סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


בזמן שהאיש מנוקה מעון המים בודקין

 שבועות ה ע"א

 

"תניא: (במדבר ה) ונקה האיש מעון והאשה ההיא תשא את עונה, בזמן שהאיש מנוקה מעון - המים בודקין את אשתו, אין האיש מנוקה מעון - אין המים בודקין את אשתו".

הובא בשם הגר"א בספר קול אליהו במדבר ה, יב:
"במדרש, הובא גם ברש"י: איש איש כי תשטה אשתו וגו' (במדבר ה, יב) מה כתיב למעלה מן הענין ואיש את קדשיו לו יהיו (שם ה. י) אם אתה מעכב מתנות כהונה חייך שתצטרך לבא אצלו להביא לו את הסוטה. [ונצרך הגר"א לביאור מה הקשר בין מניעת מתנות כהונה לבין שתשטה אשתו].
ויש לומר דהענין כך הוא. לפי מה שדרשו חז"ל (עי' ברכות סג. וע"ע תוס' תענית דף ט. ד"ה עשר) על הפסוק (שם) ואיש את קדשיו לו יהיו, דמי שמעכב תרומותיו ומעשרותיו ואינו נותנם, לו יהיו המעשרות סוף שאין שדהו עושה אלא אחד מעשרה וכו' כמבואר שם ברש"י.
ולפי"ז כיון שנאבד הונו חושדתו אשתו שהוא רועה זונות, כדכתיב (משלי כט, ג) רועה זונות יאבד הון, וממילא לא יהיה לה פחד ממים המאררים, דהא אם אין האיש מנוקה מעון אין המים בודקין את אשתו (סוטה דף כח), לכן סופו שיצטרך לבא אל הכהן להביא לו את הסוטה שלא תהיה לה דאגה מאימת הבדיקה ויהיה לה פתח להפקיר את עצמה. (העתקת ידינ"פ הרב הגאון החו"ב מו"ה צבי יחזקאל נ"י מיכלזאהן האבד"ק פלינסק מכי"ק של זקנו הגאון מו"ה יוסף שמואל זצ"ל בהגאון בעהמ"ח ס' מעון הברכות)".

סייעתא לדברי הגר"א מלשון הגמרא שם במסכת ברכות דף סג ע"א:
"אמר חזקיה בריה דרבי פרנך אמר רבי יוחנן: למה נסמכה פרשת סוטה לפרשת תרומות ומעשרות - לומר לך: כל שיש לו תרומות ומעשרות ואינו נותנן לכהן - סוף נצרך לכהן על ידי אשתו, שנאמר (במדבר ה) ואיש את קדשיו לו יהיו וסמיך ליה איש איש כי תשטה אשתו וכתיב והביא האיש את אשתו וגו'. ולא עוד אלא - סוף שנצרך להן, שנאמר ואיש את קדשיו לו יהיו.
אמר רב נחמן בר יצחק: ואם נתנן - סוף מתעשר, שנאמר (במדבר ה) איש אשר יתן לכהן לו יהיה - לו יהיה ממון הרבה".
מדברי הסיפא שכאשר זוכה הריהו מתעשר, אתה למד את פירוש הרישא שכאשר אינו זוכה עונשו שנעשה עני.

עוד ניתן לבאר כך:
נציגו של ה' בעולם הוא הכהן, שמשום כך כתוב:
תְּרוּמָה לַה' - לַכֹּהֵן (ויקרא ז, יד).
קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה' - לַכֹּהֵן (ויקרא כג, כ).
הָאָשָׁם הַמּוּשָׁב לַה' - לַכֹּהֵן (במדבר ה, ח).
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל - וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם (במדבר ו, כז).
וכן אמר רב הונא בריה דרב יהושע: "הני כהני - שלוחי דרחמנא נינהו" (יומא דף יט ע"א; קידושין דף כג ע"ב).
ולכן, מתוך מצות הקבלת פני ה', בדומה למצות: יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן ה', נחוצה אותה פגישה עם הכהן.
אם מקיימה ברצונו, בהבאתו את מתנות הכהונה, מוטב.
ואם לאו, מעמידין עליו צרות מביתו עד שיאלץ לעשות חובתו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר