סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר להשתמש במעלית שבת?

הרב דב קדרון

בבא קמא י ע"ב

 

בגמרא מבואר שאדם ששבר ספסל מחמת כובד משקלו – חייב לשלם עבור הנזק שנגרם, גם אם לא עשה מעשה בפועל, אלא שלא קם מהספסל לפני שנשבר, ומכאן נראה שמי שמטיל את כל כובד משקלו על חפץ וגורם נזק נחשב כמזיק בידיים.

מכאן הביא ראיה הרב אליעזר קוגל (מוריה שנה ראשונה, גליון ה-ו) לאסור את השימוש במעלית שבת או במעלית המופעלת על ידי גוי בשבת, שכן האדם שנמצא במעלית מכביד ומוסיף עומס למשקל של המעלית, וכל תוספת כזו עלולה לגרום לביצוע פעולות אסורות בשבת הן בירידה והן בעלייה.

כאשר המעלית עולה משקל נוסף גורם להגברת עוצמת זרם החשמל, וכאשר המעלית יורדת משקל נוסף גורם ליצירת ניצוץ חשמלי כאשר המעגל החשמלי נסגר עם הגעת המעלית למקום העצירה שלה.

אולם הגרש"ז אויערבך זצ"ל (מובא בשמירת שבת כהלכתה כג,מט) פסק שמותר להשתמש במעלית שבת, ואין לחוש להשפעה של משקל האדם על המעלית, כי אין זה אלא גרמא, וגם לא פסיק רישיה.

בנוסף לדעת האוסרים ולדעת המתירים להשתמש במעלית שבת, יש המתירים להשתמש במעלית שבת רק לצורך עלייה, אבל לא לצורך ירידה, כי בירידה יש השפעה של משקל האדם על המעלית, מה שאין כן בעלייה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר