סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה רע בחזיר?

הרב דב קדרון

גיטין פד ע"א

 

אכילת חזיר נזכרת בגמרא כדוגמה לאוכל לא כשר, וכן בעוד מקומות (קדושין פב,ב וחולין יז,א ומגילה יג,א ויומא פב,א) בשר חזיר משמש דוגמה לאוכל לא כשר. כבר ישעיהו (סו,יז) הזכיר לרעה את "אֹכְלֵי בְּשַׂר הַחֲזִיר", ואמרו במדרש (במדבר רבה יב,ד) שהוא הדין לכל הבהמות וחיות טמאות.

מדוע דווקא החזיר מסמל את האוכל שנפשו של יהודי קצה בו?

לכאורה איסור אכילת חזיר, לעומת ההיתר לאכול בהמות אחרות, אינו הגיוני, כפי שאמרו חז"ל (יומא סז,ב), אולם הרמב"ם (מורה הנבוכים חלק ג פרק מח) הסביר שאיסור אכילת החזיר גרם לכך שאצל עם ישראל יהיה פחות לכלוך מאשר אצל אוכלי החזיר, כי:

רוב מה שמאסתו התורה לרוב לכלוכו ומזונו בדברים הנמאסים, וכבר ידעת הקפדת התורה על ראיית הלכלוכים ואפילו בשדות במחנה כל שכן בתוך המדינה, ואילו היתה מותרת אכילת החזיר היו השווקים עם הבתים יותר מלוכלכים מבית הכסא, כמו שתראה ארצות הצרפתים היום, כבר ידעת אמרם פי חזיר כצואה עוברת דמי.

לפי זה ייתכן שמשום כך משמש החזיר כדוגמה לאוכל לא כשר, שהתורה מאסה בו, כי הלכלוך והזוהמה ניכרים בו, והם מסמלים את הטומאה הרוחנית שגורמים מאכלים לא כשרים לנפש של יהודי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר