|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
הילך אתרוג זה על מנת שתחזירהו לי נטלו והחזירו יצא – אתרוג
"מאי קסבר רבא? אי קסבר מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה, אפילו כולהו נמי! ואי קסבר לא שמה מתנה, אפילו תרומה נמי לא! ועוד, הא רבא הוא דאמר מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה, דאמר רבא: הילך אתרוג זה על מנת שתחזירהו לי, נטלו והחזירו - יצא, ואם לאו - לא יצא!" (קידושין, ו ע"ב).פירוש: מאי קסבר [מה סבור] רבא? אי קסבר [אם סבור הוא] שמתנה על מנת להחזיר שמה (נחשבת) מתנה אם כן, לא רק בתרומה אלא אפילו כולהו נמי [כולם בכל שאר המקרים גם כן] תחשב מתנה גמורה, ואי קסבר [ואם סבור הוא] שלא שמה מתנה אפילו לענין תרומה נמי [גם כן] לא תחשב כנתינה כלל. ועוד, הא [הרי] רבא עצמו הוא שאמר: מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה! שאמר רבא: האומר לחבירו "הילך אתרוג זה על מנת שתחזירהו לי" ונטלו המקבל ובירך עליו והחזירו יצא ידי חובה. ואם לאו [לא] החזירו לא יצא, שהרי לא ניתנה לו המתנה אלא על מנת שיחזיר. ומכל מקום משמע שלדעת רבא מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה! (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
לריכוז המאמרים שנכתבו על האתרוג וקישוריות הקש/י כאן.
אתרוג "קשור מותן" מפסיפס בית הכנסת במעון-נירים
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
|