|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
למיסר סיסין רטיבא במיא למישרא יבישתא במיא – בבונג
"לכירצא חיורא ליתי ביזרא גלגילא וניציירה בשיסתג, וניתייריה במיא ונשתיה, ונזדהר מבינתא, דאי לא מנקבא לה למעייניה. למיסר סיסין רטיבא במיא; למישרא יבישתא במיא, וסימנך: איצא רטיבא דסכר נהרא" (גיטין, סט ע"ב).פירוש: התרופה לכירצא [לכרץ], לתולעת שבמעיים — ישתה אנפקא דחמרא באטרפא דעראה [רביעית יין בעלי דפנה]. התרופה לכירצא חיורא [לתולעת לבנה] — ליתי ביזרא גלגילא וניציירה בשיסתג [יביא זרע של גרגיר ויקשרנו בפיסת אריג], וניתייריה במיא ונשתיה [וישרה אותו במים וישתה אותו], ונזדהר מבינתא [ויזהר מן הגרעין], דאי [שאם] לא יזהר די הצורך — קיים חשש שמא יצמח בהם ומנקבא לה למעייניה [ינקב את מעיו]. העצה למיסר [כדי לעצור] את השלשול — צמח סיסין רטיבא במיא [לח במים]. והעצה למישרא [להתיר, לשלשל] — יבישתא במיא [סיסין יבשים במים], וסימנך שלא תחליף את אלה: איצא רטיבא דסכר נהרא [עשב לח שסוכרים בו נהרות] ומתוך כך יזכור שסיסין לחים הם העוצרים את השלשול (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).(באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
ראו במאמר "כרוב ותרדין ומי סיסין דבש וקיבה" (ברכות, מד ע"ב). לקריאה הקש/י כאן.
לעיון נוסף:
ב"צמח השדה": בבונג זהוב, נענת הכדורים, תודרה מעובה, תודרה רפואית.
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected] |