סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ברית מילה לילד גוי

הרב דב קדרון

קדושין עה ע"א

 

בגמרא מובאת מחלוקת התנאים האם הכותים היו גרי אריות או גרי אמת, ובעניין זה כותב הרמב"ן ששמע שמי שסבור שהיו גרי אריות זה היה דווקא לגבי הכותים הראשונים שהתגיירו בגלל פחד מאריות, ולא שינו את אופן התנהגותם, אבל בדורות הבאים, שנימולו על ידי אביהם, הם כבר נחשבו גרי אמת.

מכאן הביא הגרי"ש אלישיב זצ"ל ראיה לפסקו של הגר"ש סלנט זצ"ל לגבי יהודי שהתחתן עם גויה, ונולד לו ילד גוי, ואביו היהודי מל אותו על ידי מוהל ישראל, ונשאלה השאלה אם כשהילד ירצה להתגייר יצטרך הטפת דם ברית, או ניתן להסתפק במילה שמלו אותו כשהיה קטן, שלא לשם גיור. מדברי הרמב"ן מוכח שגם אם המילה לא נעשתה לשם גיור יש לה תוקף כמו של ברית מילה לשם גיור.

אולם הגרי"ש אלישיב עצמו פסק בנושא זה, ששכיח בזמנינו, שלמעשה צריך הטפת דם ברית, משום שבדרך כלל במקרים כאלה האב שהתחתן עם גויה הוא פורק עול לגמרי, וכוונתו בברית המילה היא לשם טקס בעלמא, ואינו מתכוון לשם מצוות מילה כלל. ואפילו אילו היה מתכוון לשם מצוות מילה מכל מקום אין הבן שנולד מאשה גויה מתייחס לאביו כלל, ואין האב בעלים על מילתו ועל גירותו, לכן אין זה דומה למה שכתב הרמב"ן הנ"ל לגבי הכותים שמלו את בניהם, כי שם כוונתו לנוכרי בן נוכרי שמתייחס לאביו, ואם אביו מל אותו לשם מצווה, נחשבת מילה זו גם כמילה של גיור אם הבן ירצה להתגייר כשיגדל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר