבירים שאולי היה זה לפני שרמי בר חמא התחתן עם בתו של רב חסדא.

בעל ספר שערי ישר (בהקדמה) מסביר בשם גיסו, שבדבר שצריך עיון ויגיעה רק אם המתלמד מאמין במעלת המלמדו ומעריך אותו מאוד, יוכל להבין אותו לעומקו, כי אם לא יבין בראשונה, יתלה החיסרון בעצמו, ויתאמץ יותר להבין, אבל אם דברי המלמדו קלים בעיניו ולא שווה לו להתאמץ לעמול בהם, אז אם לא יקבל את הדברים בתחילה יבטלם בלבו ודיו, ולכן כאשר ידע רמי בר חמא את עומק העניין שרצה ללמדו, לא רצה ללמדו עד שיתאמת לו שרב חסדא משתוקק להתלמד ממנו כתלמיד מרב, ולכן לא למדו הדבר עד שישמש אותו כתלמיד לרב.

תגובות

  1. ט כסלו תשפ"ד 08:41 לענ"ד | עלי

    לימוד משנה אינו 'דברים עמוקים' אלא דווקא בקיאות, אלא שבימיהם הכל נלמד בעל פה ולכן אעפ"י שהיו חוזרים על כל תלמודם אחת לכמה זמן בעל פה, יכול אדם ללמוד משנה כגורס בלי הבנה ויתעלם ממנו התוכן, ולכן לא ידע רב חסדא באיזו משנה מדובר. קיפול הסודר הוא פעולה קצרה אך עיכוב לאדם עסוק. אמנם לגרוס בלי הפסק הוא דבר ראוי אך לעתים ראוי להתעכב מעט כדי שלא לעבור מהר מדי על הבנת התוכן. נראה שזה הרמז שרמז התלמיד לרבו.
  2. יג כסלו תשפ"ד 21:16 בדיחותא | יהוצור "פאולו" תמים

    לפי הבנתי הבדיחה פה היא שרמי בר חמא סובר שזה נהנה וזה לא חסר חייב ולכן מי שרוצה לקבל דבר הלכה (הנהנה) צריך לעמול כדי לקבל, אע"פ שהמוסר לא חסר. בלי להכנס לסוגיה של שימוש בתגא וכו'.
  3. יג כסלו תשפ"ד 21:21 בדיחת רמי בר חמא | יהוצור "פאולו" תמים

    להבנתי רמי בר חמא סובר שזה נהנה וזה לא חסר חייב ולכן מי שרוצה לקבל דבר הלכה (נהנה) צריך לעמול אע"פ שהנותן לא חסר. בלי להכנס לסוגיה של משתמש בתגא וכו'.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר