סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

קידושין מ ע"א

 

תלמוד בבלי קידושין מ, א:

"כדרב הונא, דאמר רב הונא: כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה - הותרה לו. הותרה לו סלקא דעתך? אלא נעשית לו כהיתר".

הרעיון ברור כל דבר שמשכפל את עצמו נעשה חזק יותר. רעיון זה של שכפול מופיע גם בירושלמי

תלמוד ירושלמי קידושין א, ט:

"רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק שומר את עצמו מן העבירה פעם ראשונה ושנייה ושלישית מיכן והילך הקדוש ברוך הוא משמרו מה טעמא [איוב לג כט] הן כל אלה יפעל אל פעמיים שלש עם גבר אמר רבי זעירא ובלחוד דלא יתוב ליה [קהלת ד יב] והחוט המשולש לא לעולם ינתק אין כתיב כאן אלא לא במהרה ינתק".

אבל יש כאן הבדל עקרוני בין שני התלמודים. בבלי ישנה כעין הפחדה. תזהר מלהדבק לחטא התוצאות לא תהינה טובות. לעומת זאת בירושלמי דרך החינוך היא מאוד חיובית. אם תשמר מן העבירה תזכה להתמיד בכך וגם הקב"ה יסייע בעדך. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר