סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי היה מסדר גיטין וקדושין?

הרב דב קדרון

גיטין ה ע"ב

  

בגמרא נאמר שרבי אחי היה ממונה על גיטין, ומסביר רש"י שמכיוון שאמרו חז"ל: "כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עמהן" היו ממנים אדם גדול כדי להורות איך לעשות את הגיטין. מכאן, ומעוד מקורות, נראה שבזמן התלמוד לא היו נכתבים הגיטין דווקא בפני בית דין, אלא כל סופר היה רשאי לכתוב גט, והבעל היה נותנו לאשה בפני שני עדים.

בעל ספר עלי תמר (מסכת קידושין פרק ג הלכה ב) מציין שכיוצא בזה בזמן התלמוד לא מצינו דווקא שהרב של העיר היה מסדר הקידושין, הוא מוסיף שעד לא מזמן בבגדד היו נעשים הקידושין ע"י המקדש הקבוע, מקדש מתא, שרשם גם טופסי הכתובות של אנשי העיר בפנקס מיוחד, (כפי שכותב בשו"ת רב פעלים ח"ב אהע"ז סימן ג ז). המשרה הזו של המקדש עוברת בירושה מן האב אל הבן (עיין סדר קידושין ונישואין ע' רצ"ד).

על פי זה הוא פירש את מאמר שמואל הנ"ל: מי שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהיה לו עסק עמהם, שכנראה אזהרה זו נאמרה כלפי "מקדש דמתא", או כלפי האדם הממונה על הגיטין, שצריך להיות בעל הידע המתאים לזה, ולהיזהר לא למנות לכך אדם שאינו ראוי לאותה איצטלא ואין המשרה הולמתו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר