סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזו זכות הייתה לרשעים?

הרב דב קדרון

גיטין נז ע"ב

 

מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק; מבני בניו של סיסרא למדו תינוקות בירושלים; מבני בניו של סנחריב למדו תורה ברבים.

מדוע זכו רשעים כאלה גדולים שמבני בניהם הרביצו תורה בתוך בני ישראל?

רבי לוי יצחק מברדיטשב (בקדושת לוי מגילת איכה, וכן במאמר כללות הנסים אות ב') ביאר שכיוון שעל ידי הנסים והנפלאות הגדולים שנעשו במפלתם, נתקדש שם שמים ונתרומם שמו של הקב"ה בכל העולמות, לא קופח שכרם, ולכן זכו שמבני בניהם למדו תורה ברבים.

כך גם מובא משמו (בשפתי צדיק פ' לך לך אות י"ד) שאמר שמקנא הוא בפרעה שנסים גדולים נגרמו על ידו, ונצמח ממנו כזה קידוש שם שמים.

הסבר אחר כותב ר' צדוק הכהן מלובלין (רסיסי לילה אות נח) לגבי אגג מלך עמלך, והמן שנולד ממנו, שהיה בהם קצת טוב גנוז משורש בני ישראל, שהרי שורשם היה מעשיו שהיה יהודי מומר. הוכחה לכך הוא מביא מגישתם כלפי ריבוי ילדים, שכן גישתם של הפילוסופים מחכמי אומות העולם היא שלהוליד ילדים הוא בזבוז כסף, כי הם לא מאמינים שמי שנותן חיים נותן גם פרנסה, אולם לגבי אגג נאמר בתנא דבי אליהו (סדר אליהו רבה סוף פרק כ) שנאנח שיכלה זרעו ועל ידי זה זכה להוליד המן, וכן המן התפאר ברוב בניו, והאנחה הזו וההתפארות הזו באו להם מהשורש היהודי שעדיין היה לו השפעה עליהם, ובזכות זה זכו שבני בניהם למדו תורה כיהודים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר