סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה קול נשמע בטלפון?

הרב דב קדרון

גיטין סו ע"א

 

במשנה נאמר שאם אדם היה מושלך בתוך בור וצעק משם שכל השומע את קולו יכתוב גט לאשתו, ואמר את שמו ושם עירו – כותבים גט ונותנים לאשתו, למרות שלא ראו את האדם שהיה בתוך הבור.

מכאן למדו כמה מגדולי האחרונים (שו"ת מהרש"ג ח"ב סימן רנ, שו"ת שערי דעה ח"א סימן קצד) שבעל יכול באמצעות הטלפון למנות שליח שיכתוב גט, כי אין צורך שהשליח יראה את הבעל, אלא די בכך שישמע את קולו.

אולם בעל שו"ת ציץ אליעזר (חלק י סימן מז) הבין מתוך דברי שו"ת בית יצחק (חאה"ע ח"ב סי' נ"ג) שלדעתו לא מועיל מינוי שליחות לסופר באמצעות הטלפון, משום שאין שיחת טלפון נחשבת שמיעת קול ממש ולא ניכרת בה טביעות עינא דקלא.

הציץ אליעזר מוסיף על כך את מה שאומרים המומחים, שהקול הנשמע דרך הטלפון אינו קול האדם, כי קול האדם הטבעי נהפך לזרם חשמלי אשר מייצר גלי קול כאותם הזעזועים שנעשו בתחילה ע"י מיתרי קול האדם, והכל נעשה ונוצר מיד בין רגע עם יציאת קול זה ע"י האדם. לעניין זה יש חשיבות גם לחוסר האפשרות לצאת ידי חובת מצוות שתלויות בשמיעה, כמו ברכות או קריאת מגילה או תקיעת שופר באמצעות הטלפון.

למסקנתו רק במקום עיגון גדול ובתנאים מיוחדים ניתן למנות שליח לכתיבת גט באמצעות הטלפון.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר