סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הפקעת קידושין לכתחילה?

הרב דב קדרון

גיטין לג ע"א

  

בגמרא נאמר שכאשר בעל שלח גט לאשתו, ואחר כך שלח שליח אחר כדי לבטל את השליחות של השליח הראשון, אם השליח הראשון לא ידע מביטול השליחות ונתן את הגט לאשה – מדאורייתא היא עדיין אשת איש, אבל במצב המיוחד הזה חכמים הפקיעו את הקידושין, שהרי כאשר בעלה קידש אותה הוא עשה זאת "כדת משה וישראל", כלומר על דעת חכמי ישראל, והם קבעו שבנסיבות כאלו הקידושין מבוטלים, ונמצא שמעולם היא לא הייתה נשואה, וכותבים תוספות (לפי תירוץ אחד) שאפילו לכתחילה ניתן להשתמש בשיטה זו כדי להפקיע קידושין.

היה מעשה באשה שהעידו עליה עדים שבעלה מת וניסת לאחר וילדה בן ואח"כ נודע שזה היה טעות, והדין הוא ש"תצא מזה ומזה", והולד ודאי ממזר, אולם מפני גודל הצער של האשה ובצירוף עוד כמה חששות יגעו גדולי תורה לטכס עצה לרחם על האשה ולטהר את הולד, וכתב על זה המהרש"ם (בח"א סי' ט'): "עצה ותושיה להלכה ולא למעשה עפ"י דברי התוס' גיטין ל"ג ע"א ד"ה ואפקעינהו וכו'"

אולם הגרש"ז אויערבך זצ"ל (בקובץ מוריה שנה ב' קו' ט - י ע' ו) כתב על כך: "ושמעתי כמה פעמים מהיושבים על מדין באה"ק שרצו לסמוך על עצה זו של גאון ההוראה המהרש"ם ז"ל ולעשות כן הלכה למעשה, אך הואיל ומפורש כתב האי גאון ז"ל שדבריו הם לא למעשה, נתתי אל לבי לעיין בדבר ולומר בזה את אשר נלענ"ד". מסקנתו היא שיש שש סיבות שונות שבגללן אין לסמוך על פתרון זה כדי להפקיע קידושין.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר