סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


בְּשׁוֹט לָשׁוֹן תֵּחָבֵא

גיטין נז ע"ב


"דבר אחר: הקול קול יעקב - אין לך תפלה שמועלת שאין בה מזרעו של יעקב; והידים ידי עשו - אין לך מלחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשו. והיינו דאמר רבי אלעזר: (איוב ה, כא) בְּשׁוֹט לָשׁוֹן תֵּחָבֵא - בחירחורי לשון תחבא".

פירש העיון יעקב:
"חרחורי הוא מלשון נחר גרוני מיחל לאלהי וסמיך ארישא דקרא: "בשש צרות יצילך ובשבע לא יגע בך רע ברעב פדך ממות ובמלחמה מידי חרב", ועל ידי מה ניצול מכל אלה ע"י שוט לשון דהיינו חרחור לשון זו תפלה תחבא מכל אלה וכדאמרינן בעלמא כל זמן שקול יעקב נשמעים בבתי כנסיות ובתי מדרשות אין ידים ידי עשו שולטות".

וכן פירש הגרש ירחים לנכד אחי ר"י אייבשיץ:
"נראה לי דקאי אהא אין לך מלחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשו, ואין תפלה מועלת שאין בה מזרעו של יעקב, ועל זה אמר כי קול יעקב מבטל ידי עשו, ולכן אמר בחירחורי לשון היינו בתפלה, לשון (תהלים סט, ד) יגעתי בקראי נחר גרוני תחבא ותנצל מידי עשו".

ועדיין קשה למה הובא דוקא פסוק זה מכל הפסוקים המורים שתפילה תגן מחרב, ולמה דוקא עם מימרא זו ולא בשאר מימרות שעניינם עשו, כגון מסכת מגילה דף ו'.
ועוד, מהו ענין לשון שוט וחירחור.

ונראה לפרש שמכת שוט לשונו של יצחק קבעה לדורות חירחורי ריב בין עשו ליעקב, זה בא בחרבו וזה בא ומתחבא בתפילתו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר