סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לפי שאין בקיאין / גיטין ה ע"ב

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

הגמרא בסוגייתנו דנה בביאור המחלוקת שבין רבי יוחנן לבין רבי חנינא ומציעה שהם נחלקו באופן הבא: רבי יוחנן, אשר אומר 'בפני שנים' סבור שהשליח נותן לאשה את הגט בפני שנים והצורך של השליח לומר ''בפני נכתב ובפני נחתם' הוא משום שבני מדינית הים אינם בקיאים בכך שיש לכתוב גט 'לשמה'.

רש"י (ד"ה לפי שאין בקיאין) מבאר שדי בשני עדים משום שאם הבעל יערער על כשרות הגט, יוכלו אותם שני עדים שבפניהם אמר השליח 'בפני נכתב ובפני נחתם' להעיד על אמרתו של השליח ובכך לא ישמע עוד הבעל.

דברי רש"י דרושים ביאור שכן לא מובן כיצד מועילה עדותם של שני העדים ששמעו את אמרת השליח 'בפני נכתב ובפני נחתם' שכן מדובר בעדות של 'עד מפי עד' שלא מסייעת במקרה זה; למעשה הם אינם יכולים לומר דבר על כשרות הגט שכן אינם יודעים האם נכתב הגט לשמה או לא וכל שיכולים העדים לומר הוא שכך אמר השליח.

רבי מנחם המאירי כותב שעדותם של שני העדים היא שהגט ניתן כהלכה. כלומר, שני העדים אכן לא יכולים להעיד על כשרות הגט (שנכתב לשמה) אך הם יכולים להעיד על כך שהשליח נתן את הגט בדרך שצריך לעשות זאת שכן השליח אינו עד אלא כבעל אשר מוסר את הגט. לכן ניתן לקבל עדות זו ולומר שהאשה מגורשת והבעל לא יכול לערער על כך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר