סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה מיוחד במדי?

הרב דב קדרון

קדושין יב ע"א

 

אמר שמואל קידשה בתמרה אפילו עומד כור תמרים בדינר מקודשת חיישינן, שמא שוה פרוטה במדי.

בספר קול אליהו (אות רכו) מובא בשם הגר"א שכל מילה בדברי חז"ל מדויקת, וכאשר אמרו שחוששים שמא תמר אחד שווה פרוטה במדי, צריך להבין מדוע התייחסו דווקא למקום הזה?

יש עוד מקום בש"ס שהתייחסו למדי, במסכת בבא קמא (קג,א): "הגוזל את חבירו שווה פרוטה ונשבע יוליכנו אחריו אפי' למדי", וגם שם צריך להסביר מדוע אמרו דווקא למדי, ולא לסוף העולם.

אלא, ביאר הגר"א, על פי מה שכתוב בישעיהו (יג, יז) על מדי: "אֲשֶׁר כֶּסֶף לֹא יַחְשֹׁבוּ וְזָהָב לֹא יַחְפְּצוּ בוֹ", כלומר, מדי הוא מקום של עושר מופלג שבו כסף וזהב לא נחשבים חשובים.

על פי זה ברור למה אמרו שהגזלן צריך להוליך שווה פרוטה אפילו למדי, למרות שבמדי שווה פרוטה לא נחשב למאומה, מחמת שיש להם כסף וזהב הרבה, אף על פי כן צריך להוליך אחריו הפרוטה אפילו למדי.

וכן לגבי קידושין: חיישינן שמא שווה פרוטה במדי, מחמת שהמטבע לא חשוב שם כלל, אם כן יכול להיות שהתמרה שווה פרוטה במדי, וניתן שם להשיג פרוטה אף בעד תמרה אחת, למרות שבמקומות אחרים התמרים הרבה יותר בזול. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר